Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2010-04-13

2. Rachunkowość w specjalnej strefie ekonomicznej - część 3: zagadnienia rachunkowości zarządczej

Precyzyjny rozdział kosztów i przychodów na część związaną z działalnością w SSE i na część związaną z działalnością poza terenem SSE wymaga wykorzystania narzędzi rachunku kosztów i rachunkowości zarządczej. Narzędzia te służą przede wszystkim prawidłowemu określeniu kosztu wytworzenia poszczególnych produktów (usług) w podziale na produkty, których sprzedaż jest opodatkowana, i na te, których sprzedaż jest zwolniona, oraz jednoznacznemu przyporządkowaniu kosztów nieprodukcyjnych (kosztów okresu) do działalności opodatkowanej oraz zwolnionej.

Do kosztów, które mogą być przedmiotem podziału z wykorzystaniem metod rachunku kosztów oraz rachunkowości zarządczej, zalicza się wszystkie koszty pośrednie wytworzenia produktu oraz większość kosztów okresu. Ponieważ ustawodawca nie definiuje terminu kosztów wspólnych ani nie wprowadził przykładowego katalogu wydatków, jakie można uznawać za koszty wspólne, więc jednostka może w stosunku do tych kosztów zastosować także regulacje art. 15 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W praktyce ukształtował się pogląd, że kosztami wspólnymi są koszty, które służą osiągnięciu przychodów z obu źródeł przychodów jednocześnie i/lub koszty służące zabezpieczeniu źródeł przychodów. Istnieją również interpretacje, że są to koszty o charakterze pośrednim w rozumieniu art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ponieważ regulacja art. 15 ust. 2a ma charakter szczególny, można go zastosować dopiero w sytuacji, gdy jednostka wykaże, że poniesionych wydatków nie można obiektywnie przyporządkować do danego źródła przychodów.

Prawidłowego podziału kosztów jednostka może dokonać za pomocą rozliczania kosztów działalności pomocniczej, rachunku kalkulacyjnego produktów oraz poprzez wyznaczanie cen wewnętrznych.

Zastosowane metody alokacji kosztów pośrednich i kosztów okresu, których ustalenie jest obowiązkiem podatnika, mają służyć jak najbardziej zbliżonemu do rzeczywistego podziałowi kosztów między działalność w SSE i poza nią. Dopiero w sytuacji, gdy kosztów nie można podzielić, ponieważ są to koszty wspólne, możliwe jest stosowanie art. 15 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00