Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 29 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.657.2023.2.ESD

Możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, z usług prywatnego nauczania.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług– jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 grudnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 23 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o podatku od towarów i usług, z usług prywatnego nauczania. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 marca 2024 r. (wpływ 14 marca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca, jest nauczycielem akademickim ze stopniem doktora w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie: ekonomia i finanse. Zatrudniony na stanowisku adiunkta na (…). Posiada odpowiednie przygotowanie i doświadczenie pedagogiczne oraz (…) wydaną przez (…). W roku (…) ukończył (…) ze szczególnym uwzględnieniem andragogiki czyli kształcenia dorosłych. Instytucją wydającą certyfikat jest (…).

Od roku (…) prowadzi w (…) zajęcia z zakresu podstaw finansów. Wnioskodawca, oprócz zajęć prowadzonych w (…), od roku (…) prowadzi zajęcia na (…), gdzie jest zatrudniony na podstawie umowy zlecenia.

Prowadzone przez Wnioskodawcę przedmioty to: (…).

Zakres przedmiotów zmienia się w zależności od semestru i roku akademickiego. W roku akademickim (…) prowadził dla studentów kierunku (…) zajęcia z przedmiotu Inwestycje kapitałowe. Przedmiot ten prowadzi również w bieżącym roku akademickim w formie on-line. Zakres zajęć obejmuje m.in. takie zagadnienia jak charakterystyka instrumentów rynku kapitałowego, jakimi są m.in. akcje i obligacje, ze szczególnym uwzględnieniem ryzyka i stopy zwrotu, zasady funkcjonowania funduszy inwestycyjnych i funduszy ETF, wykorzystanie możliwości z zakresu III filaru emerytalnego do budowania prywatnego portfela inwestycyjnego.

Oprócz działalności naukowo-dydaktycznej Wnioskodawca, zajmuję się również popularyzacją nauki mającą na celu szerzenie wiedzy ekonomicznej, zwłaszcza z zakresu finansów osobistych. Przekazuje wiedzę zarówno studentom, jak również osobom niestudiującym, ale chcącym poszerzyć swoją znajomość ekonomii i finansów. Jest autorem artykułów naukowych i popularnonaukowych oraz publicystycznych. Prowadzi (...) popularyzujący wiedzę z zakresu ekonomii i finansów oraz regularnie bierze udział w konferencjach poświęconych szerzeniu takich treści.

Wnioskodawca, współpracował także z (…), w ramach którego występował z prelekcjami dla rodziców. Brał udział w projekcie „(…)” oraz np. (…) r. miał przyjemność wystąpić dla wybranych uczniów z X szkół w (…).

Kierując się zainteresowaniem odbiorców w social mediach, Wnioskodawca zdecydował się na poprowadzenie w formie cyfrowej szkoleń z zakresu (...).

Od (…) r. prowadzi działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem działania jest działalność edukacyjna, prowadzenie bezpłatnych prelekcji w postaci webinarów oraz sprzedaż usług edukacyjnych w postaci odpłatnych kursów online udostępnianych na platformie internetowej. Sprzedawane przez Wnioskodawcę kursy udostępniane są na domenie: (…).

Wybraną formą działalności Zainteresowanego jest jednoosobowa działalność gospodarcza (JDG). Jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych rozliczającym się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wnioskodawca nie jestem zarejestrowanym podatnikiem VAT i jak dotąd korzystał ze zwolnienia podmiotowego, ponieważ sprzedaż za rok (…) nie przekroczyła limitu 200 000 zł. PKD prowadzonej działalności to: – 85.59.B – Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane; – 63.11.Z – Przetwarzanie danych; – 90.03.Z – Artystyczna i literacka działalność twórcza.

Wnioskodawca, nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.), ani nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub instytutu badawczego, natomiast zakres tematyczny prowadzonego przez Wnioskodawcę kursu pokrywa się w większości z tematyką prowadzonych zajęć w uczelni wyższej (sylabus przedmiotu Inwestycje kapitałowe w załączeniu).

W ramach działalności w Internecie, Zainteresowany prowadzi bezpłatne wykłady online z możliwością interakcji ze strony uczestników, natomiast dodatkowo udostępnia odpłatne kursy dla osób chcących poszerzyć swoją wiedzę w zakresie prezentowanych tematów.

Udostępnione dotychczas kursy to:

(...).

Kurs zawiera następujące moduły:

(...).

Korzystanie z kursów jest odpłatne, kursant/uczeń może skorzystać z udostępnianej wiedzy poprzez wybranie interesującego go kursu, po złożeniu zamówienia i uiszczeniu zapłaty. W zamian kursant otrzymuje na wskazany adres e-mail potwierdzenie złożonego zamówienia wraz z linkiem do platformy i hasłem umożliwiającym czasowy dostęp do interesującego go kursu (bazowo rok).

Umowa z kursantem zawierana jest zatem, w sposób zdalny wraz z chwilą otrzymania przez niego potwierdzenia złożonego zamówienia. Ceny kursów podane na stronie są cenami netto, a więc nie zawierają podatku od towarów i usług (VAT), ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.

Prowadzone zajęcia mają charakter edukacyjny, nie zaś doradczy w zakresie inwestowania. Zainteresowany, nie ustala indywidualnie z kursantami strategii inwestowania ich kapitału, nie analizuje struktury ich portfela inwestycyjnego, nie przedstawia indywidualnych zaleceń, ani nie weryfikuje w żaden sposób skuteczności ich działań. Zatem, nie bada indywidualnie potrzeb inwestycyjnych osób korzystających ze szkolenia, ani nie ustala akceptowalnego dla nich ustalonego indywidualnie poziomu ryzyka.

Przedstawiana wiedza ma charakter ogólny, wyjaśnia zasady korzystania z instrumentów finansowych, budowania bezpiecznej struktury portfela inwestycyjnego według ogólnie przyjętych założeń dla poszczególnych grup wiekowych, wskazuje dostępne rodzaje instrumentów, bez polecania konkretnych walorów emitowanych przez spółki.

Przekazywana w trakcie kursu wiedza, nie stanowi zatem doradztwa inwestycyjnego, kształcenia zawodowego ani przekwalifikowania zawodowego. Pomimo, że jest przekazywana osobom dorosłym, nie pozostaje ona w bezpośrednim związku z jakąkolwiek branżą lub zawodem nie ma również na celu uzyskania lub uaktualnienia wiedzy do celów zawodowych.

Z założenia zajęcia kierowane są do osób, które chcą rozwijać ogólną znajomość zasad inwestowania pasywnego.

Wiedzę o bardzo zbliżonym zakresie do prowadzonego kursu online przekazywana jest na zajęciach (...).

Kursy online opierają się o zakres materiału dydaktycznego wykładanego w szkole wyższej i dodatkowo go poszerzają.

Świadczone usługi szkoleniowe są zdaniem Wnioskodawcy, równoważne z przekazywaniem ogólnej wiedzy finansowej na poziomie kształcenia w szkole wyższej.

Kurs służy budowaniu, pogłębianiu i rozwojowi kompetencji finansowych kursantów charakterystycznych dla kształcenia powszechnego w zakresie ekonomii i finansów.

Dodatkiem do płatnych modułów są webinary dla kursantów, o których informowani są oni mailowo. W trakcie tych spotkań uczestnicy mogą zadawać na czacie pytania i prosić o przybliżenie interesującej ich problematyki związanej z przepracowywaną tematyką. Odpowiedź na pytania udzielana jest w trakcie zajęć, także z dodatkowej wiedzy mają możliwość korzystać wszyscy słuchacze, tak, jak w trakcie ćwiczeń lub wykładów na uczelni. Są to pytania i odpowiedzi o charakterze ogólnym, nie dotyczące indywidualnych strategii inwestowania.

W związku z tym, że Wnioskodawca planuję dalszy rozwój działalności gospodarczej, a co za tym idzie tworzenie nowych kursów edukacyjnych, co może spowodować, że w przyszłym roku podatkowym dojdzie do przekroczenia limitu przychodów z prowadzonej działalności w wysokości 200 000 zł, Wnioskodawca powziął wątpliwość czy wystąpi w jego przypadku obowiązek rejestracji jako podatnik czynny VAT.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

1.Czy świadczone przez Pana usługi edukacyjne w postaci odpłatnych kursów online udostępnianych na platformie internetowej, o których mowa we wniosku i których dotyczy zadane przez Pana pytanie, stanowią usługi nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym lub wyższym, tj. czy ww. usługi edukacyjne obejmują swoim zakresem materiał dydaktyczny przewidziany w programie nauczania placówek oświatowych?

Odpowiedź:

Świadczone usługi edukacyjne w postaci odpłatnych kursów online udostępnianych na platformie internetowej stanowią usługi nauczania na poziomie wyższym tzn. obejmują swoim zakresem materiał dydaktyczny przewidziany w programie nauczania uczelni wyższych. (…).

2.Czy usługi edukacyjne w postaci odpłatnych kursów online udostępnianych na platformie internetowej będą świadczone przez Pana jako nauczyciela?

Odpowiedź:

Tak, usługi edukacyjne w postaci odpłatnych kursów online udostępnianych na platformie internetowej świadczone są przez Wnioskodawcę jako nauczyciela, w rozumieniu ustawy prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Jest osobą posiadającą odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie w prowadzeniu zajęć edukacyjnych. Posiada niezbędne wykształcenie kierunkowe (potwierdzone dyplomem ukończenia szkoły wyższej oraz dyplomem potwierdzającym uzyskanie stopnia doktora), ukończył kurs pedagogiczny (potwierdzony certyfikatem ukończenia kursu), wiedze i umiejętności. Legitymuje się wiedzą i kwalifikacjami zdobytymi w oficjalnym systemie nauczania, zgodnie z ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym. Ponadto, istnieje związek pomiędzy treścią przekazywaną przez Wnioskodawcę na kursie, a posiadanymi kwalifikacjami. Wnioskodawca, nie działa natomiast na rzecz lub w imieniu uczelni. Świadczone usługi mają charakter nauczania prywatnego.

3.Czy treść odpłatnych kursów online udostępnianych na platformie internetowej przekazywana jest/będzie przez Pana za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej w formie zdalnego połączenia (w ramach lekcji zdalnych, realnego połączenia, konsultacji na żywo) lub Internet/sieć elektroniczna wykorzystywana będzie jedynie jako proste narzędzie służące w komunikowaniu się Pana jako nauczyciela z uczniem - (należy dokładnie opisać w jaki sposób, przy użyciu jakich narzędzi będą odbywały się lekcje/współpraca w trakcie kursu z Panem, jaki jest Pana udział w szkoleniu, czy Pana udział odgrywa znaczącą rolę w kursie, w jaki sposób będzie odbywała się weryfikacja przez Pana pracy uczestników szkolenia, czy Pan będzie przekazywał informacje uczestnikom szkolenia w ramach „konsultacji na żywo”, itp.)?

Odpowiedź:

Moduły kursu zostały przygotowane i nagrane wcześniej przez Wnioskodawcę, dając uczestnikom możliwość zapoznania się z nimi przed webinarami prowadzonymi na żywo oraz możliwość wielkokrotnego odtwarzania kursu przez okres 12 miesięcy.

W ramach kursu prowadzone są również spotkania na żywo (webinary), podczas których kursanci mogą zadawać pytania do materiału. Nie jest to jednak konsultacja „jeden na jeden”, ani doradztwo.

Pytania zadawane są przez słuchaczy „na czacie”, w trakcie prowadzenia spotkań. Udzielanie odpowiedzi wygląda w ten sposób, że odczytywane jest pytanie kursanta, a następnie udzielana odpowiedź, ewentualnie Wnioskodawca odsyła do odpowiedniej literatury. Ta forma udzielania odpowiedzi daje możliwość zapoznania się z nią wszystkim słuchaczom, jakby to miało miejsce w trakcie zajęć stacjonarnych w uczelni. Dodatkowo kursanci mają możliwość zadawania pytań mailowo lub przez komunikatory social mediów w zakresie materiału objętego kursem.

Z związku z tym, że uczniowie – kursanci uzyskują dostęp do prezentacji zawierających prezentowany materiał, mogą się u nich pojawić dodatkowe pytania związane z jego analizą, dlatego mają możliwość zadawania dodatkowych pytań.

Internet wykorzystywany jest w kursach jako proste narzędzie służące komunikacji na linii nauczyciel – uczeń – kursant, ale za pośrednictwem Internetu kursanci mają też dostęp do nagranych modułów na platformie edukacyjnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, jego udział w szkoleniu odgrywa rolę główną, sam opracował treść modułów, nagrał je, prowadzi spotkania, odpowiada na żywo na pytania słuchaczy, zaprasza na następne spotkanie, do którego przesyła im link.

Wnioskodawca, weryfikuję poziom zaangażowania słuchaczy poprzez zadawanie im pytań, na które odpowiadają na czacie. Nie udziela wprawdzie konsultacji w rozumieniu doradztwa finansowego, ale odpowiada na żywo, mailowo lub przez komunikatory social media na pytania kursantów w zakresie prezentowanego materiału.

4.Na jakim poziomie kształcenia (tj. np. na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym, wyższym) będą świadczone przez Pana usługi edukacyjne w postaci odpłatnych kursów online udostępnianych na platformie internetowej?

Odpowiedź:

Prezentowane treści edukacyjne udostępniane na platformie internetowej są na poziomie odpowiadającym studiom (kształceniu na poziomie wyższym). (…).

5.Czy zakres świadczonych przez Pana usług edukacyjnych w postaci odpłatnych kursów online udostępnianych na platformie internetowej, mieści się w podstawie programowej kształcenia na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym, wyższym?

Jeżeli odpowiedź na pytanie jest twierdząca, to należy wskazać, na jakim poziomie kształcenia mieści się zakres świadczonych przez Pana ww. usług.

Odpowiedź:

Prezentowane treści korespondują z programem na uczelni wyższej, zatem nie można tu mówić o podstawie programowej. (…).

6.Czy będzie istniał związek pomiędzy posiadanymi przez Pana kwalifikacjami, a świadczonymi usługami edukacyjnymi w postaci odpłatnych kursów online udostępnianych na platformie internetowej? Jeśli tak, to proszę wyjaśnić, jaki jest to związek.

Odpowiedź:

Tak, istnieje związek pomiędzy świadczonymi usługami edukacyjnymi w postaci odpłatnych kursów online udostępnianych na platformie internetowej, a posiadanymi przez Wnioskodawcę kwalifikacjami. Wnioskodawca jest nauczycielem akademickim, posiada odpowiednie przygotowanie pedagogiczne oraz wiedzę z zakresu ekonomii i finansów. Wiedza, którą przekazuje w trakcie kursów online jest wiedzą z zakresu ekonomii i finansów i jest bardzo zbliżona do tej prezentowanej w trakcie zajęć prowadzonych przez Wnioskodawcę w uczelni wyższej.

7.Czy świadczone przez Pana usługi edukacyjne w postaci odpłatnych kursów online udostępnianych na platformie internetowej są świadczone na Pana własny rachunek i odpowiedzialność?

Odpowiedź:

Wnioskodawca, świadczone usługi edukacyjne w postaci odpłatnych kursów online wykonuje na własny rachunek i odpowiedzialność. Prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, kurs prowadzi samodzielnie, bez przygotowywania go pod czyjeś zamówienie czy czyjeś wymagania. Relacja umowna, powstająca w momencie zakupienia przez kursanta kursu wiąże bezpośrednio Wnioskodawcę i osobę, która dokonała zakupu.

8.Jakie wykształcenie kierunkowe Pan posiada? Czy wykształcenie kierunkowe zdobył Pan w oficjalnym systemie nauczania, prywatnym lub publicznym (np. zgodnie z Prawem oświatowym, Prawem o szkolnictwie wyższym)?

Odpowiedź:

Wnioskodawca, posiada wykształcenie wyższe, doktorat z nauk społecznych w dyscyplinie ekonomia i finanse. Wykształcenie zdobył w oficjalnym systemie nauczania zgodnie z prawem o szkolnictwie wyższym.

9.Czy usługi edukacyjne w postaci odpłatnych kursów online udostępnianych na platformie internetowej stanowią usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i/lub wyższym?

Odpowiedź:

Usługi edukacyjne w postaci odpłatnych kursów online udostępnianych na platformie internetowej stanowią usługi prywatnego nauczania na poziomie wyższym. W ich realizacje nie jest w jakikolwiek sposób zaangażowana uczelnia.

10.Czy kursy online sprzedawane przez Pana są/będą na rzecz uczestników kursu?

Odpowiedź:

Tak, kursy są sprzedawane na rzecz uczestników kursu. Uczestnicy mogą zadawać pytania w zakresie materiału przedstawionego w trakcie kursu również po jego zakończeniu. Dostęp do platformy z kursem jest przyznawany bazowo na rok. Jedynie podczas przedsprzedaży było to 1,5 roku.

11.Czy usługi, objęte zakresem wniosku, będzie Pan świadczył również na podstawie umów zawartych bezpośrednio ze studentami/słuchaczami?

Odpowiedź:

Usługi objęte zakresem wniosku świadczone są również na podstawie umów zawartych ze studentami/słuchaczami, przy czym za zawarcie umowy, Wnioskodawca uznaje zakup kursu przez słuchacza i opłacenie go. W zamian kursant uzyskuje dostęp do kursu na platformie (…), (spotkania online na żywo, odbywają się za pośrednictwem platformy (…)).

12.Czy kursy online są/będą świadczone wyłącznie w formie przygotowanych wcześniej nagrań?

Odpowiedź:

Nie, kurs jest nagrany i umieszczony na platformie (…), ale odbywają się również spotkania online (webinary) „na żywo” z możliwością zadawania pytań przez kursantów i interakcji na linii: nauczyciel – kursant.

13.Czy w trakcie kursu następuje/będzie następowała interakcja między kursantem, a lektorem?

Odpowiedź:

Tak, kursanci mają możliwość zadawania pytań na czacie, w trakcie trwania spotkania on-line. Aktualnie do tego typu spotkań używana jest platformy (…). Na pytania Wnioskodawca odpowiada w trakcie dedykowanego do pytań spotkania. Kursanci mają również możliwość późniejszego kontaktu mailowego, przez komunikatory social mediów lub zadania pytań na jednym z następnych spotkań.

14.Na czyją rzecz są świadczone przez Pana usługi, których dotyczy sformułowane przez Pana pytanie, tj. czy na rzecz uczniów, osób dorosłych, studentów, szkół itp.? Należy wymienić.

Odpowiedź:

Ze względu na specyfikę przekazywanej wiedzy, usługi kierowane są do osób dorosłych. Są to z reguły (ale nie zawsze) osoby o wyższym wykształceniu bądź studenci (nie tylko szkół ekonomicznych). Z udziału w kursie może skorzystać każdy, kto wykupi do niego dostęp. Nie jest sprawdzane wykształcenie uczestników kursu, niektóre osoby kojarzę z zajęć prowadzonych na uczelni.

15.Czy świadczone usługi edukacyjne w postaci odpłatnych kursów online udostępnianych na platformie internetowej są równoważne z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianiem oraz ich rozwojem, co jest charakterystyczne dla kształcenia powszechnego?

Odpowiedź:

Zdaniem Wnioskodawcy, zdecydowanie tak, przekazywana w trakcie kursu wiedza ma charakter ogólny i dotyczy obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin (z zakresu ekonomii, w tym ekonomii behawioralnej oraz finansów). Swoim zakresem obejmuje podstawy programowe przedmiotu wykładanego w szkole wyższej, ale zawiera również wiedzę ponadprogramową. Celem kursu jest poszerzenie wiedzy i umiejętności uczniów – kursantów, którymi są m.in. studenci, absolwenci uczelni wyższych, ale również inne dorosłe osoby zainteresowane pogłębieniem swojej wiedzy i rozwojem umiejętności praktycznych w zakresie inwestowania (ogólną umiejętność analizy danych, wykresów, cen kruszców, trendów rynkowych).

16.Czy usługi edukacyjne w postaci odpłatnych kursów online udostępnianych na platformie internetowej kierowane są do konkretnych osób (treść lekcji dostosowana do konkretnego podopiecznego), czy są to te same nagrania i ćwiczenia dla danej grupy lub wszystkich podopiecznych?

Odpowiedź:

Są to zajęcia kierowane do wszystkich osób zainteresowanych rozwojem swoich kompetencji i poszerzeniem wiedzy w zakresie inwestowania. Kurs nie był przygotowywany do osób w określonym przedziale wieku, ale ze względu na swój charakter gromadzi raczej osoby dorosłe, młodsze, z wyższym wykształceniem bądź studiujące. Kurs nie ma on charakteru zamkniętego, dostęp do niego może zakupić każdy.

