Wyrok WSA w Krakowie z dnia 18 września 2024 r., sygn. II SA/Kr 862/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Magda Froncisz Sędziowie: Sędzia WSA Jacek Bursa Sędzia WSA Paweł Darmoń (spr.) Protokolant: sekretarz sądowy Anna Bubula po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 września 2024 r. sprawy ze skargi T. F. na uchwałę Nr XXXIX.337.2017 Rady Gminy Czernichów z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Nowa Wieś Szlachecka I. stwierdza nieważność § 12 ust. 2 pkt 1b) tiret pierwsze zaskarżonej uchwały w zakresie dotyczącym działek nr [...] w miejscowości Nowa Wieś Szlachecka, Gmina Czernichów; II. zasądza od Gminy Czernichów na rzecz skarżącego T. F. kwotę 300 zł (trzysta złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 3 czerwca 2024 r., T. F. wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie skargę na Uchwałę nr XXXIX.337.2017 Rady Gminy Czernichów z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Nowa Wieś Szlachecka.
Na podstawie art. 3 § 2 pkt 1 w zw. z art. 50 § 1 p.p.s.a. zaskarżył tę uchwałę w zakresie § 12 ust. 2 pkt 1 ppkt b, w jakim stanowi o zakazie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, jako niezgodnego z ustawą z dnia 13 września 1996 r. o zachowaniu porządku i czystości w gminie (tekst jedn. Dz. U. z 2024 r. poz. 399), co czyni miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dotknięty wadą nieważności.
W związku z powyższym skarżący wniósł o stwierdzenie nieważności miejscowego planu we wskazanej części i zasądzenie zwrotu kosztów postępowania według norm przepisanych.
W uzasadnieniu skargi podniesiono, że skarżący chce zainstalować na swoich działkach nr [...] w miejscowości N. , przydomową biologiczną oczyszczalnię ścieków, co uniemożliwiają mu aktualne zapisy miejscowego planu zagospodarowania. Zdaniem skarżącego, zakaz budowy przydomowych oczyszczalni ścieków nie jest w żaden sposób podyktowany względami ochrony środowiska, w tym wód na terenie ochrony pośredniej ujęcia wody na rzece S. , na którym znajdują się wskazane działki, ponieważ – jak podniósł skarżący - przydomowe oczyszczalnie ścieków same w sobie są bardziej korzystnym dla środowiska rozwiązaniem niż szamba, poziom oczyszczania ścieków jest podobny do zbiorczych oczyszczalni ścieków, jednocześnie sama budowa oczyszczalni nie narzuca wprost sposobu pozbywania się oczyszczonych ścieków. Zakaz budowy przydomowych oczyszczalni ścieków uniemożliwia ponowne wykorzystanie oczyszczonych ścieków bytowych, które zaliczane są do wody II klasy i mogą być wykorzystane ponownie w instalacji wody szarej lub do podlewania, niekoniecznie odprowadzane do gruntu, a co za tym idzie uniemożliwia ograniczanie zużycia wody pitnej. Przydomowa oczyszczania ścieków umożliwia wiele sposobów odprowadzania oczyszczonych ścieków bytowych, w tym gromadzenie oczyszczonego ścieku w szczelnym zbiorniku w celu ponownego wykorzystania lub odprowadzenie do gruntu za pomocą urządzeń wodnych na których budowę wymagane jest uzyskanie pozwolenia wodno-prawnego.
