Kryterium intencji wnioskodawcy w sprawach o dostęp do informacji publicznej
Z perspektywy obowiązku udostępnienia informacji publicznej duże znaczenie może mieć ocena intencji wnioskodawcy. W pewnych przypadkach intencje te mogą zdecydować o zakwalifikowaniu wnioskowanej informacji jako publicznej lub niepublicznej. Mają też niebagatelny wpływ na ocenę istnienia szczególnie uzasadnionego interesu publicznego - warunkującego możliwość udostępnienia informacji publicznej przetworzonej.
Stanowisko, że adresat wniosku o dostęp do informacji publicznej nigdy nie powinien poddawać analizie intencji wnioskodawcy - jest błędne. I to mimo że z treści art. 2 ust. 2 ustawy z 6 września 2021 r. o dostępie do informacji publicznej (dalej: u.d.i.p.) wynika, że od osoby wykonującej prawo do informacji publicznej nie wolno żądać wykazania interesu prawnego lub faktycznego. Również orzecznictwo często podkreśla, że nie powinno się wzywać wnioskodawcy do wskazania swojego interesu - zwłaszcza gdy chodzi o informację publiczną prostą.
Z ORZECZNICTWA
Motywy, jakimi kieruje się wnioskodawca, nie mają znaczenia zwłaszcza w sytuacji żądania informacji prostej. Zabronione jest kierowanie do wnioskodawcy żądania ich ujawnienia. Tym bardziej ich ujawnienie z własnej inicjatywy przez wnioskodawcę nie może pozbawić informacji przymiotu informacji publicznej.
Wyrok NSA z 16 kwietnia 2021 r., sygn. akt III OSK 548/21
