Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 13 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.134.2023.1.HJ

Zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opłat najemców

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 lutego 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia przychodów z najmu nieruchomości.

Treść wniosku jest następująca.

Opis stanu faktycznego

Jest Pani osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej.

Przysługują Pani udziały w prawie własności niżej opisanych nieruchomości:

1)w nieruchomości mieszkalnej nr 1, na mocy aktu poświadczenia dziedziczenia posiada Pani udział 16/32 w prawie własności nieruchomości (kamienicy). Pozostałe udziały, tj. 16/32 przysługują trzem innym osobom fizycznym. Na cały udział 32/32 przypada 40 lokali mieszkalnych i 2 lokale użytkowe. Przedmiotowa nieruchomość (kamienica) objęta jest współwłasnością w częściach ułamkowych. W stosunku do wszystkich lokali (mieszkalnych i użytkowych) zawarte są długoterminowe umowy najmu.

Zgodnie z zawartymi umowami lokale są wykorzystywane zgodnie z ich przeznaczeniem. W swych treściach umowy zawierają również wskazanie wysokości czynszu płatnego miesięcznie, który przypada na 4 współwłaścicieli proporcjonalnie do posiadanego udziału.

Oprócz ww. czynszu, w umowach najmu zostały odrębnie ustalone warunki ponoszenia przez najemców opłat eksploatacyjnych związanych z utrzymaniem lokali i korzystaniem z nich. Zaliczki na poczet opłat mediów i opłat eksploatacyjnych, w tym: na dostarczenie wody i odprowadzanie ścieków, gospodarowanie odpadami komunalnymi, podgrzanie wody (stała i zmienna), C.O. (opłata stała i zmienna) – najemcy uiszczają na jeden wspólny rachunek bankowy współwłaścicieli. Opłaty te są przekazywane następnie na rachunek Wspólnoty Mieszkaniowej bez jakiegokolwiek naliczania opłat/prowizji, itp. Rozliczenie okresowe zużycia mediów następuje na podstawie rozliczenia dokonanego przez wspólnotę. Wysokość wszystkich powyższych opłat jest zmienna i uzależniona jest od stopnia eksploatacji lokali przez najemców.

Najemcy, zgodnie z zapisami umów sami zawierają umowy na dostawy prądu i gazu, w związku z czym rozliczenie tych mediów następuje bezpośrednio pomiędzy najemcami, a dostawcą mediów, bez udziału wynajmujących.

Od 2020 r., czyli od momentu otrzymania spadku, rozlicza Pani dochody na zasadach ogólnych oraz odprowadza podatek Vat od lokali użytkowych wynajętych na działalność gospodarczą najemców;

2)w nieruchomości mieszkalnej nr 2, posiada Pani udział 10/144 w prawie własności nabyty na podstawie aktu poświadczenia dziedziczenia po matce i obejmuje on mieszkanie, które od pokoleń było zamieszkiwane przez Pani dziadka, następnie Pani matkę oraz Pani rodzinę (w okresie kwaterunku).

Pozostałymi współwłaścicielami są 4 osoby fizyczne oraz Skarb Państwa. Kamienica jest w bardzo złym stanie i lokatorzy tam mieszkający powiadomili PINBUD o cieknącym dachu, odpadającym tynku oraz innych usterkach. W wyniku zaleceń pokontrolnych Skarb Państwa wniósł sprawę do Sądu o ustanowienie zarządcy budynku. Sprawa jest w toku.

Mieszkanie, które w ramach udziału w prawie własności nieruchomości przypada Pani jest przedmiotem najmu prywatnego.

Zgodnie z zawartą umową lokal jest wykorzystywany zgodnie z jego przeznaczeniem.

Oprócz czynszu najmu, w umowie wskazane zostały odrębnie ustalone warunki ponoszenia przez najemców opłat eksploatacyjnych związanych z utrzymaniem lokalu i korzystaniem z niego.

