Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 20 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.145.2023.1.SR

Uznanie odpłatnej dostawy Towarów oraz odpłatnego świadczenia Usług wykonywanych za pośrednictwem CIS na rzecz osób trzecich za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki właściwej dla danego Towaru lub danej Usługi oraz niekorzystające ze zwolnienia od tego podatku.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania odpłatnej dostawy Towarów oraz odpłatnego świadczenia Usług wykonywanych za pośrednictwem CIS na rzecz osób trzecich za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki właściwej dla danego Towaru lub danej Usługi oraz niekorzystające ze zwolnienia od tego podatku. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina – miasto na prawach powiatu [dalej: Gmina lub Wnioskodawca] jest jednostką samorządu terytorialnego, która jako wspólnota samorządowa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 559 ze zm.) obejmuje swoim zakresem działania wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Gmina posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Gmina realizuje zadania własne polegające na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, jak również z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzania wyborów powszechnych oraz referendów. Gmina jest podatnikiem podatku VAT zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina wprowadziła centralizację rozliczeń w zakresie podatku VAT, obejmującą wszystkie jednostki organizacyjne gminy, w tym m.in. Centrum Integracji Społecznej [dalej: Centrum lub CIS].

CIS funkcjonuje na podstawie ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2241, dalej: ustawa o zatrudnieniu socjalnym) oraz uchwały Nr (…) Rady Miejskiej z dnia 26 lutego 2018 r. w sprawie nadania Statutu Centrum Integracji Społecznej [dalej: Statut CIS].

Zgodnie z art. 1 ust. 2 ww. ustawy, CIS kieruje swoją ofertę w szczególności do osób bezdomnych, uzależnionych, długotrwale bezrobotnych, zwalnianych z zakładów karnych, uchodźców oraz osób niepełnosprawnych, które podlegają wykluczeniu społecznemu i ze względu na swoją sytuację życiową nie są w stanie własnym staraniem zaspokoić swoich podstawowych potrzeb życiowych oraz znajdują się w sytuacji uniemożliwiającej lub ograniczającej uczestnictwo w życiu zawodowym, społecznym i rodzinnym. W odniesieniu do takich osób CIS prowadzi tzw. reintegrację zawodową i społeczną, która zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy realizowana jest przez następujące usługi:

1)kształcenie umiejętności pozwalających na pełnienie ról społecznych i osiąganie pozycji społecznych dostępnych osobom niepodlegającym wykluczeniu społecznemu,

2)nabywanie umiejętności zawodowych oraz przyuczenie do zawodu, przekwalifikowanie lub podwyższanie kwalifikacji zawodowych,

3)naukę planowania życia i zaspokajania potrzeb własnym staraniem, zwłaszcza przez możliwość osiągnięcia własnych dochodów przez zatrudnienie lub działalność gospodarczą,

4)uczenie umiejętności racjonalnego gospodarowania posiadanymi środkami pieniężnymi.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zatrudnieniu socjalnym, centrum integracji społecznej w ramach ww. reintegracji zawodowej może prowadzić działalność wytwórczą, handlową lub usługową oraz działalność wytwórczą w rolnictwie, z wyłączeniem działalności polegającej na wytwarzaniu i handlu wyrobami przemysłu paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 0,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali. Zgodnie z art. 9 ust. 2 ww. ustawy, działalność ta nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2, natomiast, dochody uzyskane z tej działalności stanowią jedno ze źródeł finansowania działalności CIS.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o zatrudnieniu socjalnym, na zasadach określonych w tej ustawie centra integracji społecznej takie jak CIS mogą być tworzone przez:

1)jednostki samorządu terytorialnego (takie jak Wnioskodawca), ale także przez

2)organizacje pozarządowe oraz

3)podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2022 r., poz. 1327 ze zm.), tj. osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego, oraz spółdzielnie socjalne.

Przedmiotem działalności CIS jest wykonywanie zadań Gminy w zakresie reintegracji zawodowej i społecznej osób wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz realizacja zatrudnienia socjalnego. Zgodnie ze Statutem CIS, w ramach prowadzenia działalności usługowej, o której mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o zatrudnieniu socjalnym, CIS może świadczyć usługi porządkowe, opiekuńcze, pielęgnacji i utrzymania terenów zielonych, a także usługi remontowo-budowlane i wykończeniowe, krawieckie, gastronomiczne oraz rękodzielnicze i fryzjerskie. CIS może ponadto organizować konferencje, spotkania i imprezy kulturalno-oświatowe, a także realizować projekty szkoleniowe, w tym dla osób nieuczestniczących w zajęciach Centrum. CIS współpracuje z jednostkami miejskimi i Urzędem Miejskim, organizacjami pozarządowymi, podmiotami gospodarczymi oraz z innymi podmiotami realizującymi zadania z zakresu aktywizacji i reintegracji zawodowej i społecznej osób dorosłych, pomocy społecznej oraz zatrudnienia.

W ramach CIS funkcjonują następujące pracownie:

-pracownia porządkowa,

-pracownia gastronomiczna,

-pracownia pielęgnacji i konserwacji terenów zielonych,

-pracownia porządkowo-remontowa,

-pracownia fryzjerska,

-pracownia krawiecko-rękodzielnicza.

Uczestnicy tych pracowni [dalej: Uczestnicy], pod opieką instruktorów CIS, świadczą usługi takie jak: gotowanie, sprzątanie, wykonywanie drobnych prac remontowych, strzyżenie i farbowanie włosów oraz pielęgnacja i konserwacja terenów zielonych [dalej łącznie: Usługi]. Część zajęć związanych z ww. Usługami prowadzona jest w siedzibie CIS jako tzw. usługi zlecone wykonywane w ramach reintegracji zawodowej, część natomiast jest zlecana i wykonywana na zewnątrz jako tzw. praktyki zawodowe w ramach zajęć reintegracji zawodowej. W przyszłości planowane jest rozszerzenie oferty CIS. W ramach rozszerzonej oferty, CIS prowadzić będzie sprzedaż produktów [dalej łącznie: Towary] przygotowanych przez Uczestników w ramach pracowni gastronomicznej (głównie posiłki/dania na wynos) oraz pracowni krawiecko-rękodzielniczej (ozdoby świąteczne, obrusy, torby na zakupy, itp.).

Usługi wykonywane przez CIS dla Gminy oraz dla jednostek budżetowych Gminy – jako wykonywane w ramach jednego podatnika VAT – nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, a dokumentem potwierdzającym ich wykonanie jest nota księgowa wystawiana przez CIS miejskim jednostkom budżetowym. Przedmiotowe Usługi CIS świadczy również na rzecz podmiotów trzecich, osób fizycznych oraz przedsiębiorców/firm prowadzących działalność w zakresie odpowiadającym kierunkowo zakresowi indywidualnego programu zatrudnienia socjalnego danego Uczestnika. W takim przypadku Usługi świadczone są podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych pomiędzy CIS a poszczególnymi osobami fizycznymi lub przedsiębiorcami/firmami. Zawarcie umowy następuje zwykle w rezultacie akceptacji oferty na realizację zleceń i porozumień o świadczenie usług dotyczące praktyk zawodowych w ramach zajęć reintegracji zawodowej. Z treści oferty/umowy wynika rodzaj i zakres danej Usługi oraz wynagrodzenie należne CIS za jej wykonanie. Świadczenie Usług na rzecz podmiotów trzecich dokumentowane jest przez CIS fakturą.

Sprzedaż Towarów prowadzona będzie głównie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, ale także na rzecz przedsiębiorców oraz innych podmiotów gospodarczych. Sprzedaż tę CIS dokumentować będzie fakturą lub paragonem.

