Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 5 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.86.2023.1.PS

Brak opodatkowania podatkiem VAT likwidacji kolizji istniejącej infrastruktury elektroenergetycznej, w tym przeniesienia na rzecz Spółki prawa własności nowopowstałej infrastruktury w związku z realizacją Inwestycji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania podatkiem VAT likwidacji kolizji istniejącej infrastruktury elektroenergetycznej, w tym przeniesienia na rzecz Spółki prawa własności nowopowstałej infrastruktury w związku z realizacją Inwestycji.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (…) (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT).

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2023 r. poz. 40, ze zm.; dalej: ustawa o samorządzie gminnym) do zadań własnych Gminy należą m.in. sprawy z zakresu gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

Gmina jest w trakcie realizacji inwestycji pn. „(…)” (dalej: Inwestycja). W ramach Inwestycji są/będą wykonywane m.in. następujące prace:

remont nawierzchni;

przebudowa zjazdów na posesje przyległe;

budowa zatok postojowych dla pojazdów osobowych;

remont istniejących zatok postojowych;

budowa i przebudowa ciągów pieszych;

usunięcie kolidujących drzew i krzewów;

budowa i przebudowa odcinków kanalizacji deszczowej usytuowanej w pasach dróg;

budowa i przebudowa oświetlenia drogowego wraz ze przebudową linii energetycznej zasilającej;

przebudowa kolidujących sieci uzbrojenia terenu w zakresie przebudowy sieci energetycznej, napowietrznej linii energetycznej, sieci kanalizacyjnej oraz wodociągowej.

Zasadniczo celem Inwestycji jest przebudowa dróg gminnych, choć Gmina wykona również pewne prace związane z infrastrukturą wodno-kanalizacyjną oraz elektroenergetyczną. Przebudowane drogi gminne będą nieodpłatnie udostępniane dla wszystkich zainteresowanych - ogółu społeczeństwa, a udostępnianie to będzie odbywać się na zasadach ogólnej dostępności majątku publicznego.

Mając na uwadze, że prace w zakresie Inwestycji naruszą sieć niskiego napięcia oraz okablowanie, którego właścicielem jest przedsiębiorstwo energetyczne – (…) Spółka z o.o. (dalej: Spółka), Gmina zawarła umowę ze Spółką, na podstawie której zobowiązała się do usunięcia na własny koszt kolizji przy realizacji Inwestycji poprzez usunięcie starszej infrastruktury elektroenergetycznej (należącej do Spółki) i zastąpienie jej nową siecią niskiego napięcia oraz okablowaniem. Po zakończeniu Inwestycji nowopowstała infrastruktura elektroenergetyczna (m.in. sieć niskiego napięcia oraz okablowanie) zostanie podłączona do istniejącej sieci energetycznej (należącej do Spółki) oraz zostanie nieodpłatnie przekazana do Spółki.

Poza przekazaniem Spółce własności elementów infrastruktury elektroenergetycznej powstałych w wyniku likwidacji kolizji, na mocy zawartej umowy Gmina zobowiązała się w szczególności do: opracowania harmonogramu prac, zgłoszenia do Spółki gotowości do przeprowadzenia diagnostyki linii kablowej, zapewnienia nadzoru inwestorskiego, wykonania na własny koszt naprawy jezdni i chodników oraz innych elementów infrastruktury uszkodzonych lub naruszonych w czasie wykonywania prac, uregulowania spraw związanych z zajęciem pasa drogowego i poniesienia związanych z tym kosztów, wykonania inwentaryzacji geodezyjnej, demontażu i przekazania do Spółki materiałów zdatnych do dalszego wykorzystania, zutylizowania materiałów niepodlegających odzyskowi oraz pokrycia kosztów regulacji stanu prawnego, w tym również w określonych przypadkach kosztów notarialnych i sądowych, dostarczenia stosownej dokumentacji (np. kopii kosztorysu czy decyzji o pozwoleniu na budowę) oraz usunięcia wad i usterek w ramach gwarancji.

Infrastruktura, która powstanie w ramach usunięcia kolizji będzie tożsama funkcjonalnie do infrastruktury likwidowanej i nie będzie stanowić ulepszenia ciągów liniowych. Całość prac Gmina zobowiązała się wykonać zgodnie w przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351) oraz zgodnie z obowiązującymi normami i aprobatami technicznymi. Jednocześnie, jak wynika z zapisów umowy łączącej strony, żadna ze stron nie uzyska korzyści majątkowej bez podstawy prawnej kosztem drugiej strony. Nadto, ww. infrastruktura elektroenergetyczna może przebiegać przez nieruchomości należące do Gminy lub osób trzecich, w związku z tym na rzecz Spółki ustanowione zostanie ograniczone prawo rzeczowe w postaci służebności przesyłu. Niewykluczone również, że ta infrastruktura będzie przebiegać przez nieruchomości, na których takie prawo zostało już ustanowione lub przez nieruchomości, których Spółka jest właścicielem.

Gmina podkreśla, że nie będzie wykorzystywać nowopowstałej infrastruktury elektroenergetycznej, która powstanie w ramach usunięcia kolizji do żadnej działalności (ani do działalności gospodarczej, ani na potrzeby własne). Budowa infrastruktury elektroenergetycznej oraz wszelkie czynności podejmowane przez Gminę w związku z budową tej infrastruktury, do których wykonania Gmina zobowiązała się na mocy umowy (tj. opracowanie harmonogramu prac, zgłoszenie do Spółki gotowości do przeprowadzenia diagnostyki linii kablowej, zapewnienie nadzoru inwestorskiego, etc.) są związane wyłącznie z przebudową dróg gminnych w ramach Inwestycji. Gdyby nie konieczność wykonania prac budowlanych niezbędnych do przebudowy dróg, Gmina nie musiałaby usuwać starej infrastruktury należącej do Spółki i wymieniać jej na nową.

Pytanie

Czy likwidacja kolizji istniejącej infrastruktury elektroenergetycznej, w tym przeniesienie na rzecz Spółki prawa własności nowopowstałej infrastruktury, w związku z realizacją Inwestycji będzie stanowić po stronie Gminy czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku?

Państwa stanowisko w sprawie

Likwidacja kolizji istniejącej infrastruktury elektroenergetycznej, w tym przeniesienie na rzecz Spółki prawa własności nowopowstałej infrastruktury, w związku z realizacją Inwestycji będzie stanowić czynność niepodlegającą opodatkowaniu VAT. W związku z realizacją Inwestycji, a w konsekwencji również w związku z likwidacją kolizji infrastruktury elektroenergetycznej, Gmina nie działa bowiem w charakterze podatnika VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Art. 8 ust. 1 ustawy o VAT wskazuje natomiast, iż świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 2 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2)wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Wyjaśnić ponadto należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Kryterium rozróżniającym działanie organu samorządowego w charakterze organu władzy publicznej od działania w charakterze podatnika jest to, czy organ ten działa jako organ władzy, czy też zachowuje się jak przedsiębiorca.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego należą m.in. sprawy z zakresu gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

Gmina jest w trakcie realizacji Inwestycji, której celem jest przebudowa dróg gminnych stanowiących ogólnodostępną infrastrukturę. W związku z tym, że prace inwestycyjne spowodują naruszenie sieci niskiego napięcia oraz okablowania należących do Spółki, Gmina zobowiązała się do usunięcia powstałej kolizji poprzez budowę nowej infrastruktury. Po jej powstaniu Gmina zamierza podłączyć ją do istniejącej sieci elektroenergetycznej oraz nieodpłatnie przekazać do Spółki. W ocenie Gminy przekazanie ww. infrastruktury na rzecz Spółki związane jest z pracami dotyczącymi przebudowy dróg w ramach Inwestycji. Gdyby bowiem nie realizowana Inwestycja nie doszłoby do naruszenia infrastruktury elektroenergetycznej. Jednocześnie, mając na uwadze, że drogi gminne będące przedmiotem Inwestycji stanowią ogólnodostępną infrastrukturę, to w tym zakresie Gmina nie występuje w charakterze podatnika VAT, lecz organu władzy publicznej realizującego zadania własne, o których mowa w wyżej wspomnianym art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym. W konsekwencji należałoby uznać, że likwidacja kolizji istniejącej infrastruktury elektroenergetycznej, w tym przeniesienie na rzecz Spółki prawa własności nowopowstałej infrastruktury, w związku z realizacją Inwestycji, stanowi po stronie Gminy czynność pozostającą poza zakresem ustawy o VAT, tj. niepodlegającą opodatkowaniu VAT, gdyż w związku z realizacją Inwestycji Gmina nie występuje w charakterze podatnika VAT.

Analogiczne stanowisko zostało potwierdzone m.in. w:

interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS) z 30 listopada 2022 r. sygn. 0111-KDIB3-1.4012.648.2022.1.IK w której stwierdził, że: „Tym samym stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie wykonane przez Gminę świadczenie, tj. nieodpłatne przekazanie na rzecz P. nakładów na infrastrukturę kolejową, realizowane będzie poza zakresem Państwa działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a realizując to świadczenie nie wystąpicie Państwo w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, bowiem w tym zakresie działacie jako organ władzy w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy. Opisane świadczenie nie będzie wykonane przez Państwa w celu osiągnięcia zysku, a wynika jedynie z realizacji zadania o charakterze publicznym”;

interpretacji indywidualnej DKIS z 12 listopada 2021 r. sygn. 0114-KDIP4-1.4012.593.2021.1.RMA w której organ wskazał, że: „Należy zatem uznać, że w rozpatrywanej sprawie działanie Wnioskodawcy w zakresie opisanego we wniosku kontraktu odbywa się w sferze, w której działa on jako podmiot prawa publicznego, a tym samym nie działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy w związku z wyłączeniem wynikającym z art. 15 ust. 6 ustawy. Wszelkie czynności wykonywane przez A. w ramach inwestycji stanowią zadania własne mające na celu (...). W tym zakresie Wnioskodawca nie wykonuje żadnego świadczenia podlegającego opodatkowaniu na rzecz B. S.A. Przekazanie wszelkich powstałych w związku z likwidacją kolizji urządzeń elektroenergetycznych (w szczególności fragmentów sieci) jest koniecznym elementem realizowanego przez Wnioskodawcę zadania statutowego - kontraktu dotyczącego (...). Tym samym otrzymane przez A. środki od B. (skalkulowane na podstawie kosztorysu powykonawczego wykonanego przez Inwestora) nie wiążą się z wykonaniem świadczenia podlegającego opodatkowaniu. Nie są one zatem wynagrodzeniem za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Zatem przeniesienie na rzecz B. własności powstałych urządzeń elektroenergetycznych w wyniku likwidacji ich kolizji w związku z realizacją zadań statutowych (...) nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i w konsekwencji nie powinno być dokumentowane fakturą, lecz innym dowodem księgowym, np. notą obciążeniową”.

Mając na uwadze, że likwidacja kolizji istniejącej infrastruktury elektroenergetycznej, w tym przeniesienie na rzecz Spółki prawa własności nowopowstałej infrastruktury, odbędzie się w związku z realizacją przez Gminę zadania w zakresie przebudowy dróg gminnych, a więc zadania realizowanego przez Gminę działającą w charakterze organu władzy publicznej, to w tym zakresie Gmina nie będzie występowała w roli podatnika VAT. W konsekwencji planowana czynność będzie pozostawała poza zakresem ustawy o VAT i tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy o VAT:

Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Należy wyjaśnić, że pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy.

Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Wyjaśnić ponadto należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ww. ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie natomiast do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Jednocześnie wskazać należy, że stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r poz. 40):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1)ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

2)gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

(…)

4)lokalnego transportu zbiorowego;

(…).

W myśl art. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1768 ze zm.):

Drogą publiczną jest droga zaliczona na podstawie niniejszej ustawy do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy o drogach publicznych:

Drogi publiczne ze względu na funkcje w sieci drogowej dzielą się na następujące kategorie:

1)drogi krajowe;

2)drogi wojewódzkie;

3)drogi powiatowe;

4)drogi gminne.

Stosownie do art. 2a ust. 2 ustawy o drogach publicznych:

Drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne stanowią własność właściwego samorządu województwa, powiatu lub gminy.

Na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy o drogach publicznych:

Organ administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego, do którego właściwości należą sprawy z zakresu planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg, jest zarządcą drogi.

W myśl art. 19 ust. 2 ustawy o drogach publicznych:

Zarządcami dróg, z zastrzeżeniem ust. 3, 5, 5a i 8, są dla dróg:

1)krajowych - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad;

2)wojewódzkich - zarząd województwa;

3)powiatowych - zarząd powiatu;

4)gminnych - wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Na tle przedstawionych okoliczności sprawy Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy likwidacja kolizji istniejącej infrastruktury elektroenergetycznej, w tym przeniesienie na rzecz Spółki prawa własności infrastruktury będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów, czynności wynikające z zadań własnych, nałożonych odrębnymi przepisami, realizowane w ramach reżimu publicznoprawnego, z tytułu których jednostka samorządu terytorialnego nie uzyskuje wpływów, pozostają poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług. Są one bowiem realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a jednostki realizując te czynności nie występują w charakterze podatnika podatku VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy, lecz w tym zakresie działają jako organ władzy w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy.

Zatem mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku likwidacja kolizji istniejącej infrastruktury elektroenergetycznej, w tym przeniesienie prawa własności nowopowstałej infrastruktury elektroenergetycznej przez Państwa na rzecz Spółki, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jak Państwo wskazali, budowa infrastruktury elektroenergetycznej oraz wszelkie czynności podejmowane przez Państwa w związku z budową tej infrastruktury są związane wyłącznie z przebudową dróg gminnych w ramach Inwestycji. Gdyby nie konieczność wykonania prac budowlanych niezbędnych do przebudowy dróg, nie musieliby Państwo usuwać starej infrastruktury należącej do Spółki i wymieniać jej na nową. Po zakończeniu Inwestycji nowopowstała infrastruktura elektroenergetyczna zostanie podłączona do istniejącej sieci energetycznej (należącej do Spółki) oraz zostanie nieodpłatnie przekazana do Spółki. Nie będą Państwo wykorzystywać nowopowstałej infrastruktury elektroenergetycznej, która powstanie w ramach usunięcia kolizji do żadnej działalności.

Zatem realizowane przez Państwa świadczenie polegające na likwidacji kolizji infrastruktury elektroenergetycznej realizowane jest niejako „przy okazji” realizacji Inwestycji celu publicznego jakim jest przebudowa dróg gminnych. Wykonanie Inwestycji polegającej na przebudowie dróg gminnych, w wyniku której dojdzie do przebudowy infrastruktury sieci elektroenergetycznej ma charakter zadania w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, odbędzie się w zakresie zadań własnych gminy.

W konsekwencji likwidacja kolizji istniejącej infrastruktury elektroenergetycznej, w tym przeniesienie na rzecz Spółki prawa własności nowopowstałej infrastruktury realizowane będzie poza zakresem Państwa działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Realizując to świadczenie nie wystąpią Państwo w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, bowiem w tym zakresie będą Państwo działali jako organ władzy w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy. Opisane świadczenie nie będzie wykonane przez Państwa w celu osiągnięcia zysku, a wynika jedynie z realizacji Państwa zadań własnych.

Wobec powyższego, likwidacja kolizji istniejącej infrastruktury elektroenergetycznej, w tym przeniesienie na rzecz Spółki prawa własności nowopowstałej infrastruktury nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00