Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2013-11-30

Jak wykazać ubezpieczenie grupowe pracowników w księgach rachunkowych pracodawcy

Ubezpieczenie grupowe pracowników opłacane przez pracodawcę należy do nieodpłatnych świadczeń wchodzących w skład wynagrodzenia pracownika. Jednak warunkiem koniecznym do zaliczenia ubezpieczeń do przychodu pracownika jest to, by uprawnionym do otrzymania świadczenia ubezpieczeniowego był sam pracownik.

Przychód z tytułu opłaconego przez pracodawcę ubezpieczenia powstaje w dacie zapłaty składek przez pracodawcę i podlega opodatkowaniu na takich zasadach jak wynagrodzenie z umowy o pracę. Wartość faktycznie opłaconych składek (art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy o PIT) podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wynika to m.in. z interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 3 lutego 2012 r. (sygn. IPPB2/415-984/11-2/AS) i z 19 stycznia 2012 r. (sygn. IPPB2/415-924/11-2/MK1) oraz z interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 5 stycznia 2011 r. (sygn. ILPB2/415-1119/10-3/TR).

Przychodem pracownika jest wartość faktycznie opłaconej przez pracodawcę składki na ubezpieczenie na życie pracownika. Nie ma podstaw prawnych do "ubruttowienia" przez pracodawcę tego świadczenia. W rezultacie podatek dochodowy od osób fizycznych i składki ZUS należne od omawianego świadczenia uszczuplają kwotę wynagrodzenia netto do wypłaty danemu pracownikowi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00