Praktyczne aspekty organizacji projektów
W obecnych realiach gospodarczych jest bardzo prawdopodobne, że niemal każdy pracownik na samodzielnym lub kierowniczym stanowisku podczas swojej kariery zawodowej będzie uczestniczył w rozmaitych przedsięwzięciach zorganizowanych w formie projektu. Organizacja projektowa jest bowiem coraz częściej stosowana w wielu przedsięwzięciach o jednostkowym, niepowtarzalnym charakterze. Czym charakteryzuje się organizacja projektowa, jakie są jej podstawowe cechy? Na co warto zwrócić szczególną uwagę, przygotowując się do uczestnictwa w projekcie?
Projekt jest przedsięwzięciem zaplanowanym, ograniczonym w czasie, zmierzającym do uzyskania produktu niemającego dotąd dokładnego odpowiednika, wymaga przy tym współdziałania w ramach złożonej struktury organizacyjnej. Każdy projekt jest więc przedsięwzięciem do pewnego stopnia unikatowym i niepowtarzalnym. Produktem projektu jest wytworzona w ramach jego realizacji nowa wartość zaspokajająca zdefiniowaną na wstępie potrzebę biznesową.
Organizacja projektowa jest obecnie stosowana do prowadzenia przedsięwzięć o bardzo zróżnicowanym charakterze. Przykładowo przedmiotem projektu może być:
● wdrożenie systemu informatycznego,
● opracowanie nowego produktu rynkowego,
● połączenie przedsiębiorstw,
● wybudowanie mostu,
● zorganizowanie konferencji naukowej,
● wydarzenie artystyczne itp.
1. Co wyróżnia organizację projektową
Organizację projektową wyróżnia kilka elementów, takich jak:
● Struktura organizacyjna projektu - ma charakter tymczasowy, to znaczy ograniczona jest zasadniczo do czasu trwania projektu. Po zakończeniu projektu ta struktura organizacyjna najczęściej ulega rozwiązaniu. Jednak w praktyce jeszcze przez pewien czas może być zachowana jej szczątkowa struktura w celu wprowadzenia niezbędnych poprawek po zakończeniu ostatniej fazy projektu.