Z punktu widzenia CIS, głównym celem działań, w ramach których dochodzi do świadczenia Usług lub wytworzenia i sprzedaży Towarów jest umożliwienie Uczestnikom zdobycia umiejętności zawodowych oraz przyuczenie do zawodu, w tym przekwalifikowanie lub podnoszenie kwalifikacji zgodnie z indywidualnym programem zatrudnienia socjalnego przygotowanym przez pracownika socjalnego CIS. Towary oraz Usługi sprzedane/świadczone na rzecz osób trzecich służę realizacji tego celu. Procesu nabywania tego rodzaju umiejętności zawodowych, w połączeniu z kształtowaniem cech osobowości takich jak sumienność, rzetelność i odpowiedzialność, nie sposób bowiem realizować w oderwaniu od konkretnego miejsca pracy i odbiorcy tej pracy, który ocenia jakość jej wykonania, a następnie może potencjalnie stać się dla danego Uczestnika pracodawcą. Towary/Usługi wykonują przeszkoleni wstępnie Uczestnicy, pod nadzorem wykwalifikowanej kadry CIS.

Działalność CIS jest finansowana ze środków Gminy. Dochody ze świadczonych Usług oraz sprzedanych Towarów są/będą przekazywane Gminie.

CIS nie jest podmiotem wymienionym w art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. a) – e) ustawy o VAT, a świadczone przez niego Usługi nie są usługami pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej. CIS nie jest jednostką objętą systemem oświaty.

Pytanie

Czy Wnioskodawca prawidłowo uznaje, że odpłatna dostawa Towarów oraz odpłatne świadczenie Usług wykonywanych za pośrednictwem CIS na rzecz osób trzecich w ramach realizowanych przez tę jednostkę usług zleconych oraz praktyk zawodowych prowadzonych w ramach reintegracji zawodowej podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki właściwej dla danego Towaru lub danej Usługi oraz nie korzysta ze zwolnienia od tego podatku?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca prawidłowo uznaje, że odpłatna dostawa Towarów oraz odpłatne świadczenie Usług wykonywanych za pośrednictwem CIS na rzecz osób trzecich w ramach realizowanych przez tę jednostkę usług zleconych oraz praktyk zawodowych prowadzonych w ramach reintegracji zawodowej podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki właściwej dla danego Towaru lub danej Usługi oraz nie korzysta ze zwolnienia od tego podatku.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Definicja odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług.

Zakres czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT określa art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem opodatkowaniu tym podatkiem podlega m.in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Obydwa te pojęcia zostały w ustawie o VAT zdefiniowane. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w myśl art. 8 ust. 1 tej ustawy z kolei przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Z powyższych przepisów wynika, że każde świadczenie na rzecz osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT, uznawane jest na gruncie ustawy o VAT za usługę. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy przy tym rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o VAT zalicza do katalogu usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Gmina za pośrednictwem CIS świadczy na rzecz osób trzecich Usługi takie jak gotowanie, sprzątanie, wykonywanie drobnych prac remontowych, strzyżenie i farbowanie włosów oraz pielęgnacja i konserwacja terenów zielonych, w zamian za które otrzymuje od tych osób trzecich wynagrodzenie. W przyszłości Gmina planuje rozszerzyć ww. ofertę w taki sposób, że za pośrednictwem CIS dokonywać będzie odpłatnej dostawy Towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz na rzecz innym osób i podmiotów. W ocenie Wnioskodawcy, czynności te spełniają definicję, odpowiednio, odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT oraz odpłatnego świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 tej ustawy.

Dostawa towarów i świadczenie usług w charakterze podatnika VAT.

Aby dana dostawa towarów/dane świadczenie usług podlegało opodatkowaniu musi być jednak wykonywane przez podatnika VAT działającego w takim charakterze, tj. musi być wykonywane przez podmiot, który w związku z jego świadczeniem jest podatnikiem podatku VAT. Warunek taki wynika z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnikami podatku VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Przy czym zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W ocenie Wnioskodawcy, w odniesieniu do Towarów oraz Usług sprzedawanych/ świadczonych przez CIS na rzecz osób trzecich Gmina działa jako podatnik VAT, tj. podmiot prowadzący działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i niepodlegający wyłączeniu z kręgu podatników na podstawie art. 15 ust. 6 tej ustawy.

W pierwszej kolejności, dokonywana przez CIS sprzedaż Towarów i świadczenie Usług stanowi działalność gospodarczą, o której mowa w ww. art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i nie ma znaczenia, że zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy o zatrudnieniu socjalnym działalność ta nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców. Jak bowiem wskazuje się w literaturze (por. M. Zirk-Sadowski, Problem autonomii prawa podatkowego w świetle orzecznictwa NSA, Kwartalnik Prawa Podatkowego 2001, Nr 2), cechą charakterystyczną polskiego prawa podatkowego jest jego autonomia w stosunku do innych gałęzi prawa, rozumiana jako swego rodzaju kompromis pomiędzy zasadami spójności i zupełności systemu prawa, do którego prawo podatkowe przynależy, a jego niezależnością w obrębie tego systemu. Oznacza to, że pojęcie „działalności gospodarczej” na gruncie regulacji podatku o VAT należy rozumieć w sposób autonomiczny w stosunku do przepisów ustawy Prawo przedsiębiorców, ustawy Ordynacja podatkowa czy innych ustaw. Definicja działalności gospodarczej na gruncie ustawy o VAT ma bowiem charakter uniwersalny, ponieważ pozwala na objęcie zakresem semantycznym pojęcia podatnika wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, uczestnicząc w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Takie stanowisko znajduje oparcie w orzecznictwie sądów administracyjnych, przykładowo w rozstrzygnięciu Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, który w wyroku z 20 listopada 2020 r., sygn. I SA/Łd 356/20, stwierdził, że:

„Tym samym, jakkolwiek Fundacja, posiadająca status centrum integracji społecznej może, zgodnie z art. 9 ustawy o zatrudnieniu socjalnym, prowadzić działalność wytwórczą, handlową lub usługową oraz działalność wytwórczą w rolnictwie, z wyłączeniem działalności polegającej na wytwarzaniu i handlu wyrobami przemysłu paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 0,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, która nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu Prawa przedsiębiorców, to o ile nie spełnia warunków zwolnienia określonych w ustawie o VAT podlega ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.”

Takie stanowisko znajduje potwierdzenie także w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe, przykładowo:

-w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej Nr 0111-KDIB3-2.4012.178.2017.2.MN z dnia 17 sierpnia 2017 r.

„Odnosząc przedstawiony wyżej stan sprawy do powołanych w sprawie przepisów prawa należy stwierdzić, iż pomiędzy Wnioskodawcą a firmami (podmiotami) zlecającymi wykonanie takich czynności jak m.in. prace porządkowe, sprzątanie, malowanie, proste prace remontowe, budowlane, koszenie traw, rąbanie drewna istnieje stosunek prawny, w efekcie którego Wnioskodawca (przy pomocy osób objętych zajęciami reintegracji społecznej) wykonuje czynności, których beneficjentem (nabywcą) są firmy (podmioty) zlecające wykonanie tych czynności. Wykonanym czynnościom odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (zlecającego) w postaci wynagrodzenia, bowiem usługi te są świadczone na rzecz podmiotów odpłatnie. Tym samym czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w związku z ww. pracami zleconymi, wykonywanymi przez uczestników zajęć prowadzonych przez Wnioskodawcę, spełniają definicję świadczenia usług, określoną w art. 8 ust. 1 ustawy i podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. (...)

Odnosząc przedstawiony wyżej stan faktyczny do powołanych w sprawie przepisów prawa, stwierdzić należy, iż definicja działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, różni się od definicji działalności gospodarczej zawartej w art. 15 ust. 2 ustawy. O ile w pierwszym przypadku jednym z warunków jest jej prowadzenie w celu zarobkowym, to już w drugim przypadku, definicja ta tego warunku nie zawiera, bowiem zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zatem według ww. definicji działalność prowadzona przez Wnioskodawcę stanowi działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, a Wnioskodawca z tytułu jej prowadzenia jest podatnikiem podatku VAT o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.”

-w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi Nr 1061-IPTPP1.4512.550.2016.1.AK z dnia 18 listopada 2016 r.

