Wyrok WSA w Warszawie z dnia 17 lipca 2024 r., sygn. II SA/Wa 2287/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Łukasz Krzycki (spr.), Sędzia WSA Danuta Kania, Asesor WSA Anna Pośpiech-Kłak, Protokolant specjalista Monika Gieroń po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 lipca 2024 r. sprawy ze skargi Banku [..] S. A. z siedzibą w [...] na decyzję Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z dnia [...] października 2023 r. nr [...] w przedmiocie przetwarzania danych osobowych oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją – przywołując art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775), zwanej dalej "K.p.a.", oraz art. 58 ust. 2 lit. b rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.Urz. UE L. nr 119. str. 1, ze zm.), zwanego dalej "RODO", wobec skargi p. K. B., zwanego dalej "Wnioskodawcą", na nieprawidłowości w procesie przetwarzania danych osobowych przez Bank [...], zwany dalej "Bankiem", polegające na przetwarzaniu danych osobowych Wnioskodawcy na potrzeby marketingu bezpośredniego (w tym profilowania w zakresie związanym z marketingiem bezpośrednim) bez podstawy prawnej - udzielono Bankowi upomnienia za naruszenie art. 6 ust. 1 RODO, polegające na przetwarzaniu danych osobowych Wnioskodawcy w celach marketingu bezpośredniego bez podstawy prawnej - w dniu [...] listopada 2019 r., a następnie w okresie od [...] lutego 2022 r. do [...] marca 2022 r. oraz [...] lipca 2022 r. (w pkt 1). W pozostałym zakresie odmówiono uwzględnienia wniosku (pkt 2).
W uzasadnieniu decyzji przywołano następujące okoliczności faktyczne i prawne uwarunkowania sprawy:
- wobec skargi Wnioskodawcy ustalono następujący stan faktyczny:
- [...] listopada 2019 r. - na skutek skontaktowania się Banku z Wnioskodawcą, w celu przeprowadzenia badania satysfakcji klienta - tenże skierował drogą mailową sprzeciw wobec przetwarzania jego danych osobowych w celach marketingowych; wskazał, że nie wyraża zgody na żaden kontakt marketingowy; [...] grudnia 2019 r. - w odpowiedzi na to zgłoszenie - Bank potwierdził wycofanie zgód marketingowych; poinformował Wnioskodawcę, że nie będzie się z nim kontaktował w innych celach niż związane z obsługą umowy rachunku bankowego; mimo wniesionego sprzeciwu, Wnioskodawca otrzymał - za pośrednictwem aplikacji mobilnej Banku – komunikat, dotyczący oferty w zakresie tzw. "[...]" - oferty lokaty skierowanej do Wnioskodawcy - w związku ze zbliżającą się [...]; wobec tego Wnioskodawca zwrócił do organu o nakazanie Bankowi zaprzestania przetwarzania jego danych osobowych do celów marketingowych oraz zaprzestania profilowania Wnioskodawcy (tak: skarga z [...] marca 2022 r.; wyjaśnienia Banku z [...] kwietnia 2022 r.),
