Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2007-01-15

1. Jak sporządzić budżet przedsiębiorstwa - tworzenie budżetu - część 3

 Zajmuję się budżetowaniem w przedsiębiorstwie produkcyjnym. Budżet sporządzamy od niedawna. Nie mamy większych problemów ze sporządzeniem budżetu sprzedaży. Chcemy natomiast "uchwycić" koszty działalności przedsiębiorstwa, gdyż z identyfikacją kosztów z ich miejscem powstawania mamy najwięcej problemów. Dotychczas był robiony budżet kosztów przedsiębiorstwa według kosztów rodzajowych, bez szczegółowego rozbicia na obszary działalności i poszczególne działy. Generalnie był podział na koszty bezpośrednie i pośrednie. Jak można stworzyć budżet kosztów przedsiębiorstwa w innym układzie?

problem

rada

Układ budżetu kosztów działalności przedsiębiorstwa według kosztów rodzajowych nie nadaje się do zarządzania operacyjnego przedsiębiorstwem. Po prostu brak rozbicia na poszczególne obszary działalności czy też działy nie pozwala identyfikować kosztów z ich miejscem powstawania. Poza tym budżet według kosztów rodzajowych jest ubogi informacyjnie. Można go wykorzystać do sporządzenia np. planowanego rachunku zysków i strat. Natomiast trudno z takim układem budżetu zarządzać kosztami przedsiębiorstwa. Zatem w pierwszej kolejności należy te miejsca powstawania kosztów zidentyfikować. W następnej zaś - ułożyć budżet kosztów przedsiębiorstwa z uwzględnieniem wyodrębnionych procesów i miejsc powstawania kosztów. Przy tym należy zawsze mieć na uwadze źródła pokrycia dla planowanych wydatków.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00