„We wniosku Wnioskodawca również wskazał, iż Centrum w ramach reintegracji zawodowej prowadzi działalność usługową, która w myśl art. 9 ust. 2 ustawy o zatrudnieniu socjalnym (...) nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (...). Przy czym jak wskazano we wniosku, Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Odnosząc przedstawiony wyżej stan faktyczny do powołanych w sprawie przepisów prawa, stwierdzić należy, iż definicja działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, różni się od definicji działalności gospodarczej zawartej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. O ile w pierwszym przypadku jednym z warunków jest jej prowadzenie w celu zarobkowym, to już w drugim przypadku, definicja ta tego warunku nie zawiera, bowiem zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zatem według ww. definicji działalność prowadzona przez Wnioskodawcę stanowi działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, a Wnioskodawca z tytułu jej prowadzenia jest podatnikiem podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.”

W ocenie Wnioskodawcy, w związku z wykonywaniem ww. Usług oraz sprzedażą ww. Towarów, Gmina nie korzysta również z wyłączenia z kręgu podatników, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Przepis ten jest odzwierciedleniem regulacji art. 13 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Powyższe oznacza, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku VAT w dwóch przypadkach, tj. wtedy, gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz wtedy, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają organy władzy publicznej z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników VAT, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług za podlegające opodatkowaniu tym podatkiem.

Konieczność spełnienia dwóch warunków wyłączających organy publiczne z opodatkowania VAT (wykonywanie czynności przez organ podlegający prawu publicznemu oraz wykonywanie danej czynności przez podmiot działający w charakterze organu publicznego w odniesieniu do tej czynności) była wielokrotnie podkreślana przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Jak TSUE stwierdził w orzeczeniu w sprawie C-4/89 Comune di Carpaneto Piascentino, art. 4(5) VI Dyrektywy [obecnie: art. 13 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE] należy interpretować w taki sposób, aby czynności wykonywane przez organy publiczne w rozumieniu tego przepisu stanowiły czynności wykonywane przez organy prawa publicznego podlegające szczególnym zasadom prawnym mającym do nich zastosowanie. Drugi akapit tej regulacji należy natomiast interpretować w taki sposób, aby Państwa Członkowskie zobowiązane były zapewnić, by organy prawa publicznego traktowane były jak podatnicy w związku z czynnościami wykonywanymi w charakterze organów publicznych w przypadku, gdy czynności te mogą być również podejmowane w ramach działalności konkurencyjnych przez przedsiębiorców prywatnych, jeśli traktowanie tych organów jako podmiotów nieposiadających statusu podatnika mogłoby prowadzić do istotnego naruszenia zasad konkurencji. Wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy stanowi bowiem odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania i jako takie musi być interpretowane ściśle.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Towary i Usługi, o których mowa w niniejszym wniosku sprzedawane/wykonywane są/będą przez CIS na podstawie zawieranych przez tę jednostkę umów cywilnoprawnych, w tym umów zawieranych w wyniku akceptacji przedstawionej przez CIS oferty. Z umów tych wynika/będzie wynikać m.in. jaki konkretnie Towar jest sprzedawany oraz/lub jaka Usługa jest świadczona, jaki jest jej zakres oraz kto jest jej nabywcą. Ponadto, w umowie zawarte są/będą również postanowienia dotyczące wynagrodzenia, które ma otrzymać CIS za jej dokonanie/wykonanie. Ani wysokość wynagrodzenia ani warunki na jakich jest/będzie ono należne nie są/nie będą w związku z tym określane w decyzji administracyjnej czy przepisach powszechnie obowiązujących, a jedynie w umowie zawieranej na podstawie przepisów prawa cywilnego. Oznacza to, że płatności otrzymywane przez Centrum z tego tytułu stanowią/stanowić będą cenę, a nie opłatę o charakterze publicznoprawnym. Ponadto, istnieje duże prawdopodobieństwo, że gdyby Towary/Usługi nie były dostarczane/wykonywane przez CIS, nabywca skorzystałby z oferty innego podmiotu prowadzącego analogiczną działalność. Dostarczając Towary oraz świadcząc Usługi CIS działa zatem na podobnych zasadach jak inne podmioty prowadzące działalność gospodarczą w danym zakresie. Powyższe oznacza, że w zakresie dostaw Towarów oraz świadczenia Usług Gmina/CIS nie kwalifikuje się do wyłączenia z kręgu podatników VAT na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Brak podstaw do zastosowania zwolnienia z VAT.

