Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 6 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.379.2023.2.MR

Brak podlegania opodatkowaniu nieodpłatnego udostępniania przez Gminę powstałej infrastruktury na rzecz instytucji kultury oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku podlegania opodatkowaniu nieodpłatnego udostępniania przez Gminę powstałej infrastruktury na rzecz instytucji kultury oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Gmina  „A” jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług  – VAT. Gmina jest w trakcie realizacji projektu pn. „…”, który jest współfinansowany dotacją z budżetu państwa w ramach programu wieloletniego pn. „…”.

Wydatki ponoszone przez Gminę w ramach projektu są dokumentowane wystawianymi na Gminę fakturami VAT. Celem zadania jest:

-budowa oraz przebudowa infrastruktury drogowej oraz zagospodarowanie terenu kompleksu (…),

-zapewnienie dostępności komunikacyjnej oraz bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, zarówno kołowego, jak i pieszego do kompleksu stawów,

-zachowanie oraz podtrzymanie pamięci (…),

-dbanie o historię Gminy „A”, przekazywanie jej kolejnym pokoleniom oraz stworzenie warunków do ochrony lokalnych wartości historycznych.

Prace do wykonania w ramach inwestycji:

-opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem niezbędnych pozwoleń,

-budowa ścieżek rowerowych wraz z oświetleniem,

-budowa drogi dojazdowej, miejsc postojowych oraz chodników wraz z infrastrukturą towarzyszącą,

-przebudowa placu wraz z wykonaniem miejsca upamiętnienia,

-budowa budynku z miejscem informacji o historii stawów i zapleczem sanitarno -gastronomicznym.

W ramach projektu powstaną ścieżki rowerowe wokół stawów wraz z miejscami parkingowymi i oświetleniem, budynek muzeum, budynek dla koła wędkarzy, budynek sanitarno-gastronomiczny.

Po zakończeniu inwestycji, Gmina nieodpłatnie udostępni powstałą infrastrukturę na rzecz samorządowej instytucji kultury – Miejskiego Ośrodka Kultury Sportu i Rekreacji. Instytucja kultury jest jednostką organizacyjna Gminy. Posiada osobowość prawną, realizuje zadania własne gminy w zakresie upowszechniania kultury, sportu i rekreacji. Na realizację zadań statutowych otrzymuje od organizatora – Gminy  „A”, dotację podmiotową – na podstawie ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. 1991 Nr 114 poz. 493).

Miejski Ośrodek Kultury Sportu i Rekreacji będzie wykorzystywał przedmiotową infrastrukturę do wykonywania zadań własnych gminy w zakresie upowszechniania kultury, sportu i rekreacji, w budynku sanitarno-gastronomicznym będzie miał możliwość wynajęcia części budynku na kawiarenkę lub sprzedaż napojów chłodzących i lodów we własnym zakresie. Budynek wędkarzy udostępni nieodpłatnie dla koła wędkarzy.

Pytania

1.Czy nieodpłatne udostępnienie przez Gminę na rzecz instytucji kultury powstałej infrastruktury będzie podlegać opodatkowaniu VAT po stronie Gminy?

2.Czy w związku z realizacją projektu Gmina ma prawo do odliczenia VAT naliczonego?

Pytanie nr 1 dotyczy zdarzenia przyszłego.

Pytanie nr 2 dotyczy stanu faktycznego.

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.Nieodpłatne udostępnienie przez Gminę na rzecz instytucji kultury powstałej infrastruktury nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT po stronie Gminy.

2.W związku z realizacją projektu Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego.

Uzasadnienie:

Ad 1.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Jednocześnie w świetle art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane,  z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z kolei w świetle art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1) przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2) wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3) wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4) wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5) ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6) oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7) zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Z kolei, jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa  w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2) wszelkie inne darowizny – jeżeli podatnikowi przysługiwało w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Ponadto art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazuje, że za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1) użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2) nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W ocenie Gminy, w analizowanej sytuacji nie będzie miał zastosowania art. 7 ust, 2 ustawy  o VAT. Gmina nie przeniesie na instytucję kultury prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Gmina pozostanie właścicielem powstałej infrastruktury i udostępni ją w sposób nieodpłatny instytucji kultury do wykonywania zadań statutowych.

