Wynajem pomieszczeń przez placówki oświatowe podmiotom zewnętrznym
Szkoły wynajmują swoje pomieszczenia firmom, stowarzyszeniom bądź osobom fizycznym, które w wynajętych salach prowadzą działalność. Niewątpliwie jest to sposób na zdobycie dodatkowych środków na realizację celów statutowych. Wiąże się to jednak z szeregiem wątpliwości w zakresie dokumentowania, a w szczególności odpowiedniego opodatkowania na gruncie podatku od towarów i usług.
Umowa najmu
Warunkiem korzystania z powierzchni czy pomieszczeń szkoły jest podpisanie umowy najmu. Uprawnionym do podpisania umowy z podmiotem zewnętrznym (najemcą) jest dyrektor szkoły. Jeżeli szkoła jest jednostką organizacyjną gminy, wówczas dyrektor działa w oparciu o pełnomocnictwo udzielone przez wójta/burmistrza na mocy art. 47 ust.1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (patrz: WZÓR).

Wzór
Wzór
Formą prawną władania nieruchomością przez szkołę jest trwały zarząd. Jednostka organizacyjna – szkoła – ma prawo korzystania z nieruchomości oddanej w trwały zarząd, a w szczególności do:
1) korzystania z nieruchomości w celu prowadzenia działalności należącej do zakresu jej działania;
2) wykonywania robót budowlanych, zgodnie z przepisami prawa budowlanego, za zgodą organu nadzorującego;
3) oddania nieruchomości lub jej części w najem, dzierżawę albo użyczenie na czas nie dłuższy niż czas, na który został ustanowiony trwały zarząd, z równoczesnym zawiadomieniem właściwego organu i organu nadzorującego, jeżeli umowa jest zawierana na czas oznaczony do 3 lat, albo za zgodą tych organów, jeżeli umowa jest zawierana na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub czas nieoznaczony, jednak na okres nie dłuższy niż czas, na który został ustanowiony trwały zarząd; zgoda jest wymagana również, w przypadku gdy po umowie zawartej na czas oznaczony strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość
