Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 26 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.190.2023.2.KB

Możliwość zastosowania 12% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.12.0.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam,że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 kwietnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 12%. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 czerwca 2023 r. (data wpływu 6 czerwca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Jest Pan polskim rezydentem podatkowym prowadzącym w Polsce jednoosobową działalność gospodarczą. W ramach indywidualnej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi m.in. na podstawie umowy o współpracę zawartej z podmiotem będącym spółką kapitałową – partnerem w zakresie doradztwa technologicznego i dostarczania oprogramowania na rzecz osób trzecich (Spółka). Na podstawie umowy zawartej ze Spółką, pełni Pan rolę Team Leadera zespołu programistycznego, który odpowiada za dostarczanie przez zespół wartości, tj. nowej wersji oprogramowania komputerowego, naprawy błędów w istniejącym oprogramowaniu komputerowym w co trzytygodniowych iteracjach, tzw. sprintach. Zajmuje się Pan współtworzeniem koncepcji programów komputerowych oraz wykonywania programów, ale bez programowania, tworzenia, modyfikacji kodów, aplikacji – tymi zadaniami zajmuje się zespół programistów, nadzorowany przez Pana. Świadczy Pan usługi na rzecz Spółki i klientów Spółki w projektach związanych z wytwarzaniem nowego oprogramowania komputerowego, czy unowocześniania i ulepszania istniejącego oprogramowania.

Zakres usług (Usług) obejmuje następujące czynności:

zbieranie wymagań biznesowych dotyczących planowanych zmian w systemach klientów, w tym budowanie dobrych relacji z klientem i identyfikowanie okazji do poszerzania współpracy;

współtworzenie strategii mitygacji ryzyk poznanych w trakcie pracy nad oprogramowaniem – wraz z innymi Team Leaderami;

analiza dokumentacji inicjującej projekt lub ogólnych wymagań projektu informatycznego;

prowadzenie warsztatów w celu zebrania wymagań biznesowych w zakresie projektu informatycznego;

analiza istniejących systemów informatycznych wraz z wykonaniem dokumentacji;

weryfikacja spójności wymagań biznesowych w zakresie projektu informatycznego;

tworzenie koncepcji funkcjonalności systemów IT zgodnie z zebranymi wymaganiami biznesowymi;

opis funkcjonalności biznesowej wraz z kryteriami akceptacji;

organizowanie i prowadzenie spotkań technicznych, np. tzw. planning, refinement, których celem jest zebranie wymagań technicznych dotyczących wytwarzanego/zamawianego oprogramowania, wycena koniecznej pracy i zaplanowanie jej na trzytygodniową iterację;

realizowanie analitycznych celów działu dostarczania oprogramowania (ang. Delivery) poprzez zaangażowanie w co najmniej jeden z wymienionych obszarów: przedsprzedaż, zarządzanie zespołem, zarządzanie projektem, zarządzanie zaangażowaniem klienta, rekrutacja, szkolenia, zarządzanie marką, szkolenia w zakresie zwinnych metod dostarczania oprogramowania (ang. presale, team management, project management, client engagement management, recruitment, trainings, branding, agile coaching)

udział w projektowaniu rozwiązań informatycznych (bez programowania);

nadzorowanie i koordynowanie pracami związanymi z przygotowywaniem dokumentacji projektowej;

przygotowywanie wytycznych do implementacji dla zespołu programistów;

testowanie manualne wytwarzanych zmian (przy wykorzystaniu przeglądarki internetowej);

koordynowanie wdrożeń produkcyjnych;

wskazywanie na ryzyka techniczne, zmiany okoliczności, błędy itp. jakie pojawiają się w trakcie pracy nad oprogramowaniem;

organizowanie i prowadzenie codziennych spotkań technicznych (tzw. Daily), których celem jest pozyskanie informacji na temat bieżącej pracy zespołu programistów nad wytwarzanym oprogramowaniem;

coaching i nadzorowanie zespołu programistów rozwijających oprogramowanie oraz codzienne monitorowanie postępów zespołu i ich raportowanie;

optymalizowanie procesów organizacji pracy w zespole programistów.

W ramach wykonywanych Usług nie świadczy i nie zamierza Pan świadczyć usług:

związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0) –w ramach Usług nie doradza Pan klientom jakiego sprzętu powinni używać;

objętych grupowaniem Oryginały oprogramowania komputerowego (PKWiU 62.01.2) – nie jest Pan właścicielem praw autorskich do programu;

związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), bowiem zgodnie z wyjaśnieniami do PKWiU 2015 klasa 62.02 nie obejmuje usług związanych z doradztwem połączonych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (strona internetowa, baza danych, określona aplikacja, sieć itp.), sklasyfikowanych w PKWiU 62.01.1;

w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0) – nie instaluje Pan oprogramowania;

związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – nie zarządza Pan siecią i systemami informatycznymi.

