Absolutorium i wotum zaufania w okresie wyborów samorządowych
Głosowanie w kwestii udzielenia absolutorium i wotum zaufania wójtowi jest procedurą powtarzaną corocznie. W tym roku jednak, w związku z wyborami samorządowymi, może okazać się, że nowo wybrana władza wykonawcza będzie musiała odpowiadać za błędy swojego poprzednika.
Problem, który omawiamy, w największym stopniu dotyczy gmin, bowiem to tam oba organy (stanowiący i wykonawczy) są wybierane w wyborach bezpośrednich. W rezultacie może dojść do sytuacji, w której rada gminy i wójt będą reprezentowali odmienne poglądy i idee – stwarzając pokusę do wykorzystania instytucji absolutorium i wotum zaufania do działań politycznych.
Sprawozdanie finansowe
Wójt (burmistrz, prezydent miasta) przedstawia radzie gminy sprawozdanie roczne z wykonania budżetu, sprawozdania jednostek podległych oraz informację o stanie mienia danej JST (art. 267 ustawy o finansach publicznych; dalej: u.f.p.). Pierwsze ze sprawozdań przekazywane jest także do regionalnej izby obrachunkowej. Ponadto, zgodnie z art. 270 u.f.p., do rady przekazywane jest także sprawozdanie finansowe JST. Dokumenty te podlegają następnie rozpatrzeniu przez komisję rewizyjną, która przedstawia organowi stanowiącemu wniosek w sprawie absolutorium dla wójta. Cały proces kończy podjęcie przez radę gminy uchwały (lub dwóch odrębnych uchwał) zatwierdzającej sprawozdanie z wykonania budżetu oraz sprawozdanie finansowe JST.
