Trudno zakwestionować obniżkę wynagrodzenia dla wójta
Sąd powszechny nie zbada, czy wynagrodzenie wójta odpowiada charakterowi wykonywanej przez niego pracy i jego kompetencjom. Sprawdzi tylko, czy mieści się w gwarantowanych przepisami minimach. Tak wynika z wyroku SN z 11 kwietnia 2018 r. (sygn. akt III PK 33/17).
W rozstrzyganej sprawie rada gminy podjęła uchwałę w 2011 r., którą obniżyła wójtowi wynagrodzenie. Zainteresowany się z tym nie zgodził. Wskazywał, że przyczyny podane w motywach uchwały uzasadniające obniżenie wynagrodzenia nie są prawdziwe. Wskazywał też, że sama uchwała miała represyjny i wyłącznie polityczny charakter. A skoro została podjęta z naruszeniem prawa, to nie może kształtować sytuacji prawnej wójta. W tej sytuacji stosuje się poprzednią uchwałę rady gminy, określającą wysokość wynagrodzenia (przed obniżką). Wójt domagał się wypłaty wyrównania wynagrodzenia.
CO MÓWIĄ PRZEPISY
Pracodawcą wójta jest urząd gminy. Czynności z zakresu prawa pracy wobec wójta (burmistrza, prezydenta miasta), związane z nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy, wykonuje przewodniczący rady gminy, a pozostałe czynności - wyznaczona przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) osoba zastępująca lub sekretarz gminy, z tym że wynagrodzenie wójta ustala rada gminy w drodze uchwały (art. 8 ust. 1 i 2 u.p.s.). Do wyłącznej właściwości rady gminy należy ustalanie wynagrodzenia wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności (art. 18 ust. 2 pkt 2 u.s.g.).
