Nabycie i utrata prawa do trzynastki przez pracowników samorządowych
Szczególnym uprawnieniem pracowników sfery budżetowej, w tym pracowników samorządowych, jest prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego, zwanego potocznie „trzynastką” lub „nagrodą roczną”. Z przywileju tego skorzystają zatrudnieni w jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych. Do podmiotów tych zaliczamy pracowników urzędów gmin, starostw powiatowych, urzędów marszałkowskich, gminnych, powiatowych i wojewódzkich jednostek budżetowych i zakładów budżetowych. Natomiast nie dotyczy to pracowników zatrudnionych w jednostkach, które prowadzą samodzielną gospodarkę finansową i we własnym zakresie decydują o przeznaczeniu środków finansowych pozostających w ich dyspozycji (np. pracowników gminnych lub powiatowych osób prawnych).
Zasady wypłaty tego świadczenia określa ustawa z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (dalej: ustawa o wynagrodzeniu rocznym).
Nabycie uprawnień
Otrzymanie nagrody rocznej nie jest uzależnione od efektów wykonywanej pracy. Kryterium stanowi jedynie staż pracownika u danego pracodawcy i forma zatrudnienia. Trzynastka przysługuje pracownikom samorządowym wyłącznie zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, powołania i wyboru.
Zuzanna Kwiecień była zatrudniona na podstawie powołania na stanowisku skarbnika gminy. Została odwołana z dniem 31 maja 2024 r. Od 1 czerwca 2024 r. w urzędzie gminy została z nią podpisana umowa o pracę na stanowisku głównej księgowej urzędu. Zuzannie Kwiecień należeć się będzie dodatkowe wynagrodzenie roczne w pełnej wysokości, z racji przepracowania u tego samego pracodawcy całego roku kalendarzowego. Bez znaczenia pozostaje w tym przypadku fakt, że łączył ją od 1 stycznia 2024 r. do 31 maja 2024 r. stosunek pracy na podstawie powołania, natomiast od 1 czerwca 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. stosunek pracy oparty na umowie o pracę.
Uprawnienia do trzynastki nie mają natomiast osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych (np. zlecenia, o dzieło). W przypadku gdy z daną osobą zawarto umowę o dzieło, a następnie została ona zatrudniona na umowę o pracę, to czas, w którym pracowała na kontrakcie cywilnoprawnym nie będzie zaliczany do okresu uprawniającego do otrzymania dodatkowego wynagrodzenia rocznego.
Jan Maj w dniu 1 czerwca 2024 r. został zatrudniony w zakładzie komunikacji miejskiej. Jednocześnie zawarta została z nim przez tego samego pracodawcę umowa-zlecenie, która swą treścią obejmowała inne czynności, niż wskazane w umowie o pracę. Panu Majowi należy się dodatkowe wynagrodzenie roczne tylko z racji zatrudnienia na podstawie umowy o pracę. Nie należy się mu to świadczenie z tytułu dodatkowej umowy-zlecenia.
Bez znaczenia jest także wymiar czasu pracy, gdyż wynagrodzenie roczne przysługuje również osobom zatrudnionym w niepełnym wymiarze godzin.
Efektywne przepracowanie
Zasadniczo pracownik samorządowy nabywa prawo do trzynastki po przepracowaniu u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego. Przepisy ustawy o wynagrodzeniu rocznym nie definiują jednak pojęcia „okres przepracowany”. Dlatego w praktyce na tym tle powstaje wiele problemów. Należy wskazać, że w orzecznictwie Sądu Najwyższego ugruntowany jest pogląd, że przy ustalaniu prawa do trzynastki znaczenie ma faktyczne (efektywne) wykonywanie pracy, a nie fakt zatrudnienia (por. uchwałę SN z: 25 lipca 2003 r., sygn. akt III PZP 7/03, czy z 7 lipca 2011 r., sygn. akt III PZP 3/11). W orzeczeniach tych SN uznał, że okresów pobierania przez pracownika niezdolnego do pracy wynagrodzenia i zasiłku chorobowego nie wlicza się do 6-miesięcznego okresu przepracowanego w danym roku kalendarzowym, wymaganego do nabycia prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Jedynymi wyjątkami nabycia prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego, kiedy przepracowanie 6 miesięcy nie jest wymagane, są przypadki określone w art. 2 ust. 3 ustawy o wynagrodzeniu rocznym (o czym dalej będzie mowa).
Na gruncie wskazanego orzecznictwa można postawić pytanie, czy okres urlopu wypoczynkowego powinien być wliczany do okresu przepracowanego, gdyż w czasie tym pracownik faktycznie pracy nie wykonuje. Na to pytanie należy odpowiedzieć twierdząco – okres ten należy zaliczyć do okresu przepracowanego. Uzasadnieniem tego poglądu jest m.in. to, że jak wynika z przepisów Kodeksu pracy (dalej: k.p.), urlop wypoczynkowy to nie tylko prawo pracownika, lecz także jego obowiązek. Musi on go wykorzystać w każdym kolejnym roku kalendarzowym. W rezultacie kwalifikowanie urlopu wypoczynkowego jako okresu nieprzepracowanego byłoby ponoszeniem przez pracownika negatywnych konsekwencji w sytuacji przestrzegania przez niego przepisów prawa pracy. Poza tym trzeba uwzględnić i tę istotną okoliczność, że wynagrodzenie urlopowe bierze się pod uwagę przy obliczaniu wysokości trzynastki.
