Organizacja czasu pracy w jednostkach budżetowych w okresie zdalnego świadczenia obowiązków i zagrożenia epidemicznego
Epidemia i zagrożenie epidemiczne wymuszają na pracodawcach konieczność przeanalizowania stosowanych rozwiązań odnośnie czasu pracy i dostosowanie się do szczególnej sytuacji. Wiąże się to m.in. ze zmianą organizacji pracy obejmującą zarówno zmiany rozkładów czasu pracy (wprowadzenie pracy zmianowej, innych niż dotychczasowe godzin pracy), jak też systemów czasu pracy (np. wprowadzenie systemu równoważnego zamiast podstawowego, by obniżyć liczbę przejazdów do pracy i z pracy). Różne mogą być w tym zakresie pomysły, jednak wspólny jest ich cel - zmniejszenie narażenia na zakażenie wśród pracowników, klientów oraz możliwość sprawnego realizowania funkcji danego urzędu czy jednostki. Przy przeorganizowywaniu pracy pracodawcy muszą brać pod uwagę specyfikę realizowanych przez jednostkę zadań, uwzględniając przy tym wiele zmian, które wprowadziły przepisy antywirusowe (praca zdalna, zdecydowane zwiększenie użycia komunikacji elektronicznej w kontaktach „urząd - obywatel”).
Zmiany w zakresie organizacji czasu pracy wymagają zarówno analizy potrzeb, jak również przepisów odnoszących się do ustalania kwestii związanych z czasem pracy. Obecna sytuacja nie pozwala większości pracodawców na zastosowanie uproszczonych procedur zmian, narzucania nowych rozwiązań odnośnie czasu pracy bez dokonywania zmian prawa wewnętrznego.
Podstawowe dla organizacji czasu pracy kwestie to system czasu pracy i rozkład czasu pracy. Bardzo ważne są sprawy związane z właściwym wykorzystaniem narzędzi prawnych odnośnie kwestii związanych z czasem pracy, zlecaniem pracy nadliczbowej i jej limitami oraz dyżurów. Praca w nadzwyczajnych okolicznościach i w szczególnym czasie dla wielu pracowników sfery budżetowej wiązać się może bowiem z realizacją obowiązków dłużej, jak też z pozostawaniem w gotowości do wykonywania pracy w czasie wolnym.
Rozkład czasu pracy
o pojęcie, które obejmuje zarówno godziny, jak i dni pracy, a niekiedy nawet przerwy w pracy (przy stosowaniu systemu przerywanego). Rozkład czasu pracy to pojęcie o dwojakim znaczeniu. Jedno odnosi się do rozkładu (rozkładów) wprowadzanego przez pracodawcę w obwieszczeniu odnoszącym się do czasu pracy, gdzie wyznaczone są niejako ogólne ramy, po których można się poruszać, planując pracę. Drugie - to indywidualne oznaczenie dni i godzin pracy - popularnie mówiąc: harmonogram lub grafik.
