Jakie dokumenty są potrzebne w urzędzie do wprowadzenia pracy zdalnej
W 2023 roku wprowadzenie pracy zdalnej według nowych zasad wymaga przygotowania przez gminne urzędy i spółki wielu dokumentów. Większa część pracodawców deklaruje ich opracowanie przed wejściem w życie nowych przepisów - co nastąpi w połowie lutego 2023 r.
Praca może być wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość (praca zdalna). Jest to definicja legalna pracy zdalnej wprowadzona przez art. 6718 Kodeksu pracy (dalej: k.p.).
Uzgodnienie wykonywania pracy zdalnej
Cechą umów zawieranych między pracownikiem a pracodawcą w związku z pracą zdalną jest to, że ich zapisy powstają w drodze uzgodnień - czyli negocjacji. Nie oznacza to jednak, że pracodawca nie może mieć przygotowanego wzorca z zapisami projektu takiej umowy. Może przedstawić je pracownikowi i na tej bazie przeprowadzać zasadnicze negocjacje.
Uzgodnienie między stronami umowy o pracę, dotyczące wykonywania pracy zdalnej przez pracownika, może nastąpić:
- przy zawieraniu umowy o pracę albo
- w trakcie zatrudnienia.
W przypadku zawierania od samego początku umowy o pracę zdalną (kiedy pracownik nie przechodzi z pracy „stacjonarnej” na „zdalną”) szkolenie wstępne w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy osoby przyjmowanej do pracy na stanowisko administracyjno-biurowe może być przeprowadzone w całości za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
