Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 25 maja 2023 r., sygn. IV SA/Wr 9/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ireneusz Dukiel Sędziowie Sędzia WSA Daria Gawlak-Nowakowska (sprawozdawca) Sędzia WSA Alojzy Wyszkowski po rozpoznaniu w Wydziale IV na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 25 maja 2023 r. sprawy ze skargi P. S. na czynność Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Kamiennej Górze z dnia 8 listopada 2022 r., nr CAZ.8311.14.2022.DF w przedmiocie negatywnego rozpatrzenia wniosku o bon na zasiedlenie oddala skargę w całości.
Uzasadnienie
Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Kamiennej Górze (dalej: organ) pismem z dnia 8 listopada 2022 r., nr CAZ.8311.14.2022.DF 2020 r. poinformował P. S. (dalej: Strona, Skarżący), że jego wniosek o wydanie bonu na zasiedlenie dla bezrobotnego złożony 23 sierpnia 2022 r. został rozpatrzony negatywnie.
Organ stwierdził, że podstawą negatywnego rozpatrzenia wniosku jest brak celowości przyznania środków Funduszu Pracy. Uznał bowiem, że niecelowym jest przyznawanie środków w ramach bonu na zasiedlenie w sytuacji gdy istnieje możliwość podjęcia zatrudnienia na lokalnym lub wojewódzkim rynku pracy. Organ wskazał, że w trakcie rozpatrywania wniosku dokonał rozpoznania i pozyskał informację o możliwości odbycia stażu lekarskiego podyplomowego w 25 podmiotach uprawnionych do zawierania umów o pracę z lekarzami celem odbycia stażu podyplomowego na terenie działania Dolnośląskiej Okręgowej Izby Lekarskiej. Nadmienił, że istniała możliwość odbycia stażu lekarskiego podyplomowego na lokalnym rynku pracy - zgodnym z miejscem zamieszkania Strony, a więc mógł Skarżący podjąć pracę bez wsparcia finansowego Funduszu Pracy w postaci bonu na zasiedlenie. Mając na uwadze art. 44 ustawy z dnia 27.08.2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1634 z późn.zm.) przyznanie Stronie bonu na zasiedlenie byłoby niecelowe i nieracjonalne z punktu widzenia gospodarowania środkami publicznymi do czego organ jest zobligowany przy udzielaniu pomocy osobom bezrobotnym. Z akt spawy wynika, iż Skarżący był zameldowany na stałe w powiecie kamiennogórskim, co umożliwiło Stronie rejestrację w Powiatowym Urzędzie Pracy w Kamiennej Górze natomiast trudno w sposób jednoznaczny określić jakie było miejsce zamieszkania Strony od daty rejestracji - 31.07.2022 r. do dnia podjęcia pracy - 1.10.2022 r. Z oświadczeń złożonych przez Stronę wynika, iż Strona zamieszkiwała, jak również przeniosła swoje centrum życiowe do miejscowości Z. [...] w powiecie łowickim, by po dwóch dniach zmienić miejsce zamieszkania na K. Z informacji pozyskanych z Systemu Informatycznego Syriusz, będącym w posiadaniu organu wynika, iż Skarżący uzyskał dodatkowo czasowy meldunek w Ł. obowiązujący do 1.11.2023 r. Organ wskazał, że należy domniemać również, iż poprzez złożenie w terminie do 29.07.2022 r. (termin określony na stronie internetowej Okręgowej Izby Lekarskiej w Łodzi) formalnego wniosku o przyznanie stażu podyplomowego na terenie działania Okręgowej Izby Lekarskiej w Łodzi Skarżący zmienił swoje dotychczasowe miejsce zamieszkania i musiał wskazać w pkt 3 tegoż wniosku czasowy lub stały adres zamieszkania na terenie działania OIL w Łodzi, co było jednym z warunków niezbędnych do otrzymania skierowania do odbycia stażu podyplomowego na terenie działania OIL w Łodzi. Zauważył organ, że wniosek o przyznanie bonu na zasiedlenie do organu wpłynął w dniu 23.08.2022 r. - to jest po złożeniu wniosku o przyznanie stażu podyplomowego na terenie działania Okręgowej Izby Lekarskiej w Łodzi.
