Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 10 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.413.2023.2.MR

Zastosowanie 5,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów uzyskiwanych z tytułu sprzedaży kosmetyków.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 października 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani w odpowiedzi na wezwanie pismem z 20 listopada 2023 r. (data wpływu: 21 listopada 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W miesiącu wrześniu br. zarejestrowała Pani działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży internetowej kosmetyków typu: kremy, mydła w płynie, serum do twarzy, toniki i pomadki.

Receptury ww. kosmetyków zostały opracowane przez Panią lub jeszcze są opracowywane przy współpracy z firmą produkującą kosmetyki.

Firma ta na Pani zamówienie wyprodukuje konkretne kosmetyki. Nabędzie Pani opakowania (słoiki, butelki) i dostarczy je producentowi kosmetyków, który na taśmie produkcyjnej nadrukuje na nich etykiety. Natomiast opakowania kartonikowe (zewnętrzne) na wyprodukowane kosmetyki zaprojektuje Pani sama i zleci ich produkcję innej firmie specjalizującej się w produkcji opakowań. Opakowania te po odbiorze od producenta opakowań dostarczy Pani do firmy kosmetycznej produkującej zamówione kosmetyki, która zapakuje je i dostarczy gotowy, zaetykietowany, zapakowany i zamknięty produkt do Pani magazynu.

Następnym etapem będzie sprzedaż kosmetyków. Po otrzymaniu zamówienia internetowego za pośrednictwem Pani strony (sklepu internetowego) zapakuje Pani zamówiony produkt w opakowanie zabezpieczające na czas transportu i przekaże kurierowi, który dostarczy paczkę zamawiającemu. Wszystkie kosmetyki oznakowane i sprzedawane będą pod Pani marką. Zamierza Pani wystąpić do Urzędu Patentowego celem zarejestrowania znaku towarowego zapewniając w ten sposób ochronę swojej marce.

Firma kosmetyczna produkująca kosmetyki na Pani zlecenie oraz firmy produkujące opakowania obciążą Panią należnością za swoje usługi. Pani z kolei sprzedawać będzie te kosmetyki po cenie skalkulowanej w oparciu o poniesione koszty, powiększonej o marżę.

Uzupełnienie wniosku

Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

Z uwagi na fakt, że wybrała Pani opodatkowanie w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – założyła Pani wymaganą przepisami oraz Rozporządzeniem Min. Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. (Dz. U. poz. 2414) w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych, ewidencję przychodów. Prowadzenie tej ewidencji zleciła Pani biuru rachunkowemu zawierając stosowną umowę. Ewidencja nie zawiera jeszcze żadnych wpisów, ponieważ do chwili obecnej nie osiągnęła Pani żadnego przychodu.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 oraz ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, złożyła Pani poprzez wypełnienie odpowiedniej rubryki w aktualizacyjnym wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Będzie ponosić Pani odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat oraz wykonywanie czynności.

Będzie Pani ponosić ryzyko gospodarcze związane z działalnością.

Sklasyfikowała Pani swoje usługi pod pozycją 47.00.76.0 – „Sprzedaż detaliczna wyrobów kosmetycznych i toaletowych” Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4.09.2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zamierza Pani skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, nie osiągnęła Pani żadnych przychodów, ani z działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie, ani w formie spółki.

Do Pani działalności nie mają zastosowania żadne wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, bowiem nie opłaca Pani podatku w formie karty podatkowej, nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego. Nie osiąga Pani przychodu z tytułów określonych w art. 8 ust. pkt 3 lit. a-f, ani też nie będzie osiągała.

Nie wytwarza Pani wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym.

Podjęcie przez Panią działalności gospodarczej nie nastąpiło po zmianie działalności wykonywanej wspólnie z małżonkiem, lub po zmianie działalności prowadzonej przez małżonka na Pani samodzielną działalność.

Pani małżonek od lat prowadzi swoją działalność gospodarczą różniącą się zakresem działalności, jest to bowiem działalność gastronomiczna.

Nie będzie Pani również sprzedawała swoich towarów byłemu, ani ewentualnemu obecnemu pracodawcy, będzie to bowiem sprzedaż internetowa dla osób fizycznych.

Aktualnie nie uzyskuje Pani innych dochodów (przychodów). Z dniem 31 sierpnia 2023 r. rozwiązała Pani dotychczasową umowę o pracę.

Pytanie

Czy opisana przez Panią działalność może zostać zakwalifikowana jako działalność usługowa w zakresie handlu zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i tym samym opodatkowana stawką 3% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b tejże ustawy?

Pana stanowisko w sprawie

Według Pani, opisana działalność gospodarcza może być traktowana jako działalność usługowa w zakresie handlu, ponieważ będzie Pani sprzedawać nabyte wcześniej gotowe wyroby przeznaczone do dalszej odprzedaży w stanie nieprzetworzonym. Dostarczone do Pani magazynu produkty nie będą w żaden sposób przetwarzane, w związku z czym należy je traktować jako towary handlowe, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a. Tym samym, jeśli sprzedawane przeze Panią produkty zostaną zakwalifikowane do towarów handlowych, właściwą dla Pani stawką ryczałtu zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b będzie stawka 3%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a), pkt 6 lit. a) oraz pkt 7 lit. b) tej ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8;

5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton;

3,0% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

 Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3;

działalność usługowa w zakresie handlu – sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

działalność wytwórcza – działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.