Okres przepracowania
Po przepracowaniu roku pracownikowi należy się dodatkowe wynagrodzenie w pełnej wysokości. Oznacza to, że uprawnienie do trzynastki, a także jej wysokość ustala się na 31 grudnia 2024 r. Jeśli warunek przepracowania pełnego roku nie jest spełniony, to pracownik otrzymuje nagrodę roczną w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego – pod warunkiem że ten wynosi nie mniej niż pół roku. Co ważne, staż pracy obliczany w miesiącach i latach upływa w przeddzień dnia odpowiadającego liczbie dnia początkowego, a nie w dniu odpowiadającym liczbie lub nazwie dnia początkowego.
Pracownica była zatrudniona w urzędzie gminy od 13 stycznia 2024 r. do 12 lipca 2024 r. Oznacza to, że w 2024 r. przepracowała wymagane 6 miesięcy do nabycia prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego.
W ten sam sposób należy liczyć okres uprawniający do trzynastki w sytuacji, gdy pracownik pracował u danego pracodawcy kilka razy w ciągu roku, a pomiędzy poszczególnymi umowami o pracę były przerwy. W tej sytuacji należy zsumować wszystkie dni przepracowane w danym roku, a do obliczeń należy przyjąć, że miesiąc ma 30 dni. Do zliczania terminów niepozostających w ciągłości należy zastosować zasadę, zgodnie z którą jeżeli termin jest oznaczony w miesiącach lub latach, a ciągłość terminu nie jest wymagana – miesiąc liczy się za 30 dni, a rok za 365 dni.
Rafał Nowak był zatrudniony w zakładzie gospodarki komunalnej od 1 lutego 2024 r. do 30 czerwca 2024 r. oraz na podstawie kolejnej umowy na czas określony od 17 lipca 2024 r. do 16 września 2024 r. Pracownik w zakładzie gospodarki komunalnej nie nabył prawa do trzynastki, gdyż faktycznie przepracował na rzecz tego zakładu łącznie razem 90 dni, co daje 3 miesiące.
Niezbędny warunek 6 miesięcy z wyjątkami
Warunkiem uzyskania prawa do trzynastki jest przepracowanie u danego pracodawcy w ramach stosunku pracy co najmniej sześciu miesięcy w danym roku kalendarzowym. Wówczas dodatkowe wynagrodzenie roczne należne pracownikowi liczy się proporcjonalnie do okresu przepracowanego w trakcie roku kalendarzowego. W niektórych sytuacjach – wyliczonych w art. 2 ust. 3 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu – warunek przepracowania okresu minimum 6 miesięcy nie jest wymagany.
Przepracowanie co najmniej 6 miesięcy warunkujących nabycie prawa do wynagrodzenia rocznego nie jest wymagane w przypadkach:
•zatrudnienia pracownika do pracy sezonowej, jeżeli umowa o pracę została zawarta na sezon trwający nie krócej niż trzy miesiące;
•powołania pracownika do czynnej służby wojskowej albo skierowania do odbycia służby zastępczej;
•rozwiązania stosunku pracy w związku z:
˗przejściem na emeryturę, rentę szkoleniową albo rentę z tytułu niezdolności do pracy lub świadczenie rehabilitacyjne,
˗przeniesieniem służbowym, powołaniem lub wyborem,
˗likwidacją pracodawcy albo zmniejszeniem zatrudnienia z przyczyn dotyczących pracodawcy,
˗likwidacją jednostki organizacyjnej pracodawcy lub jej reorganizacją;
•podjęcia zatrudnienia:
˗w wyniku przeniesienia służbowego,
˗na podstawie powołania lub wyboru,
˗w związku z likwidacją poprzedniego pracodawcy albo ze zmniejszeniem zatrudnienia z przyczyn dotyczących tego pracodawcy,
˗w związku z likwidacją jednostki organizacyjnej poprzedniego pracodawcy lub jej reorganizacją,
˗po zwolnieniu z czynnej służby wojskowej albo po odbyciu służby zastępczej;
•korzystania:
˗z urlopu wychowawczego,
˗z urlopu macierzyńskiego,
˗z urlopu ojcowskiego,
˗z urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego,
˗z urlopu rodzicielskiego;
•wygaśnięcia stosunku pracy w związku ze śmiercią pracownika.
Wystąpienie jednej z powyższych okoliczności uzasadnia nabycie prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego, mimo nieprzepracowania minimalnego 6-miesięcznego okresu w danym roku kalendarzowym. Powyższe wyliczenie ma charakter wyczerpujący i nie może podlegać wykładni rozszerzającej (zob. wyrok SN z 18 października 2011 r.; sygn. akt I PK 263/10).
Mariola Lipiec zatrudniona w centrum usług wspólnych na umowę na czas nieokreślony w 2024 roku świadczyła pracę od 1 stycznia 2024 r. do 15 maja 2024 r. W dniu 16 maja 2024 r. pracownica urodziła dziecko i złożyła wniosek o urlop macierzyński. Po urlopie macierzyńskim złożyła wniosek o urlop rodzicielski w pełnym wