Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 13 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.259.2018.13.S.KOM

Możliwość zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% na Usługę taksówkarską świadczoną na rzecz Klientów biznesowych.

Interpretacja indywidualna po wyroku sądu

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

1)ponownie rozpatruję sprawę Państwa wniosku z 20 kwietnia 2018 r. (wpływ 2 maja 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej – uwzględniam przy tym wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 2 grudnia 2022 r. sygn. akt I FSK 1393/19 (data wpływu orzeczenia 23 stycznia 2023 r.) oraz Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 9 kwietnia 2019 r. sygn. akt III SA/Wa 2554/18 (data wpływu prawomocnego orzeczenia 15 lutego 2023 r.), i

2)stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 maja 2018 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 kwietnia 2018 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% na Usługę taksówkarską świadczoną na rzecz Klientów biznesowych.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 18 maja 2018 r. (wpływ 28 maja 2018 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej podstawowym celem A Spółki akcyjnej [dalej: Wnioskodawca lub Spółka] jest pozyskiwanie klientów (w szczególności klientów instytucjonalnych) dla usług taksówkarskich (vide dalsze uwagi).

W tym celu Spółka wykorzystuje posiadane przez siebie składniki majątkowe/narzędzia, takie jak np.:

i.oprogramowanie IT dostępne na telefony komórkowe umożliwiające m.in. zamówienie taksówki [dalej: Aplikacja],

ii.Biuro Obsługi Klienta (tzw. cali center), w ramach którego klienci mogą zamówić taksówkę przez telefon,

iii.strona internetowa, na której prezentowana jest w szczególności oferta Wnioskodawcy, za pośrednictwem której możliwe jest zamawianie taksówek.

Spółka należy do tej samej grupy co B S.A. [dalej: Spółka (2)].

W Spółce (2) znajdują się wszelkie składniki niezbędne do wykonywania usług będących podstawowym przedmiotem jej działalności, tj. niezbędne do wykonywania usług krajowego transportu drogowego (w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym) obejmujących w szczególności licencjonowane usługi przewozu osób taksówką, samochodem osobowym, pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą [dalej łącznie: Taksówki oraz, odpowiednio, Usługi taksówkarskie].

W związku z powyższym Spółka (2) dysponuje w szczególności:

1.Taksówkami [wykorzystywanymi przez Spółkę (2) m.in. na podstawie umów leasingu],

2.wyposażeniem Taksówek (takim jak kasy rejestrujące, taksometry, terminale płatnicze),

3.kierowcami realizującymi kursy przy wykorzystaniu Taksówek [w szczególności zatrudnionymi w Spółce (2) na podstawie umów o pracę lub których łączą ze Spółką (2) umowy cywilnoprawne, takie jak umowy zlecenia, umowy o współpracy].

Spółka (2) spełnia wymogi administracyjne/prawne (w zakresie wymaganych licencji, zezwoleń, decyzji administracyjnych) niezbędne do świadczenia Usług taksówkarskich.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zawiera w szczególności umowy o stałej współpracy z tzw. Klientami biznesowymi (przedsiębiorcami), na podstawie których zobowiązuje się świadczyć na ich rzecz Usługi taksówkarskie [dalej: Klienci biznesowi oraz odpowiednio, Umowy z Klientem biznesowym].

Usługi te obejmują realizację kursów Taksówkami na zlecenie Klientów biznesowych, w ramach których pasażerami mogą być przedstawiciele Klientów biznesowych (ich pracownicy) lub osoby trzecie (w szczególności klienci/goście Klientów biznesowych). W zamian za ww. usługi Klienci biznesowi zobowiązują się płacić na rzecz Wnioskodawcy ustalone wynagrodzenie.

Usługi taksówkarskie świadczone na podstawie Umów z Klientem biznesowym dokumentowane są za pomocą faktur wystawianych przez Wnioskodawcę na poszczególnych Klientów biznesowych. Faktury te wystawiane są na koniec każdego miesiąca kalendarzowego i uwzględniają kursy zrealizowane w danym miesiącu (wynagrodzenie za usługi wykonane w danym miesiącu uzależnione jest więc od wartości kursów zrealizowanych na rzecz danego Klienta biznesowego w trakcie tego miesiąca). Przyjęty sposób rozliczeń umożliwia Klientowi biznesowemu korzystanie z Usług taksówkarskich na bieżąco, podczas gdy płatność za te usługi dokonywana jest jednorazowo, po zakończeniu miesiąca, na podstawie otrzymanej od Wnioskodawcy faktury (w szczególności za pomocą przelewu bankowego dokonywanego na rachunek Spółki).

W ramach Umów z Klientem biznesowym Wnioskodawca dopuszcza również możliwość dokonywania płatności za poszczególne kursy bezpośrednio po ich zrealizowaniu. Płatności te mogą być realizowane bezgotówkowe, przy wykorzystaniu Aplikacji (za pomocą karty płatniczej, ew. instytucji pośredniczącej takiej jak np. (…)), za pomocą tzw. konta przedpłaconego (...), czy też kartą płatniczą za pomocą terminala płatniczego znajdującego się w Taksówce. Płatność za kurs może być także uregulowana poprzez płatność gotówką przez pasażera w Taksówce. Jeśli Klient biznesowy skorzysta z tego rodzaju płatności (dokonywanych w trakcie danego miesiąca), kwota płatności należnej Spółce od Klienta biznesowego na podstawie faktury jest odpowiednio pomniejszana.

W celu zwiększenia atrakcyjności Usług taksówkarskich dla Klientów biznesowych, Spółka zapewnia im różnego rodzaju funkcje dodatkowe, takie jak np. szczegółowa historia kursów z podziałem na poszczególnych pracowników, czy też możliwość monitorowania trasy kursu on-line w czasie rzeczywistym.

Wnioskodawca ponosi pełną odpowiedzialność w stosunku do Klientów biznesowych za Usługi taksówkarskie świadczone na ich rzecz. Stąd, wszelkie ewentualne reklamacje dotyczące usług świadczonych na podstawie Umów z Klientem biznesowym zgłaszane są do Wnioskodawcy i to Wnioskodawca zobowiązany jest do ich rozpatrzenia.

Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca nie posiada własnych zasobów koniecznych do świadczenia samodzielnie Usług taksówkarskich (w szczególności nie dysponuje własnymi pojazdami ani kierowcami), Spółka zawarła ze Spółką (2) umowę o współpracy [dalej: Umowa ze Spółką (2)], na podstawie której Spółka (2) zobowiązała się wobec Spółki do świadczenia na jej rzecz Usług taksówkarskich, których ostatecznymi beneficjentami są Klienci biznesowi.

W ramach przyjętego modelu biznesowego Spółka (2) występuje więc w roli podwykonawcy, świadczącego Usługi taksówkarskie na zlecenie Spółki, która z kolei sprzedaje te usługi na rzecz Klientów biznesowych. Jest to możliwe dzięki narzędziom technicznym/informatycznym, które pozwalają przekazać zlecenie na kurs pochodzące od Klienta biznesowego (złożone na podstawie Umowy z Klientem biznesowym) bezpośrednio/automatycznie do Spółki (2), która jest z kolei odpowiedzialna wobec Spółki za faktyczne wykonanie kursu.

Usługi świadczone przez Spółkę (2) na rzecz Wnioskodawcy dokumentowane są za pomocą faktur, wystawianych przez Spółkę (2) (jako usługodawcę) na Wnioskodawcę (jako usługobiorcę), na których wykazywana jest kwota podatku od towarów i usług [dalej: VAT] ustalona według stawki obniżonej, tj. obecnie 8%.

W ramach przyjętych zasad współpracy [określonych w Umowie ze Spółką (2)] dopuszczone jest przyjmowanie przez Spółkę (2) w imieniu Wnioskodawcy płatności bezpośrednich od Klienta biznesowego w ramach Umowy z Klientem biznesowym (co ma miejsce, gdy Klient biznesowy chce skorzystać z płatności w Taksówce). Kwoty te pomniejszają kwotę do zapłaty przez Wnioskodawcę na podstawie faktur za Usługi taksówkarskie wystawiane przez Spółkę (2) na Spółkę (potrącenie).

W zamian za usługi świadczone na podstawie Umowy ze Spółką (2) Wnioskodawca jest zobowiązany do zapłaty na jej rzecz określonego wynagrodzenia. Jego wysokość ustalana jest na podstawie danych dotyczących kursów zrealizowanych przez Spółkę (2) w danym okresie rozliczeniowym, w związku ze zleceniami pochodzącymi od Klientów biznesowych. Wynagrodzenie to kalkulowane jest z uwzględnieniem odpowiedniego opustu względem standardowych cen stosowanych przez Spółkę (2). Tak ustalona kwota, tj. po uwzględnieniu ww. opustu, uwzględniana jest jako składnik wynagrodzenia należnego Spółce (2) w zamian za Usługi taksówkarskie świadczone na rzecz Spółki w danym okresie rozliczeniowym. Wynagrodzenie to wykazywane jest na fakturze wystawianej przez Spółkę (2) na rzecz Spółki.

Spółka (2) ponosi pełną odpowiedzialność w stosunku do Wnioskodawcy za Usługi taksówkarskie świadczone na jego rzecz. Stąd, z formalnego punktu widzenia to Wnioskodawca może zgłaszać do Spółki (2) reklamacje dotyczące Usług taksówkarskich zakupionych od Spółki (2). Powodem zgłoszenia takiej reklamacji przez Spółkę może być np. reklamacja zgłoszona do Spółki przez Klienta biznesowego.

W związku z prowadzoną przez siebie działalnością Spółka oraz Spółka (2) są zarejestrowane jako czynni podatnicy VAT.

Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że niezależnie od ww. działalności (związanej z Usługami taksówkarskimi świadczonymi przez Spółkę na rzecz Klientów biznesowych), w ramach innego modelu biznesowego Wnioskodawca świadczy również na rzecz Spółki (2) usługi pośrednictwa przy sprzedaży Usług taksówkarskich dla tzw. klientów indywidualnych (których nie łączą ze Spółką umowy analogiczne do umów zawieranych przez nią z Klientami biznesowymi). Usługi taksówkarskie dla ww. klientów są świadczone przez Spółkę na ogólnych zasadach, bezpośrednio na ich rzecz.

Wnioskodawca pragnie jednak zaznaczyć, że działalność związana z Usługami taksówkarskimi dla tzw. klientów indywidualnych nie jest objęta niniejszym wnioskiem.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

We Wniosku szczegółowo opisane zostały dostarczane przez Spółkę usługi oraz okoliczności ich świadczenia (w szczególności związane z korzystaniem przez Spółkę z usług podwykonawcy).

Pytanie

Czy Usługi taksówkarskie świadczone przez Spółkę na rzecz Klientów biznesowych na podstawie zawartych z nimi umów o stałej współpracy (Umowa z Klientem biznesowym) podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki obniżonej?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy usługi świadczone przez Spółkę na rzecz Klientów biznesowych na podstawie Umów z Klientem biznesowym podlegają opodatkowaniu według obniżonej stawki VAT, tj. obecnie 8% stosownie do art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy VAT. Kwota VAT należnego ustalona według ww. stawki powinna być więc wykazywana przez Wnioskodawcę na fakturach dokumentujących Usługi taksówkarskie, wystawianych na rzecz Klientów biznesowych.

UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY

A. Uwagi wstępne/ogólne

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT opodatkowaniu VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z kolei w myśl art. 8 ust. 1 ustawy VAT, przez świadczenie usług, o którym powyżej, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z powyższych regulacji wynika, iż zawarta w nich definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów”, będąc wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania VAT transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

Dodatkowo, zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy VAT, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi. Przepis ten stanowi implementację do polskiego porządku prawnego art. 28 dyrektywy 2006/112/WE [dalej: Dyrektywa VAT].

W przytoczonym przepisie ustawodawca wskazał, że dla celów VAT za usługodawcę uznawany jest więc nie tylko podatnik, który świadczy usługę samodzielnie - bezpośrednio na rzecz usługobiorcy, lecz także podmiot, który bierze udział w świadczeniu usługi. Ma to miejsce w okolicznościach, w których dany podatnik nie jest bezpośrednim wykonawcą świadczenia, lecz zapewnia to świadczenie (organizuje jego zapewnienie) dla usługobiorcy (korzystając w tym zakresie z podwykonawcy). Ustawodawca wprowadził zatem do ustawy VAT fikcję prawną polegającą na przypisaniu statusu usługobiorcy oraz, odpowiednio, usługodawcy, podmiotowi, który nie świadczy usługi przy wykorzystaniu własnych środków oraz nie jest ostatecznym (rzeczywistym) beneficjentem. Tym samym, dla celów VAT podatnik taki powinien być z jednej strony traktowany jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca danej usługi.

Powyższe zostało potwierdzone przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej [dalej: ETS], który stwierdził m.in., że przywołany przepis Dyrektywy VAT „(...) tworzy fikcję prawng dwóch identycznych usług świadczonych kolejno po sobie". Zdaniem ETS, zgodnie z ta fikcją przyjmuje się, że podmiot gospodarczy, który pośredniczy w świadczeniu usług, w pierwszej kolejności otrzymał dane usługi, zanim w drugiej kolejności wyświadczył owe usługi na rzecz ostatecznego ich beneficjenta (por. wyrok ETS z 14 lipca 2011 r. w sprawie C-464/10 Pierre Henfling).

Dla stwierdzenia, iż w danym przypadku ma miejsce sytuacja, do której odnosi się analizowany przepis, konieczne jest, aby podmiot biorący udział w świadczeniu usług działał: (i) we własnym imieniu, ale (ii) na rzecz osoby trzeciej (rzeczywistego usługobiorcy).

Wymóg działania we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, należy rozumieć jako obowiązek wykonywania przez podatnika czynności w ramach własnego przedsiębiorstwa, jednak na rachunek/w interesie osoby trzeciej (tj. finalnego odbiorcy usługi, będącego jej rzeczywistym beneficjentem/konsumentem). W omawianym modelu aktywność podatnika sprowadza się więc do nabycia usługi od pierwotnego usługodawcy i jej odsprzedania na rzecz finalnego odbiorcy - w tym zakresie podatnik nie wykorzystuje samodzielnie (konsumuje) usługi na potrzeby prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

W ocenie Wnioskodawcy, rozliczenia między (i) Spółką (2) a Spółką [wynikające z Umowy ze Spółką (2)] oraz (ii) między Spółką a Klientami biznesowymi (na podstawie Umów z Klientem biznesowym), dotyczące Usług taksówkarskich, wpisują się w dyspozycję art. 8 ust. 2a ustawy VAT.

Po pierwsze, nie ulega wątpliwości, że Spółka kupuje ww. usługi od Spółki (2) we własnym imieniu, na podstawie Umowy ze Spółką (2). To Wnioskodawcy przysługują więc wszelkie prawa i obowiązki wynikające z ww. umowy, w szczególności polegające na prawie żądania wykonania Usług taksówkarskich oraz na obowiązku regulowania należności za świadczone przez Spółkę (2) usługi. Z punktu widzenia Spółki (2), to Spółka jest zaś odbiorcą usług dostarczanych przez Spółkę (2), co znajduje w szczególności potwierdzenie w fakturach, które wystawiane są przez Spółkę (2) na rzecz Spółki (jako usługobiorcy).

Po drugie, Usługi taksówkarskie nabywane są przez Wnioskodawcę na rzecz Klientów biznesowych. Tak jak zostało to bowiem wcześniej wskazane, to Klienci biznesowi są ostatecznymi (faktycznymi) beneficjentami/konsumentami usług, którzy wykorzystują je w prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Mimo więc, że formalnie usługi świadczone są przez Spółkę (2) na zlecenie Spółki (działającej we własnym imieniu), to ich rzeczywistymi konsumentami (ostatecznymi usługobiorcami) są Klienci biznesowi (jako podmioty, które prowadzą działalność gospodarczą wymuszającą zakup tychże usług).

Należy przy tym zaznaczyć, że rola Spółki nie powinna być sprowadzana jedynie do „odsprzedaży” usług zakupionych od Spółki (2). Jej działalność polega bowiem na docieraniu do klientów, w szczególności instytucjonalnych/biznesowych, zainteresowanych zawarciem umów o stałej współpracy, budowaniu i utrzymywaniu z nimi relacji, a także negocjowaniu warunków świadczenia usług (w szczególności w zakresie ustalania wysokości należnego Spółce wynagrodzenia, ustalania okresów rozliczeniowych itp.).

Poprzez zawarcie ww. umów o stałej współpracy między Wnioskodawcą a Klientami biznesowymi nawiązywany jest więc stosunek prawny, w ramach którego Klienci biznesowi mają prawo korzystać z Usług taksówkarskich zapewnianych im przez Spółkę, a Spółka jest zobowiązana do ich zapewnienia, mając z tego tytułu roszczenie wobec Klientów biznesowych o zapłatę na jej rzecz ustalonego wynagrodzenia. Rola Spółki polega również na zapewnieniu Klientom biznesowym odpowiednich kanałów komunikacji (np. w postaci Aplikacji), czy też możliwości odroczenia płatności za Usługi taksówkarskie. To powoduje, że Spółka nie tylko odsprzedaje w prosty sposób usługi wykonywane faktycznie przez Spółkę (2), ale zapewnia Klientom biznesowym taki sposób obsługi całego procesu (poczynając od nawiązania kontaktu na rozliczeniu kończąc), który przedstawia z ich perspektywy istotną wartość dodaną.

Podsumowując dotychczasowe uwagi, w relacji z Klientami biznesowymi Spółka występuje jako podmiot świadczący na ich rzecz Usługi taksówkarskie, które - w związku z ich odpłatnym charakterem - podlegają opodatkowaniu VAT. W związku z powyższym, z perspektywy Wnioskodawcy konieczne jest określenie, według jakiej stawki VAT usługi te powinny być opodatkowane.

B. Stawka VAT właściwa dla usług świadczonych przez Wnioskodawcę

Zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy VAT stawka VAT wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 12 i  art. 114 ust. 1.

Przy tym, na mocy art. 5a ustawy VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Oznacza to, że identyfikacja towarów/usług za pomocą klasyfikacji statystycznych jest w szczególności uzasadniona, gdy przepisy określające preferencyjne stawki opodatkowania/zwolnienia, odwołują się do takich klasyfikacji. Należy zaznaczyć, że dla celów opodatkowania VAT nadal stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług [dalej: PKWiU] (zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług).

W załączniku nr 3 do ustawy VAT, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych 8% stawką VAT, pod pozycjami 155-157 wskazano:

poz. 155: transport lądowy pasażerski, miejski i podmiejski (PKWiU 49.31)

poz. 156: usługi taksówek osobowych (PKWiU 49.32)

poz. 157: pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany (PKWiU 49.39).

Mając na uwadze, że w przypadku Usług taksówkarskich świadczonych na rzecz Klientów biznesowych, Spółka występuje w charakterze podmiotu otrzymującego [od Spółki (2)] i świadczącego ww. usługi, ustalenie stawki VAT właściwej dla usług oferowanych przez Wnioskodawcę powinno być określone w taki sam sposób, jak miałoby to miejsce w przypadku, gdyby Wnioskodawca świadczył te usługi korzystając wyłącznie z własnych zasobów/składników (np. za pomocą własnych pojazdów oraz kierowców zatrudnionych u Wnioskodawcy).

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie takich usług powinno więc zostać opodatkowane VAT według stawki właściwej dla danego rodzaju usługi, a więc, co do zasady, według stawki zastosowanej przez podmiot, który faktycznie wyświadczył tą usługę [tu: Spółkę (2)]. Wyjątkiem od tej zasady byłaby sytuacja, gdyby podmiot faktycznie świadczący usługę zastosował stawkę preferencyjną/zwolnienie o charakterze podmiotowym, które przysługiwały mu ze względu na jego szczególny status. Z sytuacją taką nie mamy do czynienia w rozpatrywanym przypadku.

W związku z tym, mając na uwadze, że usługi dostarczane przez Wnioskodawcę na podstawie Umów z Klientami biznesowymi, stanowią - w zależności od okoliczności ich świadczenia - usługi taksówek osobowych (PKWiU 49.32) [ewentualnie transport lądowy pasażerski, miejski i podmiejski (PKWiU 49.31) lub pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany (PKWiU 49.39)], podlegają one opodatkowaniu według 8% stawki VAT. Oznacza to, że na fakturach wystawianych przez Wnioskodawcę na rzecz Klientów biznesowych, dokumentujących Usługi taksówkarskie, wykazywana powinna być kwota VAT ustalana przy zastosowaniu ww. preferencyjnej stawki VAT.

Należy zaznaczyć, że ww. stanowisko było wielokrotnie potwierdzane w interpretacjach indywidualnych wydawanych na wniosek podatników. Tytułem przykładu Spółka pragnie wskazać na nw. interpretacje indywidualne, w których organy podatkowe potwierdziły, że 8% stawka VAT ma zastosowanie również do usług taksówkarskich świadczonych przez podmiot, który faktycznie ich nie wykonuje, ale nabywa je od innych podmiotów (podwykonawców):

interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 22 grudnia 2015 r. (sygn. IPPP2/4512-952/15-5/DG),

interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 20 marca 2015 r. (sygn. IPPP2/443-1248/14-2/MM),

interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 26 sierpnia 2014 r. (sygn. ITPP1/443-587/14/AJ),

interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 4 stycznia 2013 r. (sygn. IPPP3/443-1037/12-2/JK),

interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 17 czerwca 2011 r. (sygn. IPPP1-443-660/11-4/lGo).

Podsumowując, w opinii Wnioskodawcy, Usługi taksówkarskie świadczone na rzecz Klientów biznesowych objęte są preferencyjną 8% stawką VAT. Stąd, na fakturach wystawianych przez Spółkę na Klientów biznesowych wykazywana powinna być kwota VAT ustalona według ww. stawki.

Świadczone przez Spółkę usługi stanowią usługi taksówek osobowych (PKWiU 49.32) [ew. usługi transportu lądowego pasażerskiego, miejskiego i podmiejskiego (PKWiU 49.31) lub pozostałego transportu lądowego pasażerskiego, gdzie indziej niesklasyfikowanego (PKWiU 49.39)]. W związku z powyższym Spółka stwierdza, że w jej opinii usługi te - jako wymienione w załączniku nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - podlegają opodatkowaniu VAT według obniżonej 8% stawki.

W związku z powyższym Spółka wnosi o potwierdzenie jej stanowiska.

Postanowienie bez rozpatrzenia

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej rozpatrzył Państwa wniosek i 9 lipca 2018 r. wydał postanowienie bez rozpatrzenia znak: 0114-KDIP1-1.4012.259.2018.2.KOM, w którym uznał, że nie uzupełnili Państwo wniosku w pełnym zakresie, tj. nie wskazali Państwo jako elementu opisu stanu faktycznego i związanego z nim zdarzenia przyszłego symbolu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2008) dla świadczonych przez Państwa na rzecz Klientów biznesowych Usług taksówkarskich.

Postanowienie doręczono Państwu 10 lipca 2018 r.

Zażalenie na postanowienie

23 lipca 2018 r. złożyliście Państwo zażalenie na postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia. W dniu 28 sierpnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał postanowienie znak 0114-KDIP1-1.4012.259.2018.3.KOM utrzymujące w mocy zaskarżone postanowienie.

Postanowienie to doręczono Państwu 28 sierpnia 2018 r.

Skarga na postanowienie

27 września 2018 r. wnieśliście Państwo skargę na postanowienie utrzymujące w mocy zaskarżone postanowienie. Skarga wpłynęła do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 3 października2018 r.

Wnieśliście Państwo w niej o wydanie interpretacji indywidualnej.

Postępowanie przed sądami administracyjnymi

Wyrokiem z 9 kwietnia 2019 r. sygn.akt III SA/Wa 2554/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił zaskarżone postanowienie i poprzedzające je postanowienie.

Od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 9 kwietnia 2019 r. sygn. akt III SA/Wa 2554/18 Organ wniósł do Naczelnego Sądu Administracyjnego skargę kasacyjną z 27 maja 2019 r.

Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z 2 grudnia 2022 r. sygn. akt I FSK 1393/19 oddalił skargę kasacyjną Organu.

Akta sprawy wpłynęły do Organu 15 lutego 2023 r.

Ponowne rozpatrzenie wniosku – wykonanie wyroku

Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259):

Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:

uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 9 kwietnia 2019 r. sygn. akt III SA/Wa 2554/18 oraz Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 2 grudnia 2022 r. sygn. I FSK 1393/19,

ponownie rozpatruję Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej i stwierdzam, że stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% na Usługę taksówkarską świadczoną na rzecz Klientów biznesowych - jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie podkreślić należy, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego i stanie prawnym obowiązujących w dacie wydania zaskarżonego postanowienia o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia, bowiem niniejsza interpretacja stanowi ponowne rozstrzygnięcie tej samej sprawy w wyniku orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 9 kwietnia 2019 r. sygn. akt III SA/Wa 2554/18 oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego z 2 grudnia 2022 r. sygn. akt I FSK 1393/19.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 ze zm.) – zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez nią odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Treść powołanego wyżej przepisu art. 8 ust. 1 ustawy wskazuje, że zawarta w nim definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów” i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej.

Zatem, przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu, niebędące dostawą towarów.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy:

W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Na mocy art. 5a ustawy:

Towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zatem dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary lub usługi, w niektórych przypadkach ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, ze zm.).

Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych w niektórych przypadkach odwołują się do grupowań PKWiU. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy:

Towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku, bądź zwolnienie od podatku.

W świetle art. 41 ust. 2 ustawy:

Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 2 ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. - 8%) zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych 8% stawką VAT, pod pozycjami 155-157 wskazano:

poz. 155: transport lądowy pasażerski, miejski i podmiejski (PKWiU 49.31)

poz. 156: usługi taksówek osobowych (PKWiU 49.32)

poz. 157: pozostały transport lądowy pasażerski, gdzie indziej niesklasyfikowany (PKWiU 49.39).

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podstawowym Państwa celem jest pozyskiwanie klientów (w szczególności klientów instytucjonalnych) dla usług taksówkarskich. Wykorzystujecie więc Państwo posiadane przez siebie składniki majątkowe/narzędzia, takie jak np.: oprogramowanie IT dostępne na telefony komórkowe umożliwiające m.in. zamówienie taksówki [Aplikacja], Biuro Obsługi Klienta (tzw. cali center), w ramach którego klienci mogą zamówić taksówkę przez telefon czy stronę internetową, na której prezentowana jest w szczególności Państwa oferta, za pośrednictwem której możliwe jest zamawianie taksówek.

Należycie Państwo do tej samej grupy co B S.A. [Spółka (2)]. W Spółce (2) znajdują się wszelkie składniki niezbędne do wykonywania usług będących podstawowym przedmiotem jej działalności, tj. niezbędne do wykonywania usług krajowego transportu drogowego obejmujących w szczególności licencjonowane usługi przewozu osób taksówką, samochodem osobowym, pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą. Spółka (2) dysponuje więc w szczególności: Taksówkami wykorzystywanymi m.in. na podstawie umów leasingu, wyposażeniem Taksówek i kierowcami realizującymi kursy przy wykorzystaniu Taksówek. Spółka (2) spełnia wymogi administracyjne/prawne (w zakresie wymaganych licencji, zezwoleń, decyzji administracyjnych) niezbędne do świadczenia Usług taksówkarskich.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawieracie Państwo w szczególności umowy o stałej współpracy z tzw. Klientami biznesowymi (przedsiębiorcami), na podstawie których zobowiązujecie się świadczyć na ich rzecz Usługi taksówkarskie. Usługi te obejmują realizację kursów Taksówkami na zlecenie Klientów biznesowych, w ramach których pasażerami mogą być przedstawiciele Klientów biznesowych (ich pracownicy) lub osoby trzecie (w szczególności klienci/goście Klientów biznesowych). W zamian za ww. usługi Klienci biznesowi zobowiązują się płacić na Państwa rzecz ustalone wynagrodzenie.

Usługi taksówkarskie świadczone na podstawie Umów z Klientem biznesowym dokumentowane są za pomocą faktur wystawianych przez Państwa na poszczególnych Klientów biznesowych. Faktury te wystawiane są na koniec każdego miesiąca kalendarzowego i uwzględniają kursy zrealizowane w danym miesiącu (wynagrodzenie za usługi wykonane w danym miesiącu uzależnione jest więc od wartości kursów zrealizowanych na rzecz danego Klienta biznesowego w trakcie tego miesiąca). Przyjęty sposób rozliczeń umożliwia Klientowi biznesowemu korzystanie z Usług taksówkarskich na bieżąco, podczas gdy płatność za te usługi dokonywana jest jednorazowo, po zakończeniu miesiąca, na podstawie otrzymanej od Państwa faktury (w szczególności za pomocą przelewu bankowego dokonywanego na Państwa rachunek).

W celu zwiększenia atrakcyjności Usług taksówkarskich dla Klientów biznesowych, zapewniacie im Państwo różnego rodzaju funkcje dodatkowe, takie jak np. szczegółowa historia kursów z podziałem na poszczególnych pracowników, czy też możliwość monitorowania trasy kursu on-line w czasie rzeczywistym. Ponosicie pełną odpowiedzialność w stosunku do Klientów biznesowych za Usługi taksówkarskie świadczone na ich rzecz. Wszelkie ewentualne reklamacje dotyczące usług świadczonych na podstawie Umów z Klientem biznesowym zgłaszane są do Państwa i to Państwo jesteście zobowiązani do ich rozpatrzenia.

Z uwagi na to, że nie posiadacie własnych zasobów koniecznych do świadczenia samodzielnie Usług taksówkarskich (w szczególności nie dysponuje własnymi pojazdami ani kierowcami), zawarliście Państwo ze Spółką (2) umowę o współpracy, na podstawie której Spółka (2) zobowiązała się wobec Państwa do świadczenia na Waszą rzecz Usług taksówkarskich, których ostatecznymi beneficjentami są Klienci biznesowi. W ramach przyjętego modelu biznesowego Spółka (2) występuje więc w roli podwykonawcy świadczącego Usługi taksówkarskie na Państwa zlecenie, a Państwo z kolei odsprzedajecie te usługi na rzecz Klientów biznesowych. Usługi świadczone przez Spółkę (2) (jako usługodawcę) na Państwa rzecz (jako usługobiorcę), dokumentowane są za pomocą faktur, na których wykazywana jest kwota podatku VAT ustalona według stawki obniżonej, tj. obecnie 8%.

W związku z prowadzoną przez siebie działalnością Państwo oraz Spółka (2) jesteście zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT. We wniosku wskazaliście Państwo, że świadczone przez Państwa na rzecz Klientów biznesowych usługi stanowią usługi taksówek osobowych (PKWiU 49.32), ew. usługi transportu lądowego pasażerskiego, miejskiego i podmiejskiego (PKWiU 49.31) lub pozostałego transportu lądowego pasażerskiego, gdzie indziej niesklasyfikowanego (PKWiU 49.39).

Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy Usługi taksówkarskie świadczone przez Państwa na rzecz Klientów biznesowych na podstawie zawartych z nimi umów o stałej współpracy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki preferencyjnej.

Jak stanowi art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Stosownie do art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

W rozpatrywanej sprawie w związku z odpłatnym świadczeniem usług przewozu osób Taksówkami na rzecz Klientów biznesowych należy odnieść się do treści art. 8 ust. 2a ustawy. „Fikcja prawna” wynikająca z tego przepisu znajduje zastosowanie w sytuacji, gdy dany podmiot pośredniczący w rzeczywistości nie jest konsumentem ostatecznym usługi, a jedynie przyjmuje się wtedy założenie, że taką usługę nabył od podmiotu świadczącego, a następnie sam ją wyświadczył na rzecz osoby trzeciej.

Dla stwierdzenia, iż w niniejszym przypadku ma miejsce sytuacja, do której odnosi się analizowany przepis, konieczne jest, aby podmiot biorący udział w świadczeniu usług działał: (i) we własnym imieniu, ale (ii) na rzecz osoby trzeciej (rzeczywistego usługobiorcy).