Najemcy, zgodnie z zapisami umów sami zawierają umowy na dostawy prądu i gazu, w związku z czym rozliczenie tych mediów następuje bezpośrednio pomiędzy najemcami a dostawcą mediów, bez udziału wynajmujących.

W ramach opłat nie ma jeszcze żadnego czynszu administracyjnego.

W skład opłat eksploatacyjnych wchodzi:

-eksploatacja podstawowa – ustalona przez Wspólnotę Mieszkaniową:

a)koszty zarządcy – administracji,

b)koszty utrzymania części wspólnych proporcjonalnie do m2 lokalu,

c)fundusz remontowy proporcjonalnie do m2 lokalu,

-opłaty zaliczkowe na zimną i ciepłą wodę,

-zaliczka za centralne ogrzewanie,

-gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Udziały w prawie własności nieruchomości lokalowych stanowią Pani majątek prywatny. Zastrzega Pani przy tym, że nie prowadzi i nie zamierza prowadzić działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a ust. 6 ustawy o PIT w postaci wynajmu zarówno lokali mieszkalnych, jak i lokali usługowych.

Od 2023 r., zgodnie z obowiązującymi przepisami – opodatkowuje Pani przychody z najmu prywatnego lokali mieszkalnych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Pytanie

Czy powinna Pani, w podstawie do obliczenia zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych w zakresie najmu prywatnego, uwzględniać kwoty, jakie najemcy opłacają tytułem opłat eksploatacyjnych (koszty zarządcy - administracji, koszty utrzymania części wspólnych proporcjonalnie do m2 lokalu, fundusz remontowy proporcjonalnie do m2 lokalu, opłaty zaliczkowe na zimną i ciepłą wodę, zaliczka za centralne ogrzewanie, gospodarowanie odpadami komunalnymi, czynsz administracyjny)?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem w podstawie do obliczenia zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych w zakresie najmu prywatnego nie należy uwzględniać kwot, jakie najemcy opłacają tytułem opłat eksploatacyjnych (koszty zarządcy - administracji, koszty utrzymania części wspólnych proporcjonalnie do m2 lokalu, fundusz remontowy proporcjonalnie do m2 lokalu, opłaty zaliczkowe na zimną i ciepłą wodę, zaliczka za centralne ogrzewanie, gospodarowanie odpadami komunalnymi, czynsz administracyjny).

Przychodem z najmu podlegającym opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych będzie wyłącznie kwota stanowiąca czynsz za wynajem nieruchomości, przypadająca proporcjonalnie do Pani udziału w prawie własności nieruchomości. Kwota ta stanowi dla Pani, jako wynajmującej (właściciela nieruchomości) przysporzenie majątkowe skutkujące powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze.

Zgodnie z art. 11 ust. 2 ww. ustawy, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Stosownie do art. 11 ust. 2a ww. ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4)w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

W myśl art. 11 ust. 2b ww. ustawy, jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Stosownie do art. 9a ust. 6 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 są opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 659 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym, opłacają ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do przepisu art. 6 ust. 1a ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tych tytułów stosuje się przepisy art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) tej ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a do kwoty 100 000 zł; a od nadwyżki ponad tę kwotę ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12,5% przychodów.

Z przytoczonych powyżej uregulowań prawnych wynika, że podstawą generowania przychodów z najmu jest fakt zawarcia stosownej umowy między stronami. Określona w umowie wysokość czynszu stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, a tym samym generuje przychód w rozumieniu podatkowym. Jednakże, aby powstał przychód po stronie wynajmującego muszą zaistnieć przesłanki określone w wyżej powołanym art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli czynsz musi zostać otrzymany lub postawiony do dyspozycji wynajmującego.

Składnikiem przychodu osiąganego z najmu przez wynajmującego nie będą natomiast ponoszone przez najemcę wydatki (opłaty) związane z przedmiotem najmu (np. opłaty związane z lokalem takie jak: opłata za wodę, energię elektryczną, gaz, odpady, czynsz administracyjny, fundusz remontowy, koszty administracji), jeżeli z umowy wynika, że najemca jest zobowiązany do ich ponoszenia. Dodatkowe opłaty ponoszone przez najemcę w związku z użytkowaniem lokalu mieszkalnego nie mieszczą się bowiem w pojęciu świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również nie powodują przysporzenia majątkowego po strome wynajmującego.

Uwzględniając powyższe, uznać należy, że podstawą uzyskiwania przychodów z tytułu najmu jest umowa, w której strony określają wysokość czynszu. Czynsz najmu stanowi jedyne przysporzenie majątkowe wynajmującego, a tym samym generuje przychód w rozumieniu podatkowym w przypadku otrzymania lub postawienia go do dyspozycji wynajmującego.

Pani zdaniem, w przedstawionym stanie faktycznym jedynie określona w umowie kwota czynszu najmu będzie stanowić dla Pani przysporzenie majątkowe, a tym samym generuje przychód do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Natomiast wymienione przez Panią dodatkowe opłaty (koszty zarządcy – administracji, koszty utrzymania części wspólnych proporcjonalnie do m2 lokalu, fundusz remontowy proporcjonalnie do m2 lokalu, opłaty zaliczkowe na zimną i ciepłą wodę, zaliczka za centralne ogrzewanie, gospodarowanie odpadami komunalnymi, czynsz administracyjny), do których zapłaty zobowiązany jest zgodnie z zawartą umową najemca, nie będą stanowić przysporzenia majątkowego.

W zakresie uiszczania powyższych opłat pełni Pani jedynie rolę pośrednika pomiędzy najemcą a usługodawcami. W związku z tym ww. opłaty nie stanowią dla Pani przysporzenia majątkowego, a tym samym nie powodują powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Jak podkreśla Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 13 lipca 2021 r., Nr 0112-KDIL2-2.4011 363.2021.1.MM: „(…) jedynie określona w umowie kwota czynszu stanowi przysporzenie majątkowe Wnioskodawcy, jako wynajmującego, a tym samym generuje przychód do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Natomiast wymienione przez Wnioskodawcę opłaty eksploatacyjne za wodę, prąd i inne media związane z użytkowaniem lokalu, do których zapłaty zobowiązany jest zgodnie z zawartą umową najmu najemca, nie stanowią dla Wnioskodawcy przysporzenia majątkowego.”

Pani stanowisko potwierdzają również interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, m. in.:

-z 5 sierpnia 2021 r., Nr 0115-KDIT1.4011.389.2021.2.MST;

-z 5 kwietnia 2022 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.1275.2021.2.MAP;

-z 25 maja 2022 r., Nr 0112-KDIL2-2.4011.255.2022.1.WS.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W ustawie z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) wskazane zostały poszczególne źródła przychodów oraz sposoby opodatkowania dochodów z każdego z tych źródeł.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Stosownie do art. 9a ust. 6 ww. ustawy:

Dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 11 ust. 2 ww. ustawy:

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Stosownie do art. 11 ust. 2a ww. ustawy:

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców,

2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu,

3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,

4)w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

W myśl art. 11 ust. 2b cyt. ustawy:

Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

W myśl art. 659 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.):

Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Zasady opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne uregulowane są w przepisach ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.).

Jak stanowi art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym, opłacają ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tych tytułów stosuje się przepisy art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) tej ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, do kwoty 100 000 zł; od nadwyżki ponad tę kwotę ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12,5% przychodów.

Z przytoczonych powyżej uregulowań prawnych wynika, że podstawą generowania przychodów z najmu jest fakt zawarcia stosownej umowy między stronami. Określona w umowie wysokość czynszu stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, a tym samym generuje przychód w rozumieniu podatkowym. Jednakże aby powstał przychód po stronie wynajmującego muszą zaistnieć przesłanki określone w wyżej powołanym art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli czynsz musi zostać otrzymany lub postawiony do dyspozycji wynajmującego.

Składnikiem przychodu osiąganego z najmu przez wynajmującego nie będą natomiast ponoszone przez najemców wydatki (opłaty) związane z przedmiotem najmu (np. opłaty związane z lokalem takie jak: czynsz uiszczany w spółdzielni lub wspólnocie mieszkaniowej, opłata za wodę, energię elektryczną, gaz, itp.), jeżeli z umowy wynika, że najemcy są zobowiązani do ich ponoszenia. Dodatkowe opłaty ponoszone przez najemców w związku z użytkowaniem lokalu mieszkalnego nie mieszczą się bowiem w pojęciu świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również nie powodują przysporzenia majątkowego po stronie wynajmującego.

Uwzględniając powyższe, uznać należy, że podstawą uzyskiwania przychodów z tytułu najmu jest umowa, w której strony określają wysokość czynszu. Czynsz stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, a tym samym generuje przychód w rozumieniu podatkowym w przypadku otrzymania lub postawienia go do dyspozycji wynajmującego.

W zależności od różnego skonstruowania stosunku prawnego umowy najmu w zakresie pokrywania przez najemców pewnych płatności (świadczeń) związanych z przedmiotem najmu, różne będą skutki podatkowe. Jeśli strony umowy najmu określiły wysokość wynagrodzenia z tytułu najmu (czynsz), to otrzymana przez wynajmującego kwota jest jego przychodem.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że osiąga Pani przychody z najmu prywatnego. Nie prowadzi działalności gospodarczej. W 2023 r., zgodnie z obowiązującymi przepisami opodatkowuje Pani przychody z najmu prywatnego w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Udziały w prawie własności nieruchomości lokalowych stanowią Pani majątek prywatny. Z najemcami zawarła Pani umowy, na podstawie których najemca jest zobowiązany zapłacić czynsz w określonej kwocie. Oprócz ww. czynszu, w umowach najmu zostały odrębnie ustalone warunki ponoszenia przez najemców opłat eksploatacyjnych związanych z utrzymaniem lokali i korzystaniem z nich. Najemcy, zgodnie z zapisami umów sami zawierają umowy na dostawy prądu i gazu, w związku z czym rozliczenie tych mediów następuje bezpośrednio pomiędzy najemcami a dostawcą mediów, bez udziału wynajmujących.

Mając na uwadze opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że jeżeli w istocie nie prowadzi Pani działalności gospodarczej, a umowy najmu stanowią, że najemcy zobowiązani są zapłacić czynsz w określonej kwocie oraz pokrywać koszty opłat eksploatacyjnych związanych z utrzymaniem lokali, to jedynie określona w umowie kwota czynszu będzie stanowić przysporzenie majątkowe dla Pani jako wynajmującej (proporcjonalnie do posiadanych udziałów w nieruchomościach), a tym samym będzie generować przychód do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Natomiast wymienione przez Panią dodatkowe opłaty eksploatacyjne (koszty zarządcy – administracji, koszty utrzymania części wspólnych proporcjonalnie do m2 lokalu, fundusz remontowy proporcjonalnie do m2 lokalu, opłaty zaliczkowe na zimną i ciepłą wodę, zaliczka za centralne ogrzewanie, gospodarowanie odpadami komunalnymi, czynsz administracyjny), do których zapłaty zobowiązany jest, zgodnie z zawartą umową najmu najemca, nie będą stanowić dla Pani przysporzenia majątkowego. W związku z tym, ww. opłaty nie będą stanowić dla Pani przysporzenia majątkowego, a tym samym nie spowodują powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W związku z powyższym, Pani stanowisko uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy przedstawionego stanu faktycznego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Panią interpretacji indywidualnych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą konkretnych, indywidualnych spraw podjętych w określonych stanach faktycznych (zdarzeniach przyszłych) i są wiążące tylko w tych sprawach, w których zostały wydane.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00