Usługi wykonywane przez Pana mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 – usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Od daty otrzymania pierwszego przychodu po odwieszeniu działalności gospodarczej w marcu 2022 roku, do chwili obecnej rozlicza Pan przychody z prowadzonej działalności w ramach zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych stosując stawę ryczałtu w wysokości 15%. Jest to wynikiem rekomendacji od osoby trzeciej, ze względu na główne PKD Pana działalności, które do niedawna było pozycją 70.22.16.0, pod którą kryją się: „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem. Zmienił Pan PKD i dostosował je do faktycznie świadczonych Usług, poprzez dopisanie, że działalność główną stanowi PKD 62.01.Z – działalność związana z oprogramowaniem, a do listy działalności pozostałej dopisał dodatkowo – PKD 62.02.Z – działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych. W 2022, ani w obecnym roku podatkowym Pana przychody nie przekroczyły i nie przekroczą 2.000.000 euro.

Uzupełnienie wniosku

Prowadzi Pan ewidencję przychodów dla celów zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast dla celów podatków od towarów i usług (VAT), prowadzi Pan rejestr zakupów i rejestr sprzedaży.

Zawiadomienie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostało złożone we wniosku o zmianę wpisu do CEIDG w dniu 21 lutego 2022 r. Od tej daty do chwili obecnej (na bieżąco) rozlicza Pan podatek dochodowy PIT w zryczałtowanej formie.

Przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe dotyczą roku podatkowego 2022, 2023 oraz kolejnych lat podatkowych następujących po roku 2023 r.

Wyjaśnił Pan, że Pana intencją jest uzyskanie interpretacji prawa podatkowego (w odniesieniu do pytania drugiego), w zakresie uprawnienia do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne za lata 2022 oraz 2023 (po złożeniu zeznania rocznego za ten rok podatkowy) w 2024 r. Pana intencją nie jest zwrócenie się do organu podatkowego z wnioskiem o zwrot nadwyżki wpłaconych zaliczek w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne za 2023 rok zgodnie z art. 77a Ordynacji podatkowej.

Umowa dotycząca świadczenia Usług precyzuje, iż w sytuacji wykorzystania przez Pana plików, fragmentów programów (kodów źródłowych) lub programów komputerowych niewskazanych przez zleceniodawcę, bądź wykorzystanych bez uzyskania wymaganych licencji, wyłączną odpowiedzialność karną i cywilną ponosi Pan. Dotyczy to zarówno relacji względem Pana zleceniodawcy, jak i osób trzecich. W pozostałym zakresie umowa nie precyzuje Pana odpowiedzialności względem osób trzecich.

Wykonując Usługi ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z działalnością gospodarczą, w szczególności:

ponosi Pan ryzyko karnej i cywilnej odpowiedzialności wobec osób trzecich w określonym przez umowę ze zleceniodawcą zakresie;

ponosi Pan ryzyko inwestycyjne, czyli prawdopodobieństwo nieuzyskania przewidywanych wyników ekonomiczno-finansowych związanych z zapłatą za wykonane Usługi, bowiem wynagrodzenie za Usługi jest zależne od zakresu Pana zaangażowania czasowego i nie jest stałą, zryczałtowaną kwotą; dodatkowo, jeśli podejmie Pan dodatkowe zaangażowanie w świadczone Usługi, należycie je wykona i zapewni wymaganą przez zleceniodawcę dostępność, może Pan uzyskać dodatkowe wynagrodzenie, przy czym dodatkowe wynagrodzenie jest zawsze zależne od decyzji i wyłącznego uznania zleceniodawcy i nie stanowi podstawy do wypłaty tego wynagrodzenia cyklicznie; z tego względu ponosi Pan ryzyko związane z zmniejszonymi przychodami, w szczególności z nieuzyskaniem dodatkowego wynagrodzenia;

musi Pan zapewnić sobie środki finansowe niezbędne do wykonaniaUsług, co jest również przedmiotem oświadczenia złożonego wobec zleceniodawcy.

Do wykonywanej przez Pana działalności nie będą mieć zastosowania żadne z włączeń zawartych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540). Prowadzona przez Pana działalność spełnia warunki definicji działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Ustawa o ryczałcie), bowiem jest pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556) i nie jest działalnością gastronomiczną, czy usługową w zakresie handlu w rozumieniu Ustawy o ryczałcie.

Oprócz wskazanej działalności gospodarczej nie uzyskuje Pan innych dochodów (przychodów) podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Pytania

1)Czy uzyskiwane przez Pana przychody z tytułu świadczenia Usług w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 mogą być opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

2)Czy jeżeli Pana stanowisko w odpowiedzi na pytanie nr 1 jest prawidłowe, to czy jest Pan uprawniony do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne za lata 2022 oraz 2023 (po złożeniu zeznania rocznego za ten rok podatkowy), wynikającego z zastosowania stawki 15% zamiast 12% na podstawie art. 72 § 1 pkt 1 w zw. z art. 75 § 2, § 3 oraz § 6 Ordynacji Podatkowej?

Pana stanowisko w sprawie

Stanowisko w zakresie pytania nr 1

Uzyskiwane przez Pana przychody z tytułu świadczenia Usług w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej opisanych w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0, powinny być opodatkowane 12% stawką ryczałtu na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. Ustawy o ryczałcie.

Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania nr 1

Zgodnie z art. 1 pkt 1 Ustawy, ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne, które prowadzą pozarolniczą działalność gospodarczą. Pozarolnicza działalność gospodarcza na gruncie art. 4 ust. 1 pkt 12 przedmiotowej ustawy jest rozumiana jako pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jest Pan uprawniony do opłacania zryczałtowanego podatku dochodowego w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) Ustawy o ryczałcie wskazuje, że podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności w rozumieniu art. 6 ust. 1 tej ustawy, jeśli w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro. Spełnia Pan tę przesłankę, gdyż Pana przychód w roku poprzedzającym rok podatkowy (2022) nie przekroczył kwoty 2 000 000 euro i obecnie w roku 2023 nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro.

Ponadto, możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych z art. 8 ustawy o ryczałcie.

Art. 8 ust. 1 Ustawy o ryczałcie stanowi, że opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

prowadzenia aptek,

działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej :

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka – jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Z kolei w myśl art. 8 ust. 2 Ustawy o ryczałcie, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Żadna z powyższych przesłanek nie jest przez Pana spełniona, zatem należy uznać, że nie występują negatywne przesłanki z art. 8 ustawy o ryczałcie na gruncie przedstawionego stanu faktycznego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 Ustawy o ryczałcie. Na gruncie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b Ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów m.in. ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1).

Zdaniem organów podatkowych, do kategoriiusług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) należy zaliczyć usługi, które nie muszą wprost dotyczyć tworzenia oprogramowania, ale mogą być pośrednio związane z oprogramowaniem. Przykładowo do usług związanych z oprogramowaniem zalicza się usługi testerów oprogramowania, którzy sami go nie tworzą, a jedynie sprawdzają jego poprawność.

W interpretacji z 16 lutego 2023 r. (nr 0112-KDIL2-2.4011.901.2022.2.MC) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał:W odniesieniu do świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 zwracam uwagę, że z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1). Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani pośredniego związku z oprogramowaniem. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z programowaniem (tworzeniem czy dodawaniem nowych kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z oprogramowaniem. Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania, przy czym sformułowanie „oprogramowanie” ma tu znaczenie szersze niż „program komputerowy”.

Usługi wykonywane przez Pana również są pośrednio związane z oprogramowaniem. Chociaż sam bezpośrednio nie tworzy Pan oprogramowania, to pełni rolę Team Leadera zespołu programistycznego, który odpowiada za dostarczanie przez zespół wartości, tj. nowej wersji oprogramowania komputerowego, naprawy błędów w istniejącym oprogramowaniu komputerowym. Ponadto, zajmuje się Pan współtworzeniem koncepcji programów komputerowych oraz wykonywania programów. W ramach Usług opisanych w stanie faktycznym niniejszego wniosku zajmuje się Pan następującymi czynnościami, które są związane z oprogramowaniem komputerowym:

zbieraniem wymagań biznesowych dotyczących planowanych zmian w systemach klientów, w tym budowanie dobrych relacji z klientem i identyfikowanie okazji do poszerzania współpracy;

współtworzeniem strategii mitygacji ryzyk poznanych w trakcie pracy nad oprogramowaniem – wraz z innymi Team Leaderami;

analizą dokumentacji inicjującej projekt lub ogólnych wymagań projektu informatycznego;

prowadzeniem warsztatów w celu zebrania wymagań biznesowych w zakresie projektu informatycznego;

analizą istniejących systemów informatycznych wraz z wykonaniem dokumentacji;

weryfikacją spójności wymagań biznesowych w zakresie projektu informatycznego;

tworzeniem koncepcji funkcjonalności systemów IT zgodnie z zebranymi wymaganiami biznesowymi;

opisem funkcjonalności biznesowej wraz z kryteriami akceptacji;

organizowaniem i prowadzeniem spotkań technicznych, np. tzw. planning, refinement, których celem jest zebranie wymagań technicznych dotyczących wytwarzanego/zamawianego oprogramowania, wycena koniecznej pracy i zaplanowanie jej na trzytygodniową iterację;

realizowaniem analitycznych celów działu dostarczania oprogramowania (ang. Delivery) poprzez zaangażowanie w co najmniej jeden z wymienionych obszarów: przedsprzedaż, zarządzanie zespołem, zarządzanie projektem, zarządzanie zaangażowaniem klienta, rekrutacja, szkolenia, zarządzanie marką, szkolenia w zakresie zwinnych metod dostarczania oprogramowania (ang. presale, team management, project management, client engagement management, recruitment, trainings, branding, agile coaching);

udziałem w projektowaniu rozwiązań informatycznych (bez programowania);

nadzorowaniem i koordynowaniem pracami związanymi z przygotowywaniem dokumentacji projektowej;

przygotowywaniem wytycznych do implementacji dla zespołu programistów;

testowaniem manualnym wytwarzanych zmian (przy wykorzystaniu przeglądarki internetowej);

koordynowaniem wdrożeń produkcyjnych;

wskazywaniem na ryzyka techniczne, zmiany okoliczności, błędy itp. jakie pojawiają się w trakcie pracy nad oprogramowaniem;

organizowaniem i prowadzeniem codziennych spotkań technicznych (tzw. Daily), których celem jest pozyskanie informacji na temat bieżącej pracy zespołu programistów nad wytwarzanym oprogramowaniem;

coachingiem i nadzorowaniem zespołu programistów rozwijających oprogramowanie oraz codziennym monitorowaniem postępów zespołu i ich raportowanie;

optymalizowaniem procesów organizacji pracy w zespole programistów.

W ramach wykonywanych Usług, nie świadczy i nie zamierza Pan świadczyć usług:

związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0) –w ramach Usług nie doradza Pan klientom jakiego sprzętu powinni używać;

objętych grupowaniem Oryginały oprogramowania komputerowego (PKWiU 62.01.2) – nie jest Pan właścicielem praw autorskich do programu;

związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), bowiem zgodnie z Wyjaśnieniami do PKWiU 2015 klasa 62.02 nie obejmuje usług związanych z doradztwem połączonych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (strona internetowa, baza danych, określona aplikacja, sieć itp.), sklasyfikowanych w PKWiU 62.01.1;

w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0) – nie instaluje Pan oprogramowania;

związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – nie zarządza Pan siecią i systemami informatycznymi.

W świetle powyższego, skoro Usługi świadczone przez Pana są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 – usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, to na gruncie Ustawy o ryczałcie, przychód z tych Usług będzie podlegać opodatkowaniu według stawki 12% ryczałtu zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b Ustawy o ryczałcie.

Słuszność powyższego stanowiska potwierdzają m.in. następujące interpretacje:

z dnia 22.03.2023 r., nr 0114-KDIP3-2.4011.31.2023.3.BM,

z dnia 20.03.2023 r., nr 0115-KDST2-1.4011.40.2023.2.JP,

z dnia 17.03.2023 r., nr 0113-KDIPT2-1.4011.1054.2022.2.MAP,

z dnia 10.03.2023 r., nr 0114-KDIP3-1.4011.37.2023.2.KF,

z dnia 8.03.2023 r., nr 0113-KDIPT2-1.4011.1052.2022.3.MZ,

z dnia 3.03.2023 r., nr 0114-KDIP3-1.4011.1178.2022.3.AC,

z dnia 22.02.2023 r., nr 0114-KDIP3-1.4011.1191.2022.1.BS, 0114-KDIP3-1.4011.1178.2022.3.AC,

z dnia 22.02.2023 r., nr 0114-KDIP3-1.4011.1191.2022.1.BS.

Stanowisko w zakresie pytania nr 2

Jeżeli Pana stanowisko w odpowiedzi na pytanie nr 1 jest prawidłowe, będzie Pan uprawniony do wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty podatku w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne za lata 2022 oraz 2023 (po złożeniu zeznania rocznego za ten rok podatkowy), wynikającej z różnicy pomiędzy zastosowaniem stawki 15% zamiast 12% do przychodu z Usług na podstawie art. 72 § 1 pkt 1 w zw. z art. 75 § 2, § 3 oraz § 6 Ordynacji Podatkowej.

Zgodnie z art. 72 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku.

Na gruncie art. 73 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej nadpłata powstaje, z zastrzeżeniem § 2, z dniem zapłaty przez podatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej.

W świetle art. 75 § 2 Ordynacji podatkowej uprawnienie do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty przysługuje podatnikom, płatnikom i inkasentom oraz osobom, które były wspólnikami spółki cywilnej w momencie rozwiązania spółki w zakresie zobowiązań spółki.

W myśl art. 75 § 3 Ordynacji Podatkowej, jeżeli z przepisów prawa podatkowego wynika obowiązek złożenia zeznania (deklaracji), to podatnik, płatnik lub inkasent równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty jest obowiązany złożyć skorygowane zeznanie (deklarację).

Dodatkowo z art. 75 § 6 Ordynacji podatkowej wnika, że art. 75 § 2 Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli ustawy podatkowe przewidują inny tryb zwrotu podatku.

Ustawy podatkowe nie przewidują innego niż wynikający z przepisów Ordynacji podatkowej trybu zwrotu nadpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jest Pan polskim rezydentem podatkowym prowadzącym w Polsce jednoosobową działalność gospodarczą. W ramach indywidualnej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi m.in. na podstawie umowy o współpracę zawartej z podmiotem będącym spółką kapitałową – partnerem w zakresie doradztwa technologicznego i dostarczania oprogramowania na rzecz osób trzecich (Spółka).

Na podstawie umowy zawartej ze Spółką, pełni Pan rolę Team Leadera zespołu programistycznego, który odpowiada za dostarczanie przez zespół wartości, tj. nowej wersji oprogramowania komputerowego, naprawy błędów w istniejącym oprogramowaniu komputerowym w co trzytygodniowych iteracjach, tzw. sprintach.

Zajmuje się Pan współtworzeniem koncepcji programów komputerowych oraz wykonywania programów, ale bez programowania, tworzenia, modyfikacji kodów, aplikacji – tymi zadaniami zajmuje się zespół programistów, nadzorowany przez Pana.

Świadczy Pan usługi na rzecz Spółki i klientów Spółki w projektach związanych z wytwarzaniem nowego oprogramowania komputerowego, czy unowocześniania i ulepszania istniejącego oprogramowania. Zakres usług (Usług) obejmuje następujące czynności:

zbieranie wymagań biznesowych dotyczących planowanych zmian w systemach klientów, w tym budowanie dobrych relacji z klientem i identyfikowanie okazji do poszerzania współpracy;

współtworzenie strategii mitygacji ryzyk poznanych w trakcie pracy nad oprogramowaniem – wraz z innymi Team Leaderami;

analiza dokumentacji inicjującej projekt lub ogólnych wymagań projektu informatycznego;

prowadzenie warsztatów w celu zebrania wymagań biznesowych w zakresie projektu informatycznego;

analiza istniejących systemów informatycznych wraz z wykonaniem dokumentacji;

weryfikacja spójności wymagań biznesowych w zakresie projektu informatycznego;

tworzenie koncepcji funkcjonalności systemów IT zgodnie z zebranymi wymaganiami biznesowymi;

opis funkcjonalności biznesowej wraz z kryteriami akceptacji;

organizowanie i prowadzenie spotkań technicznych, np. tzw. planning, refinement, których celem jest zebranie wymagań technicznych dotyczących wytwarzanego/zamawianego oprogramowania, wycena koniecznej pracy i zaplanowanie jej na trzytygodniową iterację;

realizowanie analitycznych celów działu dostarczania oprogramowania (ang. Delivery) poprzez zaangażowanie w co najmniej jeden z wymienionych obszarów: przedsprzedaż, zarządzanie zespołem, zarządzanie projektem, zarządzanie zaangażowaniem klienta, rekrutacja, szkolenia, zarządzanie marką, szkolenia w zakresie zwinnych metod dostarczania oprogramowania (ang. presale, team management, project management, client engagement management, recruitment, trainings, branding, agile coaching);

udział w projektowaniu rozwiązań informatycznych (bez programowania);

nadzorowanie i koordynowanie pracami związanymi z przygotowywaniem dokumentacji projektowej;

przygotowywanie wytycznych do implementacji dla zespołu programistów;

testowanie manualne wytwarzanych zmian (przy wykorzystaniu przeglądarki internetowej);

koordynowanie wdrożeń produkcyjnych;

wskazywanie na ryzyka techniczne, zmiany okoliczności, błędy itp. jakie pojawiają się w trakcie pracy nad oprogramowaniem;

organizowanie i prowadzenie codziennych spotkań technicznych (tzw. Daily), których celem jest pozyskanie informacji na temat bieżącej pracy zespołu programistów nad wytwarzanym oprogramowaniem;

coaching i nadzorowanie zespołu programistów rozwijających oprogramowanie oraz codzienne monitorowanie postępów zespołu i ich raportowanie;

optymalizowanie procesów organizacji pracy w zespole programistów.

W ramach wykonywanych Usług, Wnioskodawca nie świadczy i nie zamierza świadczyć usług:

związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0) –w ramach Usług nie doradza Pan klientom jakiego sprzętu powinni używać;

objętych grupowaniem Oryginały oprogramowania komputerowego (PKWiU 62.01.2) – nie jest Pan właścicielem praw autorskich do programu;

związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), bowiem zgodnie z Wyjaśnieniami do PKWiU 2015 klasa 62.02 nie obejmuje usług związanych z doradztwem połączonych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (strona internetowa, baza danych, określona aplikacja, sieć itp.), sklasyfikowanych w PKWiU 62.01.1;

w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0) – nie instaluje Pan oprogramowania;

związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – nie zarządza Pan siecią i systemami informatycznymi.

Usługi wykonywane przez Pana mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 – usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Od daty otrzymania pierwszego przychodu po odwieszeniu działalności gospodarczej w marcu 2022 roku, do chwili obecnej rozlicza Pan przychody z prowadzonej działalności w ramach zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych stosując stawę ryczałtu w wysokości 15%. Jest to wynikiem rekomendacji od osoby trzeciej, ze względu na główne PKD, które do niedawna było pozycją 70.22.16.0, pod którą kryją się: „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem.

Zmienił Pan PKD i dostosował je do faktycznie świadczonych Usług, poprzez dopisanie, że działalność główną stanowi PKD 62.01.Z – działalność związana z oprogramowaniem, a do listy działalności pozostałej dopisał dodatkowo: PKD 62.02.Z – działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych.

W 2022, ani w obecnym roku podatkowym Pana przychody nie przekroczyły i nie przekroczą 2 000 000 euro.

Do wykonywanej przez Pana działalności nie będą mieć zastosowania żadne z włączeń zawartych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540).

Umowa dotycząca świadczenia Usług precyzuje, iż w sytuacji wykorzystania przez Pana plików, fragmentów programów (kodów źródłowych) lub programów komputerowych niewskazanych przez zleceniodawcę, bądź wykorzystanych bez uzyskania wymaganych licencji, wyłączną odpowiedzialność karną i cywilną ponosi Pan. Dotyczy to zarówno relacji względem Pana zleceniodawcy, jak i osób trzecich. W pozostałym zakresie umowa nie precyzuje Pana odpowiedzialności względem osób trzecich.

Wykonując Usługi ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z działalnością gospodarczą, w szczególności:

ponosi ryzyko karnej i cywilnej odpowiedzialności wobec osób trzecich w określonym przez umowę ze zleceniodawcą zakresie;

ponosi ryzyko inwestycyjne, czyli prawdopodobieństwo nieuzyskania przewidywanych wyników ekonomiczno-finansowych związanych z zapłatą za wykonane Usługi, bowiem wynagrodzenie za Usługi jest zależne od zakresu Pana zaangażowania czasowego i nie jest stałą, zryczałtowaną kwotą; dodatkowo, jeśli podejmie Pan dodatkowe zaangażowanie w świadczone Usługi, należycie je wykona i zapewni wymaganą przez zleceniodawcę dostępność, może Pan uzyskać dodatkowe wynagrodzenie, przy czym dodatkowe wynagrodzenie jest zawsze zależne od decyzji i wyłącznego uznania zleceniodawcy i nie stanowi podstawy do wypłaty tego wynagrodzenia cyklicznie; z tego względu ponosi Pan ryzyko związane z zmniejszonymi przychodami, w szczególności z nieuzyskaniem dodatkowego wynagrodzenia.

musi zapewnić sobie środki finansowe niezbędne do wykonania Usług, co jest również przedmiotem oświadczenia złożonego wobec zleceniodawcy.

Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza spełnia warunki definicji działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.) o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Jak już wskazano, stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że w prowadzonej działalności gospodarczej, świadczy Pan usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 – „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

W ramach tych usług wykonuje Pan następujące czynności:

zbiera wymagania biznesowe dotyczące planowanych zmian w systemach klientów, w tym buduje dobre relacje z klientem i identyfikuje okazje do poszerzania współpracy;

współtworzy strategie mitygacji ryzyk poznanych w trakcie pracy nad oprogramowaniem – wraz z innymi Team Leaderami;

analizuje dokumentację inicjującą projekt lub ogólne wymagania projektu informatycznego;

prowadzi warsztaty w celu zebrania wymagań biznesowych w zakresie projektu informatycznego;

analizuje istniejące systemy informatyczne wraz z wykonaniem dokumentacji;

weryfikuje spójność wymagań biznesowych w zakresie projektu informatycznego;

tworzy koncepcję funkcjonalności systemów IT zgodnie z zebranymi wymaganiami biznesowymi;

opisuje funkcjonalność biznesową wraz z kryteriami akceptacji;

organizuje i prowadzi spotkania techniczne, np. tzw. planning, refinement, których celem jest zebranie wymagań technicznych dotyczących wytwarzanego/zamawianego oprogramowania, wycena koniecznej pracy i zaplanowanie jej na trzytygodniową iterację;

