Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 1 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.6.2023.2.AK

Możliwość skorzystania ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 stycznia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 3 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 lutego 2023 r. (wpływ 7 lutego 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu z dnia 7 lutego 2023 r.)

W dniu (…) grudnia 2022 r. złożył Pan wniosek o rejestrację działalności gospodarczej pod firmą (…) w związku z planowanym jej rozpoczęciem w dniu (…) stycznia 2023 r.

W zgłoszeniu rejestracyjnym jako przedmiot działalności podał Pan następujące kody PKD: 45.20.Z Konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli, 45.31.Z Sprzedaż hurtowa części i akcesoriów do pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli, 45.32.Z Sprzedaż detaliczna części i akcesoriów do pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli.

Na dzień złożenia wniosku, tj. (…) stycznia 2023 r. nie rozpoczął Pan jeszcze sprzedaży usług.

Zakres działalności, którą będzie Pan faktycznie prowadził określają następujące kody PKWiU: 45.20.11.0 – Usługi standardowej konserwacji i naprawy samochodów osobowych i furgonetek, z wyłączeniem układów elektrycznych, opon i nadwozi, 45.20.13.0 PKWiU – Usługi naprawy opon samochodów osobowych i furgonetek, włączając regulację i wyważanie kół.

Nie posiada Pan opinii interpretacyjnej GUS w sprawie powyższej klasyfikacji.

W powyższych ramach będą świadczone w szczególności następujące usługi:

-wymiana opon wraz z dostawą zakupionych przez Pana opon,

-wymiana opon dostarczonych przez klientów,

-wyważanie kół wraz z montażem zakupionych przez Pana ciężarków,

-naprawa uszkodzonych opon i felg.

W chwili obecnej nie planuje Pan działalności handlowej, polegającej na sprzedaży hurtowej bądź detalicznej opon oraz innych części do pojazdów samochodowych.

Sprzedaż opon i ciężarków do opon będzie miała miejsce jedynie w ramach świadczenia usług wymiany opon lub wyważania kół. Zakupione przez Pana opony i ciężarki do opon nie będą więc odrębnym przedmiotem sprzedaży, a ich wartość będzie wliczona w cenę świadczonych przez Pana usług serwisowych i będzie stanowiła jedynie jeden z elementów jej kalkulacji.

Na wystawianych przez Pana paragonach i fakturach jako przedmiot sprzedaży wykazywane będą wyłącznie wykonane usługi. Wszelkie niezbędne do ich prawidłowego wykonania materiały, w tym dostarczane klientom opony, nie będą wyszczególnione.

Przewidywana przez Pana wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2023, nie przekroczy kwoty 200 000,00 zł.

W prowadzonej działalności gospodarczej nie wykonuje Pan i nie będzie wykonywał czynności, które zostały wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.).

W prowadzonej działalności gospodarczej, oprócz wymienionych we wniosku usług związanych z wymianą i naprawą opon, będzie Pan świadczył usługi polerowania karoserii i reflektorów samochodowych (PKWiU 45.20.11.0 – Usługi standardowej konserwacji i naprawy samochodów osobowych i furgonetek, z wyłączeniem układów elektrycznych, opon i nadwozi).

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 7 lutego 2023 r.)

Czy, wobec powyższego, działalność polegająca na świadczeniu usług wymiany i naprawy opon samochodowych, włączając regulację i wyważanie kół, z wykorzystaniem do tych usług zakupionych przez Pana opon i ciężarków do opon może korzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 7 lutego 2023 r.)

W Pana ocenie, zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 tejże ustawy, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty 200 000 zł.

Podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1–12 ustawy pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. g wskazuje, że wyłączona jest możliwość skorzystania ze zwolnienia podmiotowego w stosunku do podatników dokonujących dostaw hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

-pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

-motocykli (PKWiU ex 45.4).

Ustawodawca określił więc precyzyjnie, jaki rodzaj czynności wyklucza korzystanie ze zwolnienia podmiotowego.

Sprzedaż opon i ciężarków do opon wyłącza możliwość skorzystania ze zwolnienia podmiotowego, ale tylko w sytuacji, gdy stanowią one samoistny przedmiot transakcji. Dostawa opon w przypadku świadczenia usług wymiany opon oraz dostawa ciężarków do kół w przypadku usług wyważania kół stanowią nieodłączny element kompleksowej obsługi w serwisie ogumienia i jako takie nie mieszczą się we wskazanej przez ustawodawcę klasyfikacji PKWiU, tj. 45.3 oraz ex 45.4, która wyklucza możliwość zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Pozostałe wyłączenia wskazane w art. 113 ust. 13 niewątpliwie nie obejmują przedmiotowych usług.

Stosownie do powyższego, świadczone przez Pana usługi w opisanym we wniosku zakresie mogą korzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy od podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2,bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników,a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Według art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a)sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a)transakcji związanych z nieruchomościami,

b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c)usług ubezpieczeniowych

 – jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Na podstawie art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Jak stanowi art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

W myśl art. 113 ust. 11 ustawy:

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

W świetle art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1)dokonujących dostaw:

a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

– energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

– wyrobów tytoniowych,

– samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika,na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10lit. a i b,

d)terenów budowlanych,

e)nowych środków transportu,

f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron,z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

– preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

– komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

– urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

– maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

– pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

– motocykli (PKWiU ex 45.4);

2)świadczących usługi:

a)prawnicze,

b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c)jubilerskie,

d)ściągania długów, w tym factoringu;

3)nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, pod warunkiem, że nie dokonuje dostaw, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 ustawy lub nie świadczy usług wskazanych w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy.

Z powyższych regulacji wynika, że jeżeli w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przedsiębiorca nie dokonuje dostaw towarów ani nie świadczy usług wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy, to przysługuje mu prawo do korzystania ze zwolnienia z VAT ze względu na wartość sprzedaży do momentu przekroczenia limitu tego zwolnienia. Natomiast w przypadku, gdy dokonuje przynajmniej jednej czynności wyszczególnionej w art. 113 ust. 13 ustawy, przedsiębiorca ma obowiązek rejestracji jako czynny podatnik VAT nawet wówczas, gdy nie przekroczy limitu zwolnienia z VAT.

Pana wątpliwości dotyczą kwestii, czy ma Pan prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy, tj. ze zwolnienia podmiotowego, na podstawie przedstawionego zdarzenia przyszłego.

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że w analizowanej sprawie istotny jest charakter opisanych czynności (wymiana i naprawa opon z wykorzystaniem zakupionych przez Pana opon i ciężarków do opon), wykonywanych w ramach Pana działalności gospodarczej. Wskazał Pan we wniosku, że w ramach działalności gospodarczej nie wykonuje i nie będzie Pan wykonywać dostaw towarów lub świadczyć usług, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług. Sprzedaż opon i ciężarków do opon będzie miała miejsce jedynie w ramach świadczenia usług wymiany opon lub wyważania kół. Zakupione przez Pana opony i ciężarki do opon nie będą więc odrębnym przedmiotem sprzedaży, a ich wartość będzie wliczona w cenę świadczonych przez Pana usług serwisowych i będzie stanowiła jedynie jeden z elementów jej kalkulacji. Na wystawianych przez Pana paragonach i fakturach jako przedmiot sprzedaży wykazywane będą wyłącznie wykonane usługi. Wszelkie niezbędne do ich prawidłowego wykonania materiały, w tym dostarczane klientom opony, nie będą wyszczególnione. Dodatkowo wskazał Pan, że przewidywana wartość sprzedaży za 2023 r., w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2023, nie przekroczy kwoty 200 000,00 zł.

Z opisu sprawy wynika zatem, że nie dokonuje Pan dostawy części do pojazdów samochodowych, lecz świadczy Pan usługę, która jest tutaj elementem całościowym. Skoro zatem przedmiotem świadczenia jest usługa, a nie dostawa części do pojazdów samochodowych i motocykli (wskazanych w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. g), to z tytułu wykonywania tych czynności, może Pan korzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ustawy.

W związku z powyższym, w okolicznościach wskazanych w opisanym zdarzeniu przyszłym na tle powołanych regulacji, wskazać należy, że skoro rozpoczął Pan działalność w 2023 r. i przewidywana wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2023 nie przekroczy kwoty 200.000 zł (bez kwoty podatku), to ma Pan w 2023 r. prawo korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy. W kolejnych latach, jeżeli wartość sprzedaży świadczonych przez Pana usług nie przekroczy kwoty 200.000 zł, to będzie Pan mógł korzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Podsumowując, działalność polegająca na świadczeniu usług wymiany i naprawy opon samochodowych, włączając regulację i wyważanie kół, z wykorzystaniem do tych usług zakupionych przez Pana opon i ciężarków, może korzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy.

Zaznaczyć jednakże należy, że jeżeli wartość sprzedaży przekroczy u Pana ww. kwotę 200.000 zł, zwolnienie utraci moc począwszy od czynności, którą zostanie przekroczona ta kwota. Również utraci Pan prawo do zwolnienia podmiotowego w przypadku wykonania jakiejkolwiek czynności wymienionej w art. 113 ust. 13 ustawy.

Tym samym Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zastrzec należy, że wydana interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności zaklasyfikowania usług wymienionych we wniosku do odpowiedniego grupowania PKWiU, ponieważ analiza prawidłowości dokonanej przez Pana klasyfikacji statystycznej nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Organ podatkowy nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie przyporządkowania formalnego towarów i usług do właściwych grupowań klasyfikacyjnych.

Zatem interpretacja indywidualna została wydana przy założeniu, że świadczone przez Pana usługi są prawidłowo zakwalifikowane do PKWiU.

Jednocześnie trzeba zaznaczyć, że wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Organ nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Zatem, niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Oznacza to, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe dla zainteresowanego, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem tej interpretacji pokrywa się ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia), podanym przez Pana w złożonym wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00