W ocenie Wnioskodawcy w ustawie o VAT oraz wydanych do niej przepisach wykonawczych brak jest podstawy prawnej do tego, aby w odniesieniu do omawianych tu Towarów lub Usług zastosować zwolnienie z VAT. W szczególności, zastosowania mieć nie będzie:

-art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o VAT – jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, CIS nie jest podmiotem, o którym mowa w pkt a) – e) ww. przepisu, a świadczone Usługi nie są usługami pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej,

-art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT – jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, CIS nie jest jednostką oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe,

-art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT – jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Usługi świadczone przez CIS na rzecz osób trzecich – jakkolwiek wykonywane przy zaangażowaniu Uczestników – obejmują czynności takie jak gotowanie, sprzątanie, wykonywanie drobnych prac remontowych, strzyżenie i farbowanie włosów oraz pielęgnacja i konserwacja terenów zielonych, i nie polegają na świadczeniu usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego tychże osób trzecich.

Opodatkowanie podatkiem VAT według stawki właściwej dla danego Towaru lub danej Usługi.

Brak możliwości zastosowania zwolnienia z VAT oznacza, że omawiane tu Towary/Usługi będą opodatkowane podatkiem VAT, przy czym w ocenie Wnioskodawcy – mając na uwadze różnorodny charakter Towarów/Usług – zastosowanie będzie miała stawka VAT właściwa dla danej Usługi, tj.:

-stawka obniżona – w przypadku gdy na podstawie przepisów ustawy o VAT lub przepisów wykonawczych do tej ustawy dana Usługa (gotowanie, sprzątanie, wykonywanie drobnych prac remontowych, strzyżenie i farbowanie włosów oraz pielęgnacja i konserwacja terenów zielonych) lub dany Towar (dania i posiłki na wynos, ozdoby świąteczne, obrusy, torby na zakupy itp.) będzie podlegała opodatkowaniu według stawki obniżonej,

-stawka podstawowa – w przypadku gdy dla danej Usługi (gotowanie, sprzątanie, wykonywanie drobnych prac remontowych, strzyżenie i farbowanie włosów oraz pielęgnacja i konserwacja terenów zielonych) lub danego Towaru (dania i posiłki na wynos, ozdoby świąteczne, obrusy, torby na zakupy, itp.) ustawa o VAT lub przepisy wykonawcze do tej ustawy nie będą przewidywały stawki obniżonej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy o VAT:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pojęcie „dostawa towarów” w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.

Z kolei każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

-w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

-świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Przy czym oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu świadczącego usługę do żądania od odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Zatem, aby dana czynność (usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Należy również wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosowanie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Uczestnicy funkcjonujących w ramach Centrum Integracji Społecznej pracowni, pod opieką instruktorów CIS, świadczą usługi takie jak: gotowanie, sprzątanie, wykonywanie drobnych prac remontowych, strzyżenie i farbowanie włosów oraz pielęgnacja i konserwacja terenów zielonych [Usługi]. Przedmiotowe Usługi CIS świadczy m.in. na rzecz podmiotów trzecich, osób fizycznych oraz przedsiębiorców/firm prowadzących działalność w zakresie odpowiadającym kierunkowo zakresowi indywidualnego programu zatrudnienia socjalnego danego Uczestnika. W takim przypadku Usługi świadczone są na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych pomiędzy CIS a poszczególnymi osobami fizycznymi lub przedsiębiorcami/firmami. Zawarcie umowy następuje zwykle w rezultacie akceptacji oferty na realizację zleceń i porozumień o świadczenie usług dotyczące praktyk zawodowych w ramach zajęć reintegracji zawodowej. Z treści oferty/umowy wynika rodzaj i zakres danej Usługi oraz wynagrodzenie należne CIS za jej wykonanie. Świadczenie Usług na rzecz podmiotów trzecich dokumentowane jest przez CIS fakturą. W przyszłości planowane jest rozszerzenie oferty CIS. W ramach rozszerzonej oferty, CIS prowadzić będzie sprzedaż produktów [Towary] przygotowanych przez Uczestników w ramach pracowni gastronomicznej (głównie posiłki/dania na wynos) oraz pracowni krawiecko-rękodzielniczej (ozdoby świąteczne, obrusy, torby na zakupy, itp.). Sprzedaż Towarów prowadzona będzie głównie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, ale także na rzecz przedsiębiorców oraz innych podmiotów gospodarczych. Sprzedaż tę CIS dokumentować będzie fakturą lub paragonem.