17.Czy możliwe jest nabycie ww. usług bez możliwości udziału Pana w lekcji (na żywo w określonych porach) online, o których mowa w opisie sprawy?

Odpowiedź:

Tak, nagrania są umieszczone na platformie z kursem. Kupując dostęp do takich zajęć, kursant ma jednakże możliwość zadawania pytań drogą mailową, przez komunikatory social mediów, jak i również uzyskuje link do mających się odbyć spotkań on-line będących uzupełnieniem nagranych materiałów.

18.Czy świadczone przez Pana usługi edukacyjne w postaci odpłatnych kursów online udostępnianych na platformie internetowej stanowią usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.)?

Odpowiedź:

Biorąc pod uwagę, fakt, że usługi świadczone są za pomocą Internetu oraz że osoba, która wykupiła dostęp do kursu, może go odtworzyć w dowolnym momencie (z ograniczeniem czasu dostępu bazowo do 12 miesięcy od zakupu), usługi te teoretycznie można by potraktować jako usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm. dalej: ustawa) w związku z art. 7 ust. 1 Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) NR 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z dnia 23 marca 2011 r.), jednakże ich świadczenie, nie jest zautomatyzowane, ze względu na cykliczne spotkania online na żywo z kursantami oraz możliwość interakcji z ich strony i zadawania pytań. Gotowe nagrania uzupełniane są spotkaniami na żywo wymagającymi aktywnego udziału w formie odpowiadania na pytania.

Ponadto z art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011 wynika, że ust. 1 tego artykułu nie ma zastosowania do m.in. do usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie).

Należy również stwierdzić, że wykonanie tego typu usług jest możliwe również bez użycia technologii informacyjnej. Kurs mógłby zostać zrealizowany w ramach cyklicznie organizowanych wykładów, jednakże byłoby to przedsięwzięcie wymagające znacznych nakładów finansowych związanych z wynajmem sali oraz wiązałoby się z ograniczoną dostępnością kursu dla osób pochodzących z innych województw. Przekazywanie wiedzy za pośrednictwem Internetu daje możliwość dotarcia do większej liczby osób, wiąże się z niższymi kosztami Wnioskodawcy jak i kursantów oraz z oszczędnością czasu związanego z organizacją przedsięwzięcia oraz czasu dojazdu na kurs po stronie słuchaczy. Jest to zdaniem Wnioskodawcy, rozwiązanie rozsądne, zwłaszcza dla osoby rozpoczynającej prowadzenie działalności gospodarczej.

Wracając jednakże do definicji „usług elektronicznych” oraz ich potencjalnego związku ze zwolnieniem wynikającym z art. 43 ust. 1 pkt 27, na podstawie licznych interpretacji indywidualnych (np. z 12 kwietnia 2023 r., znak 0112-KDIL1-1.4012.39.2023.2.WK; z 31 marca 2023 r., znak 0114-KDIP4-2.4012.51.2023.1.KS; z 9 marca 2023 r., znak 0112-KDIL3.4012.539.2022.2.NS; z 7 marca 2023 r., znak 0114-KDIP4-2.4012.32.2023.1.MC; z 14 lutego 2023 r., znak 0114-KDIP1-2.4012.568.2022.3.RD.) odnoszących się do usług elektronicznych, można wnioskować, że dla możliwości skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy nie ma znaczenia fakt, że usługi nauczania, opisane we wniosku, stanowią usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy, ponieważ żaden przepis ustawy nie zawęża stosowania omawianego zwolnienia w takiej sytuacji.

Z przywołanych interpretacji wynika, że pojęcie usługi elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy odnosi się wyłącznie do formy świadczenia usługi, a nie do jej treści, zatem identyfikacja danej czynności jako usługi elektronicznej, która jest dokonywana w celu ustalenia miejsca świadczenia, nie skutkuje zmianą kwalifikacji prawnej tej czynności dla potrzeb stosowania innych przepisów ustawy.

Na podstawie powyższego Wnioskodawca wnioskuję, że usługa zakwalifikowana jako elektroniczna nie traci statusu usługi zwolnionej tylko dlatego, że jest świadczona drogą elektroniczną.

19.Czy świadczenie ww. usług jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki? Jeśli nie, to należy dokładnie opisać udział człowieka w świadczeniu tych usług?

Odpowiedź:

Świadczenie usług nie jest w pełni zautomatyzowane. Kurs oparty jest również o cyklicznie odbywające się spotkania on-line prowadzone przez Wnioskodawcę, z możliwością interakcji na linii: nauczyciel – kursant, występuje również możliwość zadawania pytań mailowo lub przez komunikatory mediów społecznościowych po kursie (zatem utrzymywaniem kontaktu z prowadzącym zajęcie w miarę takiej potrzeby). Natomiast w przypadku modułów zakończonych i utrwalonych w postaci nagrania, kursant ma możliwość odtwarzania zajęć, co nie wymaga udziału prowadzącego.

20.Czy świadczenie ww. usług możliwe jest bez wykorzystania technologii informacyjnej?

Odpowiedź:

Wykonanie usług bez wykorzystania technologii informacyjnej jest możliwe, prowadzący może poprowadzić cykl wykładów w formie stacjonarnej, co wymaga jednak wynajęcia sali wykładowej, obarczone jest więc ograniczeniami wynikającymi z kosztów, dostępności sali, dysponowania przez kursantów dodatkowym czasem dojazdu na wykład, brakiem możliwości skorzystania z kursu przez osoby mieszkające w innych częściach Polski.

Zatem, poprowadzenie prelekcji bez wykorzystania technologii informacyjnej jest możliwe, ale nie jest to rozwiązanie optymalne w przedmiotowej sprawie.

Pytanie

Czy jako nauczyciel akademicki prowadzący pozaszkolną działalność edukacyjną pokrywającą się zakresem tematycznym z programem nauczania prowadzonego przez Wnioskodawcę przedmiotu w szkole wyższej, może skorzystać ze zwolnienia w VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT czyli dla usług prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczonych przez nauczyciela?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, iż opisane w zdarzeniu przyszłym przekroczenie przychodów ze sprzedaży usług edukacyjnych w wysokości 200 000 zł w ramach prowadzonej działalności nie będzie skutkowało obowiązkiem rejestracji jako czynny podatnik VAT oraz obowiązkiem pobrania podatku VAT od sprzedanych usług.

Wnioskodawca uważa, że może skorzystać ze zwolnienia w VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT w przypadku kursu inwestowania przywołanego w stanie faktycznym.

Uzasadnienie stanowiska. Uwagi ogólne.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie zaś z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Przepisy ustawy, jak również rozporządzenia wykonawcze do niej, przewidują, że w przypadku dostawy niektórych towarów i świadczenia niektórych usług, podatnik może skorzystać ze zwolnienia od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy. Przesłanki niezbędne do skorzystania ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.

Art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy stanowi, że zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Zatem warunkiem zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt. 27 jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: – przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji oraz – przesłanki o charakterze podmiotowym, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem.