Gmina wskazała, że nieodpłatne udostępnienie infrastruktury będzie usługą, jednakże usługą nieodpłatną. Przedmiotowej czynności nie można zrównać z odpłatnym świadczeniem usług w myśl art. 8 ust. 2 cyt. Ustawy.

Nieodpłatne świadczenie usług podlega bowiem opodatkowaniu VAT wówczas, gdy nie ma związku z prowadzoną działalnością gospodarczą podatnika. W tym miejscu Gmina  „A” zwraca uwagę, iż Gmina nieodpłatnie udostępniając powstałą infrastrukturę instytucji kultury wykonuje zadania własne, o których mowa w art.7 ust. 1 pkt 1, 9, 10 ustawy  z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, tj. zadania obejmujące sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, zadania w zakresie kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, zadania dotyczące kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych  i urządzeń sportowych.

W związku zatem z faktem, że nieodpłatne udostępnienie infrastruktury objętej projektem następuje w związku z prowadzoną przez Gminę  „A” działalnością i wykonywaniem zadań własnych, o których mowa w ustawie o samorządzie gminnym, należy uznać, że jest to czynność niepodlegająca opodatkowaniu VAT po stronie Gminy.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z 5 maja 2023 r. sygn. 0112-KDIL1-1.4012. 107.2023.1.HW oraz w interpretacji indywidualnej z 7 lutego 2017 r. sygn. 0461-ITPP2. 4512.21.2017.1.AP.

Podsumowując, Gmina  „A” jest zdania, iż nieodpłatne udostępnienie przez Gminę na rzecz instytucji kultury infrastruktury wybudowanej w ramach projektu, nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT po stronie Gminy.

Ad 2.

Jak stanowi art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami.

Z powyższego wynika zatem, że możliwe jest dokonanie odliczenia VAT od dokonywanych wydatków wówczas, gdy łącznie spełnione są następujące przesłanki:

-wydatek ponoszony jest przez podatnika,

-wydatek jest związany z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT,

-nie ma zastosowania art. 88 ustawy o VAT.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że w analizowanej sytuacji Gmina nie będzie wykorzystywała powstałej infrastruktury do czynności opodatkowanych VAT.

Jak wskazano powyżej, powstała infrastruktura będzie wykorzystywana przez Gminę do nieodpłatnego udostępnienia na rzecz samorządowej instytucji kultury w ramach wykonywania swoich zadań własnych. Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki poniesione na budowaną infrastrukturę będą związane wyłącznie z dokonywanymi przez Gminę czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu VAT (nieodpłatne użyczenie). Tym samym Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków realizowanych w ramach projektu.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w wydawanych interpretacjach indywidualnych. Przykładowo w powołanych już interpretacjach indywidualnych z 5 maja 2023 r. sygn.  0112-KDIL1-1.4012.107.2023.1.HW oraz z 7 lutego 2017 r. sygn. 0461-ITPP2.4512. 21.2017.1.AP.

Brak związku nakładów poniesionych na budowę składników majątkowych wybudowanych  w ramach inwestycji z czynnościami podlegającymi VAT powodować będzie z kolei, iż Gminie w odniesieniu do przedmiotowej infrastruktury, która będzie użyczona instytucji kultury  nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego.

Takie stanowisko zostało wyrażone również w interpretacji indywidualnej z 30 listopada 2021 r. sygn. 0114-KDIP4-1.4012.624.2021.1.APR, w której stwierdzono, że: „Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dotyczącej budowy sieci wodociągowej oraz biologicznej oczyszczalni ścieków nie będzie spełniony, ponieważ zarówno nabywane towary i usługi, jak i efekty realizowanego projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Gmina nie będzie czerpać pożytków  z wybudowanej sieci wodociągowej ani z biologicznej oczyszczalni. Sieć wodociągowa oraz biologiczna oczyszczalnia zostanie nieodpłatnie użyczona Spółce, która będzie świadczyła usługi dostarczania wody oraz odprowadzania ścieków mieszkańcom. W związku  z powyższym, z uwagi na niespełnienie warunków wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia w całości lub w części kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki w ramach realizacji zadania inwestycyjnego (…)”.

Podsumowując, Gmina  „A” jest zdania, iż w związku z realizacją projektu Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

- stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia (w zakresie dotyczącym pytania oznaczonego we wniosku nr 2) oraz

- zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji (w zakresie dotyczącym pytania oznaczonego we wniosku nr 1).

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę  w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00