realizuje analityczne cele działu dostarczania oprogramowania (ang. Delivery) poprzez zaangażowanie w co najmniej jeden z wymienionych obszarów: przedsprzedaż, zarządzanie zespołem, zarządzanie projektem, zarządzanie zaangażowaniem klienta, rekrutacja, szkolenia, zarządzanie marką, szkolenia w zakresie zwinnych metod dostarczania oprogramowania (ang. presale, team management, project management, client engagement management, recruitment, trainings, branding, agile coaching);

bierze udział w projektowaniu rozwiązań informatycznych (bez programowania);

nadzoruje i koordynuje pracami związanymi z przygotowywaniem dokumentacji projektowej;

przygotowuje wytyczne do implementacji dla zespołu programistów;

testuje manualnie wytwarzane zmiany (przy wykorzystaniu przeglądarki internetowej);

koordynuje wdrożenia produkcyjne;

wskazuje na ryzyka techniczne, zmiany okoliczności, błędy itp. jakie pojawiają się w trakcie pracy nad oprogramowaniem;

organizuje i prowadzi codzienne spotkania techniczne (tzw. Daily), których celem jest pozyskanie informacji na temat bieżącej pracy zespołu programistów nad wytwarzanym oprogramowaniem;

coaching i nadzoruje zespół programistów rozwijających oprogramowanie oraz codziennie monitoruje postępy zespołu i ich raportuje;

optymalizuje procesy organizacji pracy w zespole programistów.

Jak wynika z powołanego art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, stawka 12% ma zastosowanie m.in. dla usług związanych z oprogramowaniem z grupowania PKWiU 62.01.1.

Biorąc pod uwagę ww. przepis w kontekście opisu sprawy stwierdzić należy, że skoro świadczone przez Pana usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 i – jak wynika z okoliczności sprawy – są one związane z oprogramowaniem, to słusznie Pan wskazał, że stawka ryczałtu dla świadczonych usług wynosi 12%. Świadczy Pan bowiem – jak wynika z opisu przedstawionego we wniosku – usługi na rzecz Spółki i klientów Spółki w projektach związanych z wytwarzaniem nowego oprogramowania komputerowego oraz unowocześnianiem i ulepszaniem istniejącego oprogramowania.

W odniesieniu natomiast do Pana wątpliwości w zakresie możliwości skorygowania kwot zapłaconego już podatku wobec stosowania względem ww. przychodów 15% stawki ryczałtu wskazać należy, że jak wynika z art. 21 ust. 2 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy są obowiązani złożyć w urzędzie skarbowym zeznanie według ustalonego wzoru o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym; zeznanie złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.

Z kolei, w świetle ust. 4 powołanego przepisu:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynikający z zeznania jest podatkiem należnym za dany rok podatkowy, chyba że naczelnik urzędu skarbowego wyda decyzję, w której określi inną wysokość podatku.

Zwrot nienależnie zapłaconego podatku następuje zgodnie z przepisami rozdziału 9 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) i należy do kompetencji właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego.

Zgodnie z przepisem art. 72 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku;

Stosowanie do art. 73 § 1 Ordynacji podatkowej:

Nadpłata powstaje, z zastrzeżeniem § 2, z dniem:

1)zapłaty przez podatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej;

2)pobrania przez płatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej;

3)zapłaty przez płatnika lub inkasenta należności wynikającej z decyzji o jego odpowiedzialności podatkowej, jeżeli należność ta została określona nienależnie lub w wysokości większej od należnej;

4)wpłacenia przez płatnika lub inkasenta podatku w wysokości większej od wysokości pobranego podatku;

5)zapłaty przez osobę trzecią lub spadkobiercę należności wynikającej z decyzji o odpowiedzialności podatkowej lub decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego spadkodawcy, jeżeli należność ta została określona nienależnie lub w wysokości większej od należnej.

W świetle art. 73 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej:

Nadpłata powstaje z dniem złożenia zeznania rocznego – dla podatników podatku dochodowego

Kwestie związane z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty podatku zostały uregulowane w art. 75 Ordynacji podatkowej.

W myśl art. 75 § 1 Ordynacji podatkowej:

Jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.

Podkreślić należy, że zgodnie z art. 75 § 2 Ordynacji podatkowej:

Uprawnienie do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty przysługuje podatnikom, płatnikom i inkasentom oraz osobom, które były wspólnikami spółki cywilnej w momencie rozwiązania spółki w zakresie zobowiązań spółki. Płatnik lub inkasent jest uprawniony do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty, jeżeli wpłacony podatek nie został pobrany od podatnika.

W myśl art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej:

Jeżeli z przepisów prawa podatkowego wynika obowiązek złożenia zeznania (deklaracji), to podatnik, płatnik lub inkasent równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty jest obowiązany złożyć skorygowane zeznanie (deklarację).

