Identyfikacja odpadów komunalnych z lokali w budynkach wielolokalowych
Od początku wprowadzenia obecnie obowiązującego systemu zagospodarowania odpadów komunalnych problemem był zbiorowy system rozliczania i odpowiedzialność właścicieli nieruchomości wielolokalowych. Było to (i nadal jest) związane z charakterem nieruchomości zbiorowego zamieszkania, w których w oczywisty sposób najczęściej nie ma możliwości ustawienia odrębnych pojemników na odpady dla każdego lokalu. Niemniej jednak na przestrzeni lat obowiązywania systemu pojawiła się potrzeba wprowadzenia lokalnego systemu gospodarki odpadami komunalnymi uwzględniającego indywidualną identyfikację odpadów wytwarzanych w poszczególnych lokalach w budynkach wielolokalowych.
Rozwiązanie ustawowe dotyczące identyfikacji odpadów komunalnych powstających w lokalach budynków wielolokalowych zostało wprowadzone przepisami ustawy z 11 sierpnia 2021 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o odpadach (Dz.U. z 2021 r. poz. 1648). Przepisy te obowiązują od 1 stycznia 2022 r.
Dodanie art. 2a do ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.) miało na celu umożliwienie gminie odejścia od tzw. odpowiedzialności zbiorowej (w szczególności właśnie w zabudowie wielolokalowej) przez wprowadzenie rozliczania z obowiązku selektywnego zbierania odpadów mieszkańców poszczególnych lokali.
Wprowadzenie rozwiązania z art. 2a u.c.p.g.: |