Zdaniem Wnioskodawcy, spełnia obydwie przesłanki warunkujące możliwość skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w artykule 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.

Wnioskodawca jest nauczycielem akademickim, posiada kierunkowe wykształcenie wyższe, (…). Posiada zatem, niezbędne kwalifikacje i umiejętności do prowadzenia tego rodzaju szkoleń oraz niezbędną merytoryczną wiedzę z zakresu inwestycji kapitałowych, tj. rodzajów instrumentów finansowych, zasad obrotu nimi i inwestowania.

Prowadzi usługi prywatnego nauczania, w postaci kursu online, w zakresie wiedzy o instrumentach finansowych oraz inwestowania. Szkolenie/kurs prowadzi na własny rachunek i odpowiedzialność.

W momencie wykupienia kursu przez słuchacza zostaje nawiązana pomiędzy Wnioskodawcą jako wykładającym i słuchaczem – kursantem relacja umowna: uczeń – nauczyciel.

Potwierdzenie spełniania przesłanek ustawowych przez podatnika z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 27 oraz interpretacji indywidualnych (np. Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 23 czerwca 2023 r. nr 0112-KDIL3.4012.246.2023.2.KFK, z 2 czerwca 2023 r. nr 0113-KDIPT1-1.4012.248.2023.2.AK, z 31 marca 2023 r. nr 0112-KDIL1-2.4012.444.2022.2.SN) wynika, że aby móc skorzystać ze zwolnienia z VAT w przypadku usług nauczania prywatnego, należy łącznie spełnić przesłankę podmiotową (być nauczycielem) oraz przedmiotową, tj. prowadzić nauczanie, które obejmuje materiał dydaktyczny realizowany przez szkoły lub uczelnie wyższe oraz należy prowadzić nauczanie w sposób samodzielny, na własny rachunek.

Wnioskodawca uważa, że spełnia przesłankę podmiotową. Posiada kierunkowe wykształcenie w zakresie ekonomii i finansów. W roku (…) uzyskał tytuł (…). W roku (…) uzyskał tytuł zawodowy (…). W końcu w roku (…) obronił (…).

Ponadto, posiada (…) z uprawnieniami do wykonywania czynności doradztwa inwestycyjnego (…) oraz ukończył (…). Spełnia definicję „nauczyciela” w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1762 ze zm.). Posiada zatem wykształcenie kierunkowe zdobyte w oficjalnym, publicznym systemie nauczania, tj. zgodnie z przepisami o szkolnictwie wyższym oraz legitymuję się wiedzą i niezbędnymi dla prowadzenia zajęć kwalifikacjami.

Ponadto, istnieje związek pomiędzy posiadanymi kwalifikacjami, a treścią przekazywaną na kursie, ponieważ posiada kilkuletnie doświadczenie praktyczne, w zakresie tematyki objętej kursem on-line.

Spełnia również przesłankę przedmiotową: prowadzi nauczanie prywatne, którego zakres pokrywa się w większości z materiałem przewidzianym w programie nauczania uczelni wyższej.

Dodatkowo, tworzone kursy stanowią uzupełnienie wiedzy przekazywanej w uczelni wyższej. Prowadzone zajęcia mają charakter edukacyjny, nie zaś doradczy w zakresie inwestowania, ponieważ Wnioskodawca nie ustala indywidualnie z kursantami strategii inwestowania ich kapitału ani nie analizuje struktury ich portfela inwestycyjnego.

Przedstawiana wiedza ma charakter ogólny, a jej zakres pokrywa się w większości z zakresem wiedzy (…) z przedmiotu Inwestycje kapitałowe. Kurs online opiera się o zakres przedmiotu wykładanego w szkole wyższej i dodatkowo go poszerza.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone usługi szkoleniowe stanowią przekazywanie wiedzy ogólnej na poziomie kształcenia w szkole wyższej i służą budowaniu oraz pogłębianiu kompetencji w zakresie wybranego fragmentu dziedziny nauk społecznych: ekonomia i finanse. Przekazywana w trakcie szkoleń wiedza stanowi pogłębienie i rozwój ogólnej wiedzy o rynkach kapitałowych, instrumentach finansowych i inwestycjach.

Zakres prowadzonych szkoleń on-line pokrywa się w znacznym stopniu z materiałem przerabianym na przedmiotach kierunkowych i specjalnościowych przez studentów ekonomicznych szkół wyższych.

Wśród grona kursantów znajdują się również studenci, nie są oni jednak jedynymi słuchaczami. Zajęcia nie kończą się wprawdzie sprawdzeniem wiedzy kursantów, ale zgodnie z orzeczeniem TSUE C-445/05 z 14 czerwca 2007 r. w sprawie Werner Haderer, edukacja szkolna i uniwersytecka nie obejmuje jedynie nauczania, które musi zakończyć się egzaminem celem uzyskania kwalifikacji lub uzyskania określonego wykształcenia, obejmuje ona także nauczanie, którego celem jest poszerzanie wiedzy i umiejętności uczniów lub studentów, pod warunkiem, że działalność ta nie będzie miała charakteru wyłącznie rekreacyjnego.

Usługi nauczania prywatnego, prowadzone są w ramach jednoosobowej pozarolniczej działalności gospodarczej samodzielnie, na własny rachunek i odpowiedzialność, Wnioskodawca nie zawierał umowy o świadczenie takich usług z podmiotem trzecim.

Zawierane w ramach kursu umowy, to umowy pomiędzy Wnioskodawcą, a kursantami. W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy spełnia on przesłanki z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy , jednakże zwraca się z wnioskiem do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o weryfikację słuszności przekonania i wydanie interpretacji indywidualnej w przedmiotowej sprawie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…).

Stosownie do art. 2 pkt 26 ustawy:

Przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.

Na podstawie art. 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23 marca 2011 str. 1 ze zm.) – zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011:

Do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie – ze względu na ich charakter – jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Jak wynika z art. 7 ust. 2 rozporządzenia 282/2011:

Ustęp 1 obejmuje w szczególności:

a)ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami,

b)usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa,

c)usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę,

d)odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer,

e)pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.),

f)usługi wyszczególnione w załączniku I.

Natomiast z art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011 wynika, że:

Ustęp 1 nie ma zastosowania do:

a)usług nadawczych,

b)usług telekomunikacyjnych,

c)towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie,

d)płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych,

e)materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma,

f)płyt CD i kaset magnetofonowych,

g)kaset wideo i płyt DVD,

h)gier na płytach CD-ROM,

i)usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej,

j)usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie),

k)usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego,

l)hurtowni danych off-line,

m)usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;

n)usług centrum wsparcia telefonicznego,

o)usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty,

p)konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert,

q-s) (uchylone),

t)biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanychonline,

u)zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.

Z kolei w punkcie 5 załącznika I do rozporządzenia 282/2011 wymienione zostały następujące usługi, które zalicza się do usług świadczonych drogą elektroniczną:

a)automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem,

b)ćwiczenia wypełniane przez ucznia on-line i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.

W kontekście formy świadczenia usług, należy wskazać, że zgodnie z art. 98 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:

Stawki obniżone mają zastosowanie wyłącznie do dostaw towarów i świadczenia usług, których kategorie są określone w załączniku III. Stawki obniżone nie mają zastosowania do usług świadczonych drogą elektroniczną, z wyjątkiem usług określonych w załączniku III pkt 6.

Dyrektywa 2006/112/WE stanowi zatem, że do usług świadczonych drogą elektroniczną nie stosuje się stawek obniżonych. Przepisy ww. dyrektywy nie wprowadzają jednak expressis verbis ograniczenia stosowania zwolnienia w odniesieniu do kategorii usług zwolnionych, świadczonych drogą elektroniczną.

Pojęcie usługi elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy odnosi się wyłącznie do formy świadczenia, a nie do jego treści. Stąd też należy stwierdzić, że identyfikacja danej czynności jako usługi elektronicznej (według nomenklatury unijnej: usługi świadczonej drogą elektroniczną), nie skutkuje zmianą kwalifikacji prawnej tej czynności dla potrzeb stosowania innych przepisów ustawy.

Powyższe oznacza, że usługa nie traci statusu usługi zwolnionej tylko dlatego, że jest świadczona drogą elektroniczną. W konsekwencji, jeżeli określona usługa wymieniona w art. 43 ust. 1 ustawy będzie świadczona drogą elektroniczną, w odniesieniu do tej usługi zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienia od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Zgodnie ze stanowiskiem TSUE, zajętym w wyroku C-445/05 z 14 czerwca 2007 r. w sprawie Werner Haderer, nauczanie prywatne obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność. Nie ma przy tym znaczenia okoliczność, czy usługa jest świadczona indywidualnemu uczniowi/słuchaczowi, czy też jednocześnie większej liczbie osób. W orzeczeniu tym Trybunał nadmienił, że pojęcie „edukacja szkolna i uniwersytecka” nie obejmuje jedynie nauczania, które kończy się egzaminem w celu uzyskania danych kwalifikacji lub które umożliwia uzyskanie określonego wykształcenia, lecz obejmuje także inną działalność, w ramach której prowadzi się nauczanie w celu poszerzania wiedzy i umiejętności uczniów lub studentów, pod warunkiem, że działalność ta nie będzie miała charakteru wyłącznie rekreacyjnego. Jednocześnie, zdaniem Trybunału, przyjęcie szczególnie ścisłej wykładni pojęcia „edukacji szkolnej i uniwersyteckiej” groziłoby powstaniem rozbieżności w stosowaniu systemu podatku VAT w państwach członkowskich, z tego powodu, że systemy nauczania w każdym państwie członkowskim są zorganizowane w różny sposób.

Powyższe przepisy są odzwierciedleniem regulacji art. 132 ust. 1 lit. i) i lit. j) Dyrektywy 2006/112/WE Rady, zgodnie z którymi:

Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:

i)kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie;

j)nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe.

W tym miejscu należy przywołać wyrok TSUE z dnia 21 października 2021 r. w sprawie C-373/19 Dubrovin & Tröger GbR – Aquatics, w którym Trybunał rozpatrywał kwestię, czy pojęcie „kształcenia powszechnego lub wyższego” w rozumieniu art. 132 ust. 1 lit. i) i j) dyrektywy 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że obejmuje ono udzielanie lekcji pływania przez szkołę pływania.

Jak wskazał TSUE:

(20) Artykuł 132 dyrektywy 2006/112 przewiduje zwolnienia, które, jak wskazuje tytuł rozdziału, w którym przepis ów się znajduje, mają na celu uprzywilejowanie niektórych rodzajów działalności wykonywanych w interesie publicznym. Niemniej jednak zwolnienia te nie dotyczą wszystkich rodzajów działalności w interesie publicznym, a jedynie tych, które zostały w sposób szczegółowy wyliczone i opisane (wyroki: z 4 maja 2017 r., Brockenhurst College, C-699/15, EU:C:2017:344, pkt 23 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU;C;2019;202, pkt 17).

21 Wedle orzecznictwa Trybunału omawiane zwolnienia stanowią autonomiczne pojęcie prawa Unii, które mają na celu uniknięcie rozbieżności w stosowaniu systemu VAT w poszczególnych państwach członkowskich.

22 Trybunał orzekł już, że wyrażenia użyte do określenia zwolnień przewidzianych w art. 132 dyrektywy 2006/112 powinny podlegać wykładni ścisłej, ponieważ stanowią one wyjątki od wynikającej z art. 2 tej dyrektywy zasady ogólnej, zgodnie z którą VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika. Niemniej jednak powyższa zasada ścisłej interpretacji nie oznacza, że pojęcia użyte w celu opisania zwolnień przewidzianych w owym art. 132 należy interpretować w sposób, który pozbawiałby te zwolnienia skuteczności (wyroki: z dnia 4 maja 2017 r., Brockenhurst College, C-699/15, EU:C:2017:344, pkt 23 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU:C:2019:202, pkt 19).

23 Należy przypomnieć, że art. 132 ust. 1 lit. i) i j) dyrektywy 2006/112 nie zawiera żadnej definicji pojęcia „kształcenia powszechnego lub wyższego”.

24 Niemniej jednak Trybunał uznał, po pierwsze, że przekazywanie wiedzy i kompetencji pomiędzy nauczycielem i uczniami jest szczególnie ważnym elementem działalności kształcenia (wyroki: z dnia 14 czerwca 2007 r., Horizon College, C-434/05, EU:C:2007:343, pkt 18; a także z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU:C:2019:202, pkt 21).

25 Po drugie, Trybunał wyjaśnił, że „pojęcie kształcenia powszechnego i wyższego” w rozumieniu dyrektywy 2006/112 nie ogranicza się jedynie do nauczania, które kończy się egzaminami w celu uzyskania danych kwalifikacji lub które umożliwia uzyskanie określonego wykształcenia w celu wykonywania danego zawodu, ale obejmuje także inną działalność, w ramach której prowadzi się nauczanie w szkołach lub na uniwersytetach w celu poszerzenia wiedzy i umiejętności uczniów lub studentów, pod warunkiem iż działalność ta nie będzie miała charakteru wyłącznie rekreacyjnego (wyroki: z dnia 28 stycznia 2010 r., Eulitz, C-473/08, EU:C:2010:47, pkt 29 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU:C:2019:202, pkt 22, 23).

26 W związku z tym pojęcie „kształcenia powszechnego lub wyższego” w rozumieniu art. 132 ust. 1 lit. i) i j) dyrektywy 2006/112 obejmuje rodzaje działalności, które różnią się ze względu na swój charakter, jak i ze względu na ramy, w jakich są prowadzone (zob. podobnie wyroki: z dnia 14 czerwca 2007 r., Horizon College, C-434/05, EU:C:2007:343, pkt 20, z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU:C:2019:202, pkt 24).

27 Z powyższego wynika, że w pojęciu tym prawodawca Unii zamierzał zawrzeć określony rodzaj systemu nauczania, który jest wspólny dla wszystkich państw członkowskich, niezależnie od cech własnych każdego z systemów krajowych (wyrok z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU:C:2019:202, pkt 25).

28 Tym samym pojęcie „kształcenia powszechnego lub wyższego” w rozumieniu systemu VAT odsyła co do zasady do zintegrowanego systemu przekazywania wiedzy i kompetencji dotyczącego obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, jak również do pogłębiania i rozwoju owej wiedzy i kompetencji przez uczniów i studentów w miarę ich postępów i ich specjalizacji w ramach poszczególnych stopni składających się na ten system (wyrok z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU:C:2019:202, pkt 26).

W konsekwencji TSUE orzekł:

31 Tymczasem należy zauważyć, że choć prawdą jest, że udzielanie lekcji pływania przez szkołę pływania, takie jak to, o którym mowa w postępowaniu głównym, ma pewne znaczenie i realizuje cel leżący w interesie ogólnym, to jednak jest ono nauczaniem specjalistycznym, świadczonym w sposób doraźny, które nie jest samo w sobie równoważne z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianiem oraz ich rozwojem, co jest charakterystyczne dla kształcenia powszechnego lub wyższego (zob. analogicznie wyrok z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU:C:2019:202, pkt 29; a także postanowienie z dnia 7 października 2019 r., Finanzamt Hamburg-Barmbek-Uhlenhorst, C-47/19, niepublikowane, EU:C:2019:840, pkt 33).

32 O ile bowiem nie można zanegować znaczenia wiedzy przekazanej w ramach kształcenia związanego z kierowaniem pojazdami samochodowymi oraz nauki żeglarstwa, w szczególności w celu stawienia czoła trudnym sytuacjom, a ogólniej w celu zapewnienia bezpieczeństwa i integralności fizycznej osób, o tyle Trybunał orzekł, odpowiednio, w wyroku z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie (C-449/17, EU:C:2019:202) i w postanowieniu z dnia 7 października 2019 r., Finanzamt Hamburg-Barmbek-Uhlenhorst (C-47/19, niepublikowanym, EU:C:2019:840), że tego rodzaju nauczanie nie jest objęte pojęciem „kształcenia powszechnego lub wyższego” w rozumieniu art. 132 ust. 1 lit. i) i j) dyrektywy 2006/112.

33 Z uwagi na powyższe na pytanie pierwsze należy odpowiedzieć, iż pojęcie „kształcenia powszechnego lub wyższego” w rozumieniu art. 132 ust. 1 lit. i) i j) dyrektywy 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że nie obejmuje ono udzielania lekcji pływania przez szkołę pływania.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pan nauczycielem akademickim ze stopniem doktora nauk społecznych w dyscyplinie: ekonomia i finanse. Jest Pan zatrudniony na stanowisku adiunkta na (…). Posiada Pan odpowiednie przygotowanie i doświadczenie pedagogiczne oraz (…). Prowadzi Pan zajęcia z zakresu podstaw finansów. Prowadzi Pan, również zajęcia na (…), gdzie jest Pan zatrudniony na podstawie umowy zlecenia. Prowadzone przez Pana przedmioty to: Podstawy finansów, Finanse publiczne, Finanse behawioralne, Inwestycje kapitałowe, Cyfryzacja w finansach i administracji. Przekazuje Pan wiedzę zarówno studentom, jak również osobom niestudiującym, ale chcącym poszerzyć swoją znajomość ekonomii i finansów. Jest Pan autorem artykułów naukowych i popularnonaukowych oraz publicystycznych. Prowadzi Pan (...) popularyzujący wiedzę z zakresu ekonomii i finansów oraz bierze Pan regularnie udział w konferencjach poświęconych szerzeniu takich treści. Od (…) roku prowadzi Pan działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem działania jest działalność edukacyjna, prowadzenie bezpłatnych prelekcji w postaci webinarów oraz sprzedaż usług edukacyjnych w postaci odpłatnych kursów online udostępnianych na platformie internetowej. Nie jest Pan zarejestrowanym podatnikiem VAT i jak dotąd korzysta Pan ze zwolnienia podmiotowego. Nie jest Pan jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe, nie posiada Pan statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub instytutu badawczego. Zakres tematyczny prowadzonego przez Pana kursu pokrywa się w większości z tematyką prowadzonych przez Pana zajęć w uczelni wyższej. W ramach swojej działalności w Internecie prowadzi Pan bezpłatne wykłady online z możliwością interakcji ze strony uczestników, dodatkowo udostępnia Pan odpłatne kursy dla osób chcących poszerzyć swoją wiedzę w zakresie prezentowanych tematów. Udostępniona przez Pana kursy to:

(...).

Kurs zawiera następujące moduły:

(...).

Korzystanie z kursów jest odpłatne, kursant/uczeń może skorzystać z udostępnionej przez Pana wiedzy poprzez wybranie interesującego go kursu, po złożeniu zamówienia i uiszczeniu zapłaty. W zamian kursant otrzymuje na wskazany adres e-mail potwierdzenie złożonego zamówienia wraz z linkiem do platformy i hasłem umożliwiającym czasowy dostęp do interesującego go kursu. Umowa z kursantem zawierana jest w sposób zdalny wraz z chwilą otrzymania przez niego potwierdzenia złożonego zamówienia. Prowadzone przez Pana zajęcia mają charakter edukacyjny, nie zaś doradczy w zakresie inwestowania. Przedstawiona przez Pana wiedza ma charakter ogólny. Przekazywana w trakcie kursu przez Pana wiedza nie stanowi doradztwa inwestycyjnego, kształcenia zawodowego ani przekwalifikowania zawodowego. Pomimo, że jest przekazywana osobom dorosłym, nie pozostaje ona w bezpośrednim związku z jakąkolwiek branżą lub zawodem, nie ma również na calu uzyskania lub uaktualnienia wiedzy do celów zawodowych. Zajęcia kierowane są do osób, które chcą rozwijać ogólną znajomość zasad inwestowania pasywnego. Dodatkiem do płatnych modułów są webinary dla kursantów, o których informowani są mailowo. W trakcie tych spotkań uczestnicy mogą zadawać Panu na czacie pytania i prosić o przybliżenie interesującej ich problematyki związanej z przepracowywaną tematyką. Na pytania odpowiada Pan w trakcie zajęć, także z dodatkowej wiedzy mają możliwość korzystać wszyscy słuchacze. Są to pytania i odpowiedzi o charakterze ogólnym, nie dotyczące indywidualnych strategii inwestowania.

Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy może Pan korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, w związku ze świadczonymi usługami edukacyjnymi pokrywającymi się z zakresem tematycznym z programem nauczania prowadzonego przez Pana przedmiotu w szkole wyższej.

