Wydatki JST a dyscyplina finansów publicznych
Dokonywaniu wydatków z budżetu jednostek samorządu terytorialnego towarzyszy często szereg wątpliwości. Być może ze względu na to, że nierzadko pojawiające się nieprawidłowości rozpatrywane są w kontekście ewentualnego naruszenia dyscypliny finansów publicznych.
Zasady prowadzenia gospodarki finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych, czyli również jednostkach samorządu terytorialnego (dalej: JST) zostały określone w ustawie z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: u.f.p.). Jej podstawą jest uchwała budżetowa, na którą składa się budżet oraz wymagane załączniki. Budżet z kolei definiowany jest jako plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów z mocą obowiązywania w danym roku budżetowym.
Wydatki budżetowe na gruncie ustawy o finansach publicznych
Wydatki, bo o nich mowa w niniejszym artykule, zgodnie z art. 236 u.f.p. są wykazywane w planie wydatków budżetu JST, z uwzględnieniem podziału na działy i rozdziały klasyfikacji budżetowej. Obejmują zarówno planowane kwoty wydatków bieżących, jak również wydatków majątkowych. Rodzaje zadań, na realizację których ponoszone są określone powyżej wydatki dotyczą - jak wskazuje art. 216 ust. 2 u.f.p. - zadań własnych JST, zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych JST odrębnymi ustawami, zadań przejętych przez JST do realizacji w drodze umowy lub porozumienia, zadań realizowanych wspólnie z innymi JST, pomocy rzeczowej lub finansowej dla innych JST, określonej odrębną uchwałą przez organ stanowiący JST oraz programów finansowych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt. 2 i 3 u.f.p.