Natomiast wyroby w myśl PKWiU to: surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów – o ile występują w obrocie.

Jeżeli chodzi o działalność usługową w zakresie handlu (art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy), opodatkowaną według stawki 3% od przychodów ewidencjonowanych, ustawodawca nie odwołuje się do żadnej klasyfikacji statystycznej, celem precyzyjnego określenia zakresu przedmiotowego tej działalności. Oznacza to, że każda działalność, która nie spełnia przesłanek zawartych w definicji działalności usługowej w zakresie handlu, niezależnie czy do takiej działalności została zakwalifikowana w PKWiU, dla celów zryczałtowanego podatku dochodowego nie może być uznana za działalność handlową podlegającą opodatkowaniu według stawki 3%.

Użyte w art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy sformułowanie „sprzedaż uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym” oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji, czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu, ponieważ zgodnie z definicją słownikową – „przetwarzać” to „przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę; przekształcać, przeobrażać” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).

Stosownie natomiast do art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Towary handlowe to towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

W odniesieniu natomiast do działalności wytwórczej (art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy), wskazać należy, że skoro ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji „wytwarzania”, należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą „wytwarzać” to m.in.: zrobić, wyprodukować coś (Słownik języka polskiego PWN, www.sjp.pwn.pl).

O zakwalifikowaniu działalności gospodarczej do działalności wytwórczej decyduje więc przede wszystkim końcowy efekt tej działalności, tj. powstanie z zakupionych, czy wytworzonych materiałów nowego wyrobu. Wyrób ten ma być nowy.

Słownik języka polskiego definiuje przymiotnik „nowy” m.in. jako „niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony”. Należy zatem stwierdzić, że cecha nowości ma się odnosić do tego, że przedmiot ten wcześniej nie istniał, zaś powstał właśnie w wyniku działań podatnika (polegających na wytworzeniu, wyprodukowaniu czegoś) (A. Bartosiewicz, R. Kubacki. Komentarz do art. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, lex 8474).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży internetowej kosmetyków typu: kremy, mydła w płynie, serum do twarzy, toniki i pomadki.

Receptury kosmetyków zostały opracowane przez Panią lub jeszcze są opracowywane przy współpracy z firmą produkującą kosmetyki. Firma ta na Pani zamówienie wyprodukuje konkretne kosmetyki. Nabędzie Pani opakowania (słoiki, butelki) i dostarczy je producentowi kosmetyków, który na taśmie produkcyjnej nadrukuje na nich etykiety. Natomiast opakowania kartonikowe (zewnętrzne) na wyprodukowane kosmetyki zaprojektuje Pani sama i zleci ich produkcję innej firmie specjalizującej się w produkcji opakowań. Opakowania te po odbiorze od producenta opakowań dostarczy Pani do firmy kosmetycznej produkującej zamówione kosmetyki, która zapakuje je i dostarczy gotowy, zaetykietowany, zapakowany i zamknięty produkt do Pani magazynu. Po otrzymaniu zamówienia internetowego za pośrednictwem sklepu internetowego zapakuje Pani zamówiony produkt w opakowanie zabezpieczające na czas transportu i przekaże kurierowi, który dostarczy paczkę zamawiającemu. Wszystkie kosmetyki oznakowane i sprzedawane będą pod Pani marką.

Analizując powyższy opis nie sposób zgodzić się z Pani stanowiskiem, że prowadzona przez Panią działalność stanowi działalność usługową w zakresie handlu, ponieważ będzie sprzedawać nabyte wcześniej gotowe wyroby przeznaczone do dalszej odprzedaży w stanie nieprzetworzonym. Nie można bowiem uznać, że nabywa Pani gotowe wyroby i sprzedaje je w stanie nieprzetworzonym, skoro to na Pani zlecenie produkowane są opisane kosmetyki, wg opracowanych przez Panią receptur, a następnie pakowane do dostarczanych przez Panią opakowań (słoiki, butelki) oraz opakowań zewnętrznych kartonikowych, wykonanych wg Pani projektu.

Tym samym, biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy, tj.:

zajmuje się Pani opracowywaniem receptur kosmetyków (lub ewentualnie we współpracy z firmą produkującą kosmetyki),

zleca Pani innej firmie produkcję ww. kosmetyków – na podstawie zamówienia,

nabywa Pani opakowania i dostarcza je firmie produkującej ww. kosmetyki,

projektuje Pani opakowania kartonikowe (zewnętrzne), których produkcję zleca firmie specjalizującej się w produkcji opakowań, i które dostarcza do firmy, która produkuje zamówione przez Panią kosmetyki,

uznać należy, że Pani działalność stanowi działalność wytwórczą, zdefiniowaną w art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. To w wyniku podjętych/zainicjowanych przez Panią działań są wytwarzane nowe wyroby, tym samym uznać należy, że to Pani wytwarza te produkty. Bez znaczenia w niniejszej sprawie jest okoliczność odbioru gotowych do sprzedaży kosmetyków od firmy je produkującej na podstawie Pani zamówienia.

Tym samym, mając na uwadze opis okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że przychody uzyskiwane z tytułu sprzedaży kosmetyków kwalifikują się do opodatkowania 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, bowiem Pani działalność stanowi działalność wytwórczą, zdefiniowaną w art. 4 ust. 1 pkt 4 tej ustawy.

Tym samym Pani stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00