Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.91.2023.1.AN

Czy w roku 2023 dla Spółki zastosowanie będą miały warunki korzystania z ryczałtu od dochodów spółek: a) określone w art. 28j ust. 2 - jak dla podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności, czy b) określone w art. 28j ust. 3 - jak dla podatnika będącego małym podatnikiem; - jeżeli stanowisko podatnika dotyczące pytania nr 1 okaże się prawidłowe - w jakim terminie muszą być spełnione przez Spółkę warunki określone w art. 28j ust. 2 pkt 2; - jeżeli stanowisko podatnika dotyczące pytania nr 1 okaże się nieprawidłowe - czy Spółka w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, tj. w okresie 1 stycznia 2023 r. – 31 grudnia 2023 r. będzie posiadała status małego podatnika.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych, jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 lutego 2023 r., za pośrednictwem poczty wpłynął Państwa wniosek z 13 lutego 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia:

-czy w roku 2023 dla Spółki zastosowanie będą miały warunki korzystania z ryczałtu od dochodów spółek:

a)określone w art. 28j ust. 2 - jak dla podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności, czy

b)określone w art. 28j ust. 3 - jak dla podatnika będącego małym podatnikiem;

-jeżeli stanowisko podatnika dotyczące pytania nr 1 okaże się prawidłowe - w jakim terminie muszą być spełnione przez Spółkę warunki określone w art. 28j ust. 2 pkt 2;

-jeżeli stanowisko podatnika dotyczące pytania nr 1 okaże się nieprawidłowe - czy Spółka w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, tj. w okresie 1 stycznia 2023 r. – 31 grudnia 2023 r. będzie posiadała status małego podatnika.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jednoosobowa spółka z o.o. (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka”), została utworzona w październiku 2022 roku. Podstawowym rodzajem działalności Spółki jest działalność deweloperska. Zgodnie z aktem założycielskim, rok obrotowy Spółki pokrywa się z rokiem kalendarzowym, przy czym pierwszy rok obrotowy kończy się 31 grudnia 2023 r. Spółka wybrała opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek od dnia 1 stycznia 2023 r., składając w dniu 31 stycznia 2023 r. zawiadomienie ZAW-RD. Spółka, na dzień 31 grudnia 2022 r. zamknie księgi rachunkowe i sporządzi sprawozdanie finansowe. W 2022 r. Spółka nie osiągnęła żadnych przychodów, dokonała zakupu działki przeznaczonej na działalność deweloperską, ponosiła koszty ogólnozakładowe.

Pytanie

1.Czy w roku 2023 dla Spółki zastosowanie będą miały warunki korzystania z ryczałtu od dochodów spółek:

a)określone w art. 28j ust. 2 - jak dla podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności, czy

b)określone w art. 28j ust. 3 - jak dla podatnika będącego małym podatnikiem?

2.Jeżeli stanowisko podatnika dotyczące pytania nr 1 okaże się prawidłowe - w jakim terminie muszą być spełnione przez Spółkę warunki określone w art. 28j ust. 2 pkt 2?

3.Jeżeli stanowisko podatnika dotyczące pytania nr 1 okaże się nieprawidłowe - czy Spółka w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, tj. w okresie 1 stycznia 2023 r. – 31 grudnia 2023 r. będzie posiadała status małego podatnika?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zdaniem Spółki, w roku 2023 zastosowanie będą miały warunki korzystania z ryczałtu od dochodów spółek określone w art. 28j ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, przewidziane dla podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności.

Zgodnie z art. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych. W przypadku podjęcia po raz pierwszy działalności w drugiej połowie roku kalendarzowego i wybrania roku podatkowego pokrywającego się z rokiem kalendarzowym, pierwszy rok podatkowy może trwać od dnia rozpoczęcia działalności do końca roku kalendarzowego następującego po roku, w którym rozpoczęto działalność.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych. Rok obrotowy lub jego zmiany określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę. Jeżeli jednostka rozpoczęła działalność w drugiej połowie przyjętego roku obrotowego, to można księgi rachunkowe i sprawozdanie finansowe za ten okres połączyć z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za rok następny.

Zgodnie więc z powyższymi przepisami oraz w oparciu o stosowny zapis w akcie założycielskim Spółki, pierwszym rokiem podatkowym i obrotowym Spółki jest okres od października 2022 r. do 31 grudnia 2023 r. Faktu tego nie zmienia wybór ryczałtu od dochodów spółek od dnia 01 stycznia 2023 r., który został dokonany na podstawie art.28e ust.2 jako „dokonany przed upływem przyjętego roku podatkowego”. Skoro więc zgłoszenia do ryczałtu od dochodów spółek Spółka dokonała w trakcie trwającego pierwszego, wydłużonego roku podatkowego, zastosowanie - w zakresie warunków korzystania z ryczałtu od dochodów spółek, będą miały przepisy art. 28j ust. 2, dotyczące podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności. Pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek „mieści się” bowiem w pierwszym roku podatkowym/obrotowym Spółki, określonym w akcie założycielskim.

W pierwszym roku podatkowym/obrotowym trwającym od października 2022 r. do 31 grudnia 2023 r., nie mogą mieć zastosowania przepisy art. 28j ust. 3, ponieważ Spółka nie może posiadać status małego podatnika - nie występuje bowiem „poprzedni rok podatkowy”.

Ad. 2

Zgodnie z art. 28j ust. 2 pkt 2, w przypadku podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie dotyczy roku rozpoczęcia tej działalności i 2 lat podatkowych bezpośrednio po nim następujących, z tym że począwszy od drugiego roku podatkowego podatnik jest obowiązany do corocznego zwiększenia zatrudnienia o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy aż do osiągnięcia wielkości zatrudnienia określonej w tym przepisie.

Skoro pierwszy rok podatkowy/obrotowy Spółki trwający od października 2022 r. do 31 grudnia 2023 r. jest rokiem rozpoczęcia działalności, to spełnienie warunku określonego w art. 28j ust. 1 pkt 3, musi nastąpić w terminie do dnia 31 grudnia 2025 r.

Ad. 3

Jeżeli do Spółki nie będą miały zastosowania warunki korzystania z ryczałtu od dochodów spółek określone w art. 28j ust. 2 dotyczące podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności, a będą miały zastosowanie warunki określone w art. 28j ust. 3 dotyczące podatnika posiadającego status małego podatnika, wówczas należy stwierdzić, że w 2023 r. Spółka posiada status małego podatnika, ponieważ przychody osiągnięte w poprzednim roku podatkowym, tj. 2022, nie przekraczają kwoty określonej w art. 4a ust. 1 pkt 10, tj. kwoty 9.654.000 zł.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, tutejszy Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy wyłącznie kwestii objętych zakresem zadanych przez Wnioskodawcę pytań, przy założeniu, że wszystkie warunki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek zostały przez Wnioskodawcę spełnione.

Ustawą z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 2123, dalej: „ustawa zmieniająca”) wprowadzone zostały do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przepisy regulujące nowe zasady opodatkowania, tj. ryczałt od dochodów spółek kapitałowych – stanowiący alternatywny w stosunku do dotychczasowego sposób opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Przepisy powyższe weszły w życie 1 stycznia 2021 r.

Następnie ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r., poz. 2105) wprowadzono zmiany w ryczałcie od dochodów spółek, obowiązujące od 1 stycznia 2022 r.

Ten nowy sposób opodatkowania będący odejściem od dotychczasowych zasad podatkowych, ze względu na swoją specyfikę i odrębność został uregulowany w nowym rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zatytułowanym „Ryczałt od dochodów spółek”, a także w przepisach ogólnych ale związanych z rozliczeniami dokonywanymi w ryczałcie.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa CIT”):

podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy CIT:

opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1) uchylony,

2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a) z wierzytelności,

b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c) z części odsetkowej raty leasingowej,

d) z poręczeń i gwarancji,

e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3) podatnik:

a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń na podatniku ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych;

4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Podatnik, aby móc wybrać nową formę opodatkowania jest zobowiązany spełnić warunki określone w ww. przepisach o ryczałcie. Dodatkowo, przepisy te wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji.

Nowy reżim opodatkowania, zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy CIT:

opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.

Po zakończeniu okresu czteroletniego, jeśli podatnik spełnia warunki ustawowe, może kontynuować rozliczenia zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy CIT, w kolejnym okresie czteroletnim.

Zgodnie z art. 28j ust. 2 ustawy CIT:

w przypadku podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności:

1)warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, uznaje się za spełniony w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem;

2)warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie dotyczy roku rozpoczęcia tej działalności i 2 lat podatkowych bezpośrednio po nim następujących, z tym że począwszy od drugiego roku podatkowego podatnik jest obowiązany do corocznego zwiększenia zatrudnienia o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy aż do osiągnięcia wielkości zatrudnienia określonej w tym przepisie.

W myśl art. 28j ust. 3 ustawy CIT,

W przypadku podatnika będącego małym podatnikiem, w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem, warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3:

1)lit. a, uznaje się za spełniony, jeżeli mały podatnik zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 1 osobę w przeliczeniu na pełne etaty, niebędącą udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika, przez okres wskazany w tym przepisie;

2)lit. b, uznaje się za spełniony, jeżeli mały podatnik ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzenia na rzecz zatrudnionej na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 1 osoby fizycznej, niebędącej udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika oraz w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Jednocześnie, przepisy wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji. I tak, w myśl art. 28k ust. 1 ustawy CIT:

przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:

1)przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;

2)instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;

3)podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;

4)podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;

5)podatników, którzy zostali utworzeni:

a)w wyniku połączenia lub podziału albo

b)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

c)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

- w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;

6)podatników, którzy:

a)zostali podzieleni przez wydzielenie albo

b)wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

- uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

- składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników;

- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

Zgodnie z art. 28o ust. 1 ustawy CIT:

ryczałt wynosi:

1) 10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;

2) 20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.

Ad. 1

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy przedstawionych w pytaniu nr 1 tj. czy w roku 2023 dla Spółki zastosowanie będą miały warunki korzystania z ryczałtu od dochodów spółek określone w art. 28j ust. 2 (jak dla podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności), czy określone w art. 28j ust. 3 (jak dla podatnika będącego małym podatnikiem), należy przywołać treść art. 28j ust. 5 ustawy CIT. Zgodnie z jego brzmieniem:

Podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 28e ust. 2 ustawy CIT:

Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, za pierwszy rok podatkowy opodatkowania ryczałtem uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca miesiąca przyjętego przez podatnika roku obrotowego.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca został utworzony w październiku 2022 roku. Zgodnie z aktem założycielskim, rok obrotowy Spółki pokrywa się z rokiem kalendarzowym, przy czym pierwszy rok obrotowy kończy się 31 grudnia 2023 r. Spółka wybrała opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek od dnia 1 stycznia 2023 r., składając w dniu 31 stycznia 2023 r. zawiadomienie ZAW-RD.

Analizując powyższy opis sprawy należy wskazać, że dokonaliście Państwo wyboru sposobu opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek 1 stycznia 2023 r., a więc już w trakcie trwającego roku podatkowego. Tym samym, nie można uznać, że w analizowanej sprawie, w odniesieniu do roku 2023 r. Spółka spełni warunki uprawniające do skorzystania z formy opodatkowania jaką jest ryczałt od dochodów spółek jako „podatnik rozpoczynający działalność”. Należy wskazać, że intencją ustawodawcy było wprowadzenie na gruncie ryczałtu od dochodów spółek preferencji (np. obniżonej stawki ryczałtu) wyłącznie na rzecz „nowych” podatników, którzy wraz z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej zdecydowali się na opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek.

Z brzmienia cytowanego powyżej art. 28j ust. 5 ustawy CIT,  wynika wprost, że jeżeli wnioskodawca zaplanował od 1 stycznia 2023 r. zastosowanie opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek, będzie miał on obowiązek zamknąć księgi rachunkowe na 31 grudnia 2022 r. oraz sporządzić sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości za okres od października 2022 r. do 31 grudnia 2022 r.

Wnioskodawca nie będzie zatem podmiotem rozpoczynającym prowadzenie działalności gospodarczej, gdyż z dniem 31 grudnia 2022 r. zakończył się jego pierwszy rok podatkowy. W odniesieniu do Wnioskodawcy zastosowanie art. 28j ust. 2, byłoby możliwe w przypadku podjęcia przez Niego decyzji o opodatkowaniu ryczałtem z dniem faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej tj. w październiku 2022 r.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w myśl którego w roku 2023 zastosowanie będą miały warunki korzystania z ryczałtu od dochodów spółek określone w art. 28j ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, przewidziane dla podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności, należy uznać za nieprawidłowe.

Podobnie, stanowisko Wnioskodawcy dotyczące braku posiadania przez Spółkę statusu małego podatnika w pierwszym roku podatkowym tj. od października 2022 r. do 31 grudnia 2023 r., należy uznać za nieprawidłowe. Należy bowiem zauważyć, że pierwszy rok podatkowy Wnioskodawcy trwa od października 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. i za ten okres należy badać status małego podatnika, nie zaś za okres od rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej do końca pierwszego roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Ad. 3

Odnosząc się natomiast do kwestii posiadania przez Wnioskodawcę w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem tj. od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. statusu małego podatnika, należy przywołać treść art. 4a pkt 10 ustawy CIT, zgodnie z którym:

ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku – oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Wskazane w art. 4a pkt 10 ustawy CIT, sformułowanie „wartość przychodu ze sprzedaży” nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Wskazać także należy, że nie należy tego pojęcia utożsamiać z pojęciem przychodu podatkowego.

W myśl art. 8 ust. 1 updop:

rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.

Stosownie do art. 8 ust. 6a updop:

jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.

Na gruncie przedmiotowej sprawy, aby móc stosować stawkę opodatkowania w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w wysokości 10% należy posiadać status małego podatnika, który jest ustalany za poprzedni rok podatkowy.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy należy wskazać, że skoro Wnioskodawca powstał w 2022 r., a także w 2022 r. nie osiągnął żadnych przychodów, to jest on uprawniony, jako mały podatnik, do stosowania stawki ryczałtu w wysokości 10%, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy CIT, w okresie od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3, należy uznać za prawidłowe.

Reasumując, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia:

1)czy w roku 2023 dla Spółki zastosowanie będą miały warunki korzystania z ryczałtu od dochodów spółek:

a)określone w art. 28j ust. 2 - jak dla podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności, czy

b)określone w art. 28j ust. 3 - jak dla podatnika będącego małym podatnikiem

(pytanie oznaczone nr 1) - jest nieprawidłowe;

2)czy Spółka w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, tj. w okresie 1 stycznia 2023 r. – 31 grudnia 2023 r. będzie posiadała status małego podatnika (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) - jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

- Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

- Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

- Z uwagi na uznanie przez Organ stanowiska Spółki w zakresie pytania nr 1 za nieprawidłowe, warunkowo zadane pytanie oznaczone we wniosku nr 2 dotyczące ustalenia, w jakim terminie muszą być spełnione przez Spółkę warunki określone w art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy CIT, jest bezprzedmiotowe.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00