Jaka jest maksymalna długość dyżurów pracowniczych
Problem: Pracownicy jednego z wydziałów (zarządzanie kryzysowe) pracują od poniedziałku do piątku na dwie zmiany: od 6.00 do 14.00 oraz od 14.00 do 22.00. Poza tymi godzinami przez cały czas któryś z pracowników musi być dostępny telefonicznie w razie awarii w mieście, załamania pogody itp. W jakim zakresie poza pracą można zlecać im dyżury w tygodniu i w weekendy, aby ciągła dostępność jednej z osób była zachowana? Czy konieczna jest zmiana rozkładów czasu pracy i wprowadzenie pracy w soboty?
Czas dyżuru – niezależnie od tego, czy pracownik ma przebywać w zakładzie pracy, czy jedynie pod telefonem – nie może ograniczać odpoczynków dobowych i tygodniowych. W dniach roboczych nie będzie z tym problemu – jeden pracownik może pełnić dyżur przez 4 godziny bezpośrednio po pracy, drugi przez 4 godziny przed rozpoczęciem pracy. Kłopot może powstać przy dyżurach weekendowych, jednak są one w pełni możliwe do zaplanowania.