Tym samym, jeżeli z przepisów prawa podatkowego nie wynika obowiązek złożenia zeznania (deklaracji), składany jest tylko wniosek o stwierdzenie nadpłaty.

Zgodnie z art. 75 § 4 Ordynacji podatkowej:

Jeżeli prawidłowość skorygowanego zeznania (deklaracji) nie budzi wątpliwości, organ podatkowy zwraca nadpłatę bez wydawania decyzji stwierdzającej nadpłatę. W takim przypadku korekta wywołuje skutki prawne.

Stosownie do treści art. 75 § 4a Ordynacji podatkowej:

W decyzji stwierdzającej nadpłatę organ podatkowy określa wysokość zobowiązania podatkowego w prawidłowej wysokości w takim zakresie, w jakim powstanie nadpłaty jest związane ze zmianą wysokości zobowiązania podatkowego. W zakresie, w jakim wniosek jest niezasadny, organ odmawia stwierdzenia nadpłaty.

Zwrócić uwagę należy także na art. 75 § 6 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym:

Przepisu § 2 nie stosuje się, jeżeli ustawy podatkowe przewidują inny tryb zwrotu podatku.

W myśl art. 76c ww. ustawy:

Nadpłatę wynikającą z zaliczek na podatek zwraca się po zakończeniu okresu, za który rozlicza się podatek. Jeżeli jednak nadpłata wynika z decyzji stwierdzającej nadpłatę, wydanej w związku z art. 75 § 1, zwrot nadpłaty następuje w terminie 30 dni od dnia wydania tej decyzji.

Natomiast w myśl art. 79 § 2 Ordynacji podatkowej:

Prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty oraz wniosku o zwrot nadpłaty wygasa po upływie terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, chyba że ustawy podatkowe przewidują inny tryb zwrotu podatku.

Ponadto z art. 80 § 1 Ordynacji podatkowej wynika, że:

Prawo do zwrotu nadpłaty podatku wygasa po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin jej zwrotu.

Zgodnie z art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej:

Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

W myśl art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej:

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Stosownie do treści art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej:

Ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach – rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia, sprawozdania oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Z treści cytowanego uprzednio art. 81 ustawy Ordynacja podatkowa wynika zatem, że korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji – o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Może więc ona dotyczyć m.in. błędów rachunkowych, oczywistych omyłek, a także gdy wypełniono ją niezgodnie z wymaganiami lub istnieją wątpliwości co do prawidłowości danych w niej zawartych, np. błędnie mogła zostać określona wysokość przychodu bądź dochodu, a także inne dane zawarte w treści deklaracji. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym poprawnym wypełnieniu formularza z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Podatnik, który dokonuje korekty zeznania podatkowego, aby odzyskać nadpłacony lub nienależnie uiszczony podatek dochodowy albo zaniżoną lub niewykazaną nadpłatę podatku dochodowego, musi także przedłożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty. Obliguje do tego art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej. We wniosku o stwierdzenie nadpłaty należy wskazać rodzaj zobowiązania podatkowego, w którym występuje nadpłata, jej wysokość oraz okoliczności powstania.

Przepisy ustawy Ordynacja podatkowa nie określają szczególnych terminów, w których przysługuje powyższe uprawnienie. Należy więc powiązać tę możliwość z zobowiązaniem podatkowym, którego deklaracja (zeznanie) dotyczy. Prawo do korekty deklaracji (zeznania) istnieje tak długo, jak długo istnieje zobowiązanie podatkowe, czyli 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa).

Jak wynika z wniosku, w odniesieniu do przychodu uzyskiwanego ze świadczenia opisanych usług stosował Pan w 2022 r. oraz do chwili obecnej stawkę ryczałtu w wysokości 15%, zamiast 12%.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że w związku z zastosowaniem niewłaściwej stawki ryczałtu względem osiąganych przez Pana przychodów ma Pan możliwość dokonania korekty zeznania podatkowego za rok 2022 wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty. Natomiast w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych w 2023 r., będzie Pan mógł dokonać rozliczenia należnego ryczałtu poprzez zastosowanie prawidłowej stawki w złożonym zeznaniu rocznym za 2023 r. Jeżeli jednak złoży Pan w 2024 r. zeznanie roczne za 2023 r., w którym wykaże niewłaściwą stawkę ryczałtu dla świadczonych usług, to będzie miał Pan możliwość dokonania korekty tego zeznania wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty.

Podkreślić jednak należy, że ostateczna ocena zasadności złożonych wniosków o stwierdzenie nadpłaty w podatku leży w kompetencji właściwego organu pierwszej instancji.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00