Z powołanego art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, ale także przesłanki podmiotowej, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania. Zwolnione od podatku jest nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe. Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (tj. nauczyciel działa we własnym imieniu). Prywatny charakter nauczania nie zależy od istnienia bezpośredniej relacji umownej między uczącym a uczniem (bądź uczniami), może to być bowiem umowa zawarta przez nauczającego, np. z rodzicami uczniów. Przykładem takiej usługi jest udzielanie korepetycji. Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje, czy odbiorcą usługi jest indywidualny uczeń czy też jednocześnie większa liczba osób. W przypadku jednak, gdy nauczyciele świadczący usługi nauczania są zatrudnieni przez inny podmiot, to nie łączy ich bezpośrednia relacja umowna z uczniami, lecz z podmiotem zatrudniającym.

Przywołany wyżej przepis umożliwia nauczycielom zwolnienie od podatku świadczonych przez nich usług nauczania prywatnego na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym. Zwolnienie to odnosi się zatem do usług nauczania, które obejmuje materiał dydaktyczny realizowany przez szkoły lub uczelnie wyższe.

Zatem warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, jest spełnienie łącznie dwóch przesłanek:

  • przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji oraz
  • przesłanki o charakterze podmiotowym, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem.

Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

Odnosząc się do przesłanki podmiotowej, należy zauważyć, że pod pojęciem nauczyciela należy rozumieć osobę, która posiada i przekazuje wiedzę i umiejętności. Przy czym, nie musi to być nauczyciel w rozumieniu ustawy z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 984 ze zm.), ale np. osoba, która posiada wykształcenie kierunkowe (np. ukończone studia wyższe matematyczne i udziela korepetycji z matematyki). „Nauczyciel” powinien zatem legitymować się wiedzą, kwalifikacjami zdobytymi w oficjalnym systemie nauczania (czy to publicznym, czy prywatnym), np. zgodnie z Prawem oświatowym, Prawem o szkolnictwie wyższym.

Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN wykształcenie to zasób wiedzy określony programem danej szkoły, jednocześnie np. wykształcenie podstawowe to zasób wiedzy zdobytej przez kogoś w szkole podstawowej i gimnazjum, wykształcenie średnie to zasób wiedzy zdobytej przez kogoś w szkole średniej, wykształcenie wyższe to zasób wiedzy zdobytej przez kogoś w wyższej uczelni. Musi zatem istnieć związek pomiędzy treścią przekazywaną na lekcji, a posiadanymi kwalifikacjami nauczającego.

Jak wynika z informacji przedstawionych we wniosku oraz uzupełnieniu jest Pan osobą posiadającą odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie w prowadzeniu zajęć edukacyjnych. Posiada Pan niezbędne wykształcenie kierunkowe – jest Pan nauczycielem akademickim ze stopniem (...) w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie ekonomia i finanse. Ukończył Pan (...), posiada (...). Prowadzi Pan zajęcia na (...), z zakresu podstaw finansów oraz zajęcia na (...) w (...) z przedmiotów: (...). Legitymuję się Pan wiedzą i kwalifikacjami zdobytymi w oficjalnym systemie nauczania, zgodnie z ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym.

Zatem, w analizowanym przypadku jest spełniona przesłanka podmiotowa zwolnienia, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27.

Natomiast odnośnie przesłanki przedmiotowej należy zwrócić uwagę na orzeczenie TSUE z 7 października 2019 r. w sprawie C-47/19, które odnosi się do lekcji surfingu i żeglarstwa udzielonych szkołom i uniwersytetom, w których lekcje te są częścią programu zajęć sportowych lub kształcenia nauczycieli wychowania fizycznego i mogą być uwzględnione przy wystawianiu ocen. Pomimo, że nauczanie surfingu i żeglarstwa wpisuje się w program nauczania tych szkół i uniwersytetów, TSUE stwierdził, że jest to nauczanie specjalistyczne i selektywne, które nie jest równoznaczne z nauczaniem, utrwalaniem i rozwijaniem wiedzy i umiejętności dotyczących szerokiego i zróżnicowanego zakresu przedmiotów, co jest charakterystyczne dla nauczania szkolnego i uniwersyteckiego.

Również, w powołanym powyżej wyroku z 21 października 2021 r. w sprawie C-373/19 TSUE wskazał, że choć prawdą jest, że udzielanie lekcji pływania przez szkołę pływania, ma pewne znaczenie i realizuje cel leżący w interesie ogólnym, to jednak jest ono nauczaniem specjalistycznym, świadczonym w sposób doraźny, które nie jest samo w sobie równoważne z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianiem oraz ich rozwojem, co jest charakterystyczne dla kształcenia powszechnego lub wyższego. Jednocześnie TSUE powołał się na inne rozstrzygnięcia, tj. wyrok z 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul Akademie, C-449/17, a także postanowienie z 7 października 2019 r., Finanzamt Hamburg-Barmbek-Uhlenhorst, C-47/19).

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz orzecznictwo TSUE należy uznać, że świadczone przez Pana usługi w postaci kursów online w zakresie Inwestowania oraz III filaru emerytalnego, nie są usługami obejmującymi kształcenie powszechne na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym. Nauczanie to nie ma w świetle ww. orzeczenia TSUE, charakteru kształcenia powszechnego ani wyższego, gdyż nie wiąże się z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianiem oraz rozwojem. Opisane przez Pana usługi mają charakter nauczania specjalistycznego i nie stanowią usług nauczania powszechnego lub wyższego. Tezy TSUE wskazują, że fakt ujęcia przerabianego materiału w programie nauczania nie przesądza o zastosowaniu zwolnienia od podatku VAT, ponieważ nauka inwestowania nie stanowi „kształcenia powszechnego lub wyższego”.

W rozpatrywanej sprawie w zajęciach biorą udział osoby, które chcą rozwijać ogólną znajomość zasad inwestowania pasywnego. Treść kursów online opiera się tylko o zbliżony zakres materiału dydaktycznego wykładanego w szkole wyższej i dodatkowo go poszerza. Treści kursu tylko korespondują z programem nauczania na uczelni wyższej. Poza tym, zajęcia kierowane są do wszystkich osób zainteresowanych rozwojem swoich kompetencji i poszerzaniem wiedzy w zakresie inwestowania.

Zatem, świadczone przez Pana usługi w postaci kursu (także online) w zakresie Inwestowania oraz III filaru emerytalnego, nie wypełniają przesłanki przedmiotowej zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, gdyż mają charakter nauczania specjalistycznego, a tym samym nie stanowią ww. usług nauczania powszechnego lub wyższego.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że w tej sytuacji kursy (online) Inwestowania oraz III filar emerytalny, prowadzone przez Pana nie będą korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.

Podsumowując, jako nauczyciel akademicki prowadzący pozaszkolną działalność edukacyjną, pokrywającą się z zakresem tematycznym z programem nauczania prowadzonego przez Pana przedmiotu, nie będzie Pan mógł skorzystać ze zwolnienia w podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, czyli dla usług prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczonych przez nauczyciela.

Tym samym, Pana stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku – pytania Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte zakresem zadanego pytania nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii konieczności rejestracji do celów VAT.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00