Państwa wątpliwości dotyczą uznania odpłatnej dostawy Towarów oraz odpłatnego świadczenia Usług wykonywanych za pośrednictwem CIS na rzecz osób trzecich w ramach realizowanych przez tę jednostkę usług zleconych oraz praktyk zawodowych prowadzonych w ramach reintegracji zawodowej za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki właściwej dla danego Towaru lub danej Usługi oraz niekorzystające ze zwolnienia od tego podatku.

Odnosząc się do wykonywanych odpłatnie Usług takich jak gotowanie, sprzątanie, wykonywanie drobnych prac remontowych, strzyżenie i farbowanie włosów oraz pielęgnacja i konserwacja terenów zielonych, zauważyć należy, że Usługi te są świadczone na rzecz podmiotów trzecich, osób fizycznych, przedsiębiorców/firm, w ramach umów cywilnoprawnych zawieranych pomiędzy Gminą za pośrednictwem CIS a poszczególnymi osobami fizycznymi, przedsiębiorcami/firmami, a za ich wykonanie CIS należne jest wynagrodzenie. W odniesieniu do ww. czynności mamy zatem do czynienia z sytuacją, w której występuje skonkretyzowane świadczenie, wykonane pomiędzy dwoma określonymi stronami transakcji, za które bezpośredni beneficjent czynności ponosi odpłatność. Wobec tego w przypadku wykonywania ww. czynności występuje odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. Gmina w tym przypadku działa w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, gdyż wykonuje działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Tym samym odpłatne świadczenie Usług takich jak gotowanie, sprzątanie, wykonywanie drobnych prac remontowych, strzyżenie i farbowanie włosów oraz pielęgnacja i konserwacja terenów zielonych, wykonywanych za pośrednictwem CIS, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podobnie w przypadku sprzedaży Towarów przygotowanych przez Uczestników w ramach pracowni gastronomicznej (głównie posiłki/dania na wynos) oraz pracowni krawiecko-rękodzielniczej (ozdoby świąteczne, obrusy, torby na zakupy, itp.), o które CIS planuje rozszerzyć ofertę, należy zauważyć, że sprzedaż ta będzie prowadzona odpłatnie na rzecz podmiotów trzecich, głównie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, ale także na rzecz przedsiębiorców oraz innych podmiotów gospodarczych na podstawie umów cywilnoprawnych. Zatem również w przypadku odpłatnej dostawy Towarów Gmina będzie działała w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, wykonującego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem odpłatna dostawa Towarów (posiłków/dań na wynos, ozdób świątecznych, obrusów, toreb na zakupy, itp.) dokonywana za pośrednictwem CIS, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane przez:

a)regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, centra usług społecznych, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji kryzysowej,

b)wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę:

-domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody,

-placówki opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki adopcyjno-opiekuńcze,

c)placówki specjalistycznego poradnictwa,

d)inne niż wymienione w lit. a-c placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę,

e)specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c)finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Odnosząc się do możliwości zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, należy wskazać, że zgodnie z omawianym przepisem warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. (usług pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej, względnie usług określonych w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie), ale również przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, będącego ściśle określonym podmiotem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że ww. zwolnienie nie ma zastosowania.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że CIS nie jest podmiotem wymienionym w art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. a) – e) ustawy o VAT, a świadczone przez niego Usługi nie są usługami pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej. Zatem odpłatna dostawa Towarów oraz odpłatne świadczenie Usług nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy.

Analizując z kolei możliwość zastosowania zwolnienia od podatku w stosunku do świadczonych za pośrednictwem CIS Usług oraz dostaw Towarów na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy należy wskazać, że jak wynika z powołanych wyżej uregulowań, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w tym przepisie, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania bądź posiadać status uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub instytutu badawczego.

Jak wynika z opisu sprawy CIS nie jest żadnym z podmiotów wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, tzn. nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe, uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, ani też instytutem badawczym, a zatem Gmina nie jest uprawniona do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Natomiast powołane wyżej przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych.

Zgodnie z zakresem zadanego pytania przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest kwestia zwolnienia od podatku skierowanych do Uczestników prowadzonych przez Gminę za pośrednictwem CIS zajęć umożliwiających im zdobycie umiejętności zawodowych oraz przyuczenie do zawodu, lecz wyłącznie kwestia opodatkowania Usług takich jak gotowanie, sprzątanie, wykonywanie drobnych prac remontowych, strzyżenie i farbowanie włosów, pielęgnacja i konserwacja terenów zielonych oraz dostawy Towarów przygotowanych przez Uczestników w ramach pracowni gastronomicznej (głównie posiłki/dania na wynos) oraz pracowni krawiecko-rękodzielniczej (ozdoby świąteczne, obrusy, torby na zakupy, itp.) na rzecz osób trzecich.

Świadczone Usługi takie jak gotowanie, sprzątanie, wykonywanie drobnych prac remontowych, strzyżenie i farbowanie włosów, pielęgnacja i konserwacja terenów zielonych oraz dostawy Towarów (głównie posiłki/dania na wynos, ozdoby świąteczne, obrusy, torby na zakupy, itp.) wykonywane przez Gminę za pośrednictwem CIS na rzecz osób trzecich zlecających wykonanie tych Usług/nabywających te Towary, stanowią odrębne od kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego usługi/dostawy towarów.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w kontekście powołanych regulacji prowadzi zatem do stwierdzenia, że świadczone Usługi takie jak gotowanie, sprzątanie, wykonywanie drobnych prac remontowych, strzyżenie i farbowanie włosów, pielęgnacja i konserwacja terenów zielonych oraz dostawy Towarów (głównie posiłki/dania na wynos, ozdoby świąteczne, obrusy, torby na zakupy, itp.) na rzecz osób trzecich, wykonywane przez Gminę za pośrednictwem CIS, pomimo że Usługi te są wykonywane i Towary wytwarzane przez Uczestników w ramach reintegracji zawodowej realizowanej przez CIS, nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Wobec tego, że ani pozostałe przepisy ustawy, ani przepisy rozporządzenia wykonawczego do niej nie przewidują zwolnienia od podatku dla opisanych czynności, ich wykonanie podlega opodatkowaniu według stawek dla nich właściwych.

Podsumowując, prawidłowo Państwo uznają, że odpłatna dostawa Towarów oraz odpłatne świadczenie Usług wykonywanych za pośrednictwem CIS na rzecz osób trzecich w ramach realizowanych przez tę jednostkę usług zleconych oraz praktyk zawodowych prowadzonych w ramach reintegracji zawodowej podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki właściwej dla danego Towaru lub danej Usługi oraz nie korzysta ze zwolnienia od tego podatku.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy i własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Informuje się, że na podstawie art. 14b § 1a Ordynacji podatkowej, w zakresie objętym wiążącymi informacjami stawkowymi, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie wydaje się interpretacji indywidualnych. Wobec tego przedmiotem interpretacji indywidualnej nie może być ocena prawna w zakresie prawidłowości zastosowanej stawki podatku VAT (podstawowej, obniżonej) dla opisanego we wniosku świadczenia usług oraz dostaw towarów, gdyż w zakresie stawek VAT obowiązujących po 30 czerwca 2020 r. wydawane są wiążące informacje stawkowe (WIS).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00