Zamówienia mieszane według nowej ustawy Pzp
Przygotowując postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego zamawiający czasami stają przed dylematem, jak zakwalifikować zamówienie skoro obejmuje ono dostawy i usługi, a prawo nie pozwala na zakwalifikowanie zamówienia do dwóch rodzajów? Gdy do części zamówienia mają zastosowanie przepisy o zamówieniach klasycznych, a do części przepisy o zamówieniach sektorowych, powstaje kolejne pytanie - według jakich przepisów ma być prowadzone postępowanie? Nowe Prawo zamówień publicznych, nie zmieniając ogólnych zasad udzielania zamówień mieszanych określonych w art. 5c, 5d, 5e, 5f, 5g i 6a ustawy Pzp z 2004 r., udziela odpowiedzi na postawione wyżej pytania.
W działalności gospodarczej zamawiających dość rzadko występują sytuacje, w których udzielane zamówienia mają tzw. charakter mieszany. Dotyczy to niewielkiej grupy zamawiających, którzy realizują zarówno zadania publiczne jak i zadania sektorowe np. utworzone przez gminę przedsiębiorstwo komunalne działające w formie spółki prawa handlowego realizuje wybrany zakres zadań własnych gminy (np. utrzymanie cmentarza komunalnego i utrzymanie czystości w gminie) oraz zadania w zakresie działalności sektorowej (np. kierowanie sieciami energii cieplnej). Do grupy tej należą też przedsiębiorstwa sektorowe, w których posiadaniu znajdują się obiekty infrastruktury krytycznej1. W tych przypadkach zamawiający może udzielać zamówień (dokonywać zakupu towarów lub usług albo realizować roboty budowlane), do których mają zastosowanie różne przepisy ustawy. Przykładowo - w celu zakupu materiałów, środków transportu itp. do utrzymania czystości w mieście zastosowanie mają przepisy dotyczące zamówień klasycznych, a w celu zakupu materiałów do remontu sieci cieplnej zastosowanie mają przepisy dotyczące zamówień sektorowych. W takiej sytuacji każde z zamówień jest udzielane wg. przepisów właściwych dla rodzaju prowadzonej działalności.
Przepisy nowej ustawy Prawo zamówień publicznych w dziale 1 rozdział 4 pn. „Stosowanie przepisów ustawy do zamówień o charakterze mieszanym”, regulują cztery sytuacje:
