Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Artykuł aktualny na dzień 28-03-2024
Data publikacji: 2022-10-18

Rabaty bezpośrednie i pośrednie – rozliczenia podatkowe oraz ewidencja księgowa

Sprzedawcy towarów i usług często udzielają różnego rodzaju rabatów. W raporcie omówione zostały skutki podatkowe (w podatkach dochodowych oraz VAT) udzielania rabatów (zarówno po stronie sprzedawców, jak i nabywców) oraz ich ewidencja księgowa.

  1. Rabaty bezpośrednie i pośrednie - rozróżnienie

 

Udzielanie rabatów polega na (procentowym lub kwotowym) obniżeniu ceny za sprzedawany towar czy usługę. Rabaty dzielą się na bezpośrednie oraz pośrednie. Rabaty bezpośrednie są przyznawane przez sprzedawców nabywcom. Najczęściej spotykane rodzaje takich rabatów przedstawiamy w tabeli 1.

Tabela 1. Rodzaje rabatów bezpośrednich

Najczęściej spotykane rodzaje rabatów bezpośrednich

Rodzaj rabatu

Cechy rabatu

bonifikata

obniżenie ceny przyznawane po dokonaniu transakcji, najczęściej jako zachęta do zwiększania zakupów lub forma rekompensaty z powodu gorszej jakości towaru

upust

obniżenie ceny stosowane jako zachęta do kupna

uznana reklamacja

obniżenie ceny z powodu uprawnień nabywcy z tytułu gwarancji lub rękojmi

skonto

procentowe obniżenie ceny za natychmiastową zapłatę lub zapłatę przed ustalonym terminem albo zapłatę gotówkową za towar objęty sprzedażą kredytową lub ratalną

 

Oprócz rabatów przyznawanych przez sprzedawców nabywcom towarów i usług w praktyce gospodarczej funkcjonują również rabaty przyznawane przez przedsiębiorców kolejnym nabywcom sprzedanych towarów i usług. Są to tzw. rabaty pośrednie.

  1. Rabaty bezpośrednie

2.1. Rabaty bezpośrednie - skutki w podatkach dochodowych

2.1.1. Rabaty bezpośrednie a przychody sprzedawców

Ze względu na wpływ na przychody sprzedawców rabaty można podzielić na:

  • rabaty transakcyjne (udzielone przed lub w momencie dokonania sprzedaży) oraz
  • rabaty potransakcyjne (udzielone po dokonaniu sprzedaży).

Rabaty transakcyjne pomniejszają przychód sprzedawców od razu (w dacie powstania przychodu) i nie muszą być rozliczane w żaden szczególny sposób dla celów podatku dochodowego.

Inaczej jest w przypadku rabatów potransakcyjnych, których udzielanie zmniejsza przychód uzyskany wcześniej przez sprzedawców . Wynikająca z tego zmniejszenia korekta przychodu nie jest spowodowana błędem rachunkowym ani inną oczywistą omyłką. Dlatego w tym przypadku korekt przychodów na skutek przyznawania rabatów potransakcyjnych sprzedawcy powinni dokonywać w okresie rozliczeniowym, w którym wystawili fakturę korygującą, lub w przypadku braku faktury - inny dokument potwierdzający przyznanie rabatu (co wynika z art. 14 ust. 1m updof oraz art. 12 ust. 3j updop).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00