Świadczenia Pozapłacowe - Bony, talony, karty prepaid
Wstęp
Grupa benefitów oferowanych przez pracodawców zawiera szeroki wachlarz świadczeń. Największym zainteresowaniem wśród pracowników cieszą się dopłaty do wypoczynku, dofinansowania szkoleń i pakiety medyczne. Zatrudnieni chętnie korzystają także z innych form motywacji, np. kart przedpłaconych, bonów na zakup towarów czy usług, a także posiłków.
Pozapłacowe benefity dla pracowników to dziś jedno z podstawowych narzędzi zachęcających do podjęcia pracy w danej firmie i motywujących do pozostania w niej na dłużej. Mogą one mieć różny charakter (dobrowolny lub obowiązkowy) i postać (świadczenia pieniężne, jak i przysporzenia w naturze), najczęściej dopasowane do potrzeb osób zatrudnionych, ale też konkurencyjne w stosunku do tych oferowanych przez innych pracodawców. Korzyść z benefitu uzyskuje nie tylko zainteresowany pracownik (beneficjent), lecz także podmiot, który go zapewnia. W zależności od środków, którymi można sfinansować takie świadczenia, czyli np. środkami obrotowymi albo funduszem socjalnym, mogą one - po spełnieniu odpowiednich warunków - korzystać ze zwolnienia z podatku lub składek ZUS.
Dodatkowo, od 9 lipca 2019 r., pracodawcy mają możliwość zapewnienia pracownikom benefitu, jakim są posiłki profilaktyczne w bardziej elastycznej formie niż dotychczasowa. W tym celu mogą wydawać bony, talony, kupony oraz inne dowody uprawniające do otrzymania na ich podstawie posiłku lub produktów do przygotowania posiłku we własnym zakresie. Istotnym świadczeniem pozapłacowym dla osób zatrudnionych jest włączenie do nowego systemu dobrowolnego oszczędzania - PPK, które niebawem będzie miało zasięg ogólnodostępny. Podmiot zatrudniający może bowiem zdecydować o dokonywaniu na rachunek PPK pracownika dodatkowej wpłaty w ramach tego nowego systemu dobrowolnego oszczędzania, do wysokości 2,5 jego wynagrodzenia.
I. Świadczenia dodatkowe w przepisach wewnątrzzakładowych
Do popularnych świadczeń dodatkowych przyznawanych przez pracodawców należą, oprócz wypłat pieniężnych, benefity pozawynagrodzeniowe. Ich katalog jest w zasadzie nieograniczony. Często są to karty przedpłacone, karty uprawniające do skorzystania z konkretnych usług, a także bony, talony czy kupony. Równie dużym zainteresowaniem cieszą się benefity stanowiące pomoc socjalną, wkłady pracodawców w systemy dobrowolnego oszczędzania (pracownicze programy emerytalne, pracownicze plany kapitałowe) czy akcje pracownicze. Źródłem ich finansowania są najczęściej środki obrotowe, ale może to też być zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.

