Porada
Ewidencja korekty VAT w ramach ulgi na złe długi w księgach wierzyciela i dłużnika
W obecnych czasach długi stają się problemem wielu przedsiębiorców. Na szczęście straty z tego tytułu można przynajmniej w części zrekompensować, wykorzystując możliwości przewidziane w ustawie o VAT. Jak korzystanie z ulgi na złe długi wpływa na ewidencję księgową wierzyciela i dłużnika?
Instytucja tzw. ulgi na złe długi została uregulowana w art. 89a i 89b ustawy o VAT. Umożliwia ona pomniejszenie podatku należnego przez podatnika, który dokonał dostawy towaru lub świadczył usługę, w związku z czym był zobowiązany do odprowadzenia VAT na konto urzędu skarbowego, jednak nie otrzymał zapłaty od swojego kontrahenta. Konstrukcja ulgi opiera się na odliczeniu takiego podatku u wierzyciela i jednoczesnym obowiązku doliczenia podatku u dłużnika. Wskutek korekty podatku należnego wierzyciel odzyskuje jego kwotę w postaci pomniejszenia bieżących zobowiązań z tytułu VAT lub zwiększenia kwoty do zwrotu. Z oczywistych względów korekta podatku należnego jest bardziej efektywna w przypadku należności opodatkowanych stawką podstawową, niż w przypadku tych, które opodatkowane są stawkami obniżonymi.
Ulga na złe długi funkcjonuje w polskim systemie VAT od 1 grudnia 2008 r. Z początkiem 2013 r. zasady jej stosowania uległy jednak istotnym modyfikacjom. Przede wszystkim skróceniu uległ termin, po upływie którego nieściągalność wierzytelności można uznać za uprawdopodobnioną. Wcześniej było to 180 dni od upływu terminu jej płatności, podczas gdy teraz wynosi on 150 dni.