Jak wydawać zaświadczenie potwierdzające przekształcenie użytkowania wieczystego we własność
Do końca 2019 r. jednostki samorządu terytorialnego muszą wystawić wszystkim dotychczasowym użytkownikom wieczystym gruntów zaświadczenia stwierdzające uwłaszczenie. Jest to pracochłonne zadanie, biorąc pod uwagę liczbę takich beneficjentów. Jest ich bowiem 2,5 mln. Ponadto forma zaświadczenia - jako dokumentu potwierdzającego uwłaszczenie - wywołuje sporo kontrowersji.
Obowiązek wystawienia zaświadczeń wynika z art. 4 ustawy z 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów (dalej: ustawa uwłaszczeniowa).
Zgłaszane kontrowersje
Forma potwierdzenia przekształcenia prawa użytkowania wieczystego we własność wzbudza sporo kontrowersji. Już na etapie projektu wskazywano, że rozwiązanie to jest sprzeczne z systemem prawnym. W obowiązujących ustawach przewiduje się bowiem, że w przypadku, gdy nabycie lub przekształcenie określonego prawa do nieruchomości następuje z mocy prawa, to podstawą do jego ujawnienia w księdze wieczystej jest decyzja administracyjna właściwego organu.
Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju (to ten resort opracował projekt ustawy) argumentowało, że świadomie zrezygnowano z potwierdzania przekształcenia decyzją administracyjną. W przypadku współużytkowania wieczystego odwołanie od decyzji chociaż jednego ze współuprawnionych zniweczyłoby bowiem cel przekształcenia z mocy prawa.