Rozliczenia między Spółką (2) a Państwem wynikające z Umowy ze Spółką (2) oraz między Państwem a Klientami biznesowymi (na podstawie Umów z Klientem biznesowym), dotyczące świadczonych Usług taksówkarskich, wpisują się w dyspozycję art. 8 ust. 2a ustawy, bowiem kupujecie Państwo ww. usługi od Spółki (2) we własnym imieniu, na podstawie Umowy ze Spółką (2). Jesteście Państwo odbiorcą usług dostarczanych przez Spółkę (2), co znajduje w szczególności potwierdzenie w fakturach, które wystawiane są przez Spółkę (2) na Państwa rzecz (jako usługobiorcy). Następnie nabywane przez Państwa usługi są odsprzedawane na rzecz Klientów biznesowych, którzy to Klienci biznesowi są ostatecznymi (faktycznymi) beneficjentami/konsumentami usług, które wykorzystują w prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Mimo więc, że formalnie usługi świadczone są przez Spółkę (2) na Państwa zlecenie (działacie we własnym imieniu), to ich rzeczywistymi konsumentami (ostatecznymi usługobiorcami) są Klienci biznesowi.

Poprzez zawarcie ww. umów o stałej współpracy między Państwem a Klientami biznesowymi nawiązywany jest stosunek prawny, w ramach którego Klienci biznesowi mają prawo korzystać z Usług taksówkarskich zapewnianych im przez Państwa spółkę, a Spółka jest zobowiązana do ich zapewnienia, mając z tego tytułu roszczenie wobec Klientów biznesowych o zapłatę na jej rzecz ustalonego wynagrodzenia. Odsprzedajecie Państwo usługi wykonywane faktycznie przez Spółkę (2), oraz zapewniacie Klientom biznesowym taki sposób obsługi całego procesu (poczynając od nawiązania kontaktu na rozliczeniu kończąc), który przedstawia z ich perspektywy istotną wartość dodaną. Ponadto ponosicie Państwo pełną odpowiedzialność w stosunku do Klientów biznesowych za Usługi taksówkarskie świadczone na ich rzecz, stąd wszelkie ewentualne reklamacje dotyczące usług świadczonych na podstawie Umów z Klientem biznesowym zgłaszane są do Państwa i to Państwo jesteście zobowiązani do ich rozpatrzenia. Tak więc w relacji z Klientami biznesowymi występujecie jako podmiot świadczący na ich rzecz Usługi taksówkarskie, które - w związku z ich odpłatnym charakterem - podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Podsumowując, z uwagi na okoliczności przedstawione we wniosku, czynności wykonywane przez Państwa na rzecz Klienta biznesowego, tj. obciążenie Klienta kosztami Usług taksówkarskich należy uznać za odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2a ustawy. Wynika to z faktu, że najpierw płacicie Państwo Spółce (2) za całość wykonanego świadczenia według schematu przedstawionego w opisie sprawy i na podstawie otrzymanych faktur, a następnie odsprzedajecie te usługi Klientowi biznesowemu obciążając go odpowiednio kosztami ww. usług. Działacie Państwo w tej sprawie w imieniu własnym, na rzecz innego podmiotu, tj. Klienta biznesowego, gdyż to Państwo nabywacie i świadczycie ww. Klientom wymienione we wniosku usługi.

Wskazać należy, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i nie podlegają ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. Należy zatem uznać, że stawki te winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy.

Wskazaliście Państwo we wniosku, iż świadczone przez Państwa na rzecz Klientów biznesowych usługi stanowią usługi taksówek osobowych (PKWiU 49.32), ew. usługi transportu lądowego pasażerskiego, miejskiego i podmiejskiego (PKWiU 49.31) lub pozostałego transportu lądowego pasażerskiego, gdzie indziej niesklasyfikowanego (PKWiU 49.39). Opis wykonywanych w ramach tych usług czynności wskazuje ponadto, że na rzecz Klienta biznesowego odsprzedajecie usługi o tym samym charakterze co usługi nabywane od Spółki (2), które to Spółka (2) na wystawianych Państwu fakturach opodatkowuje stawką podatku VAT 8%. Zatem stosownie do art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy oraz poz. 155-157 załącznika nr 3 do ustawy usługi te korzystają z opodatkowania podatkiem VAT wg stawki 8%. Oznacza to, że na fakturach wystawianych przez Państwa jako czynnego podatnika podatku VAT na rzecz Klientów biznesowych, dokumentujących wyświadczone Usługi taksówkarskie, wykazywana powinna być kwota VAT ustalana przy zastosowaniu ww. preferencyjnej stawki podatku VAT.

Wobec powyższego Państwa stanowisko, zgodnie z którym Usługi taksówkarskie świadczone na rzecz Klientów biznesowych na podstawie Umów z Klientem biznesowym podlegają opodatkowaniu według obniżonej stawki VAT, tj. obecnie 8% stosownie do art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy VAT, a kwota VAT należnego ustalona według ww. stawki powinna być wykazywana przez Państwa na fakturach wystawianych na rzecz Klientów biznesowych, uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili w pierwotnym wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zaskarżonego postanowienia, bowiem niniejsza interpretacja stanowi ponowne rozstrzygnięcie tej samej sprawy w wyniku orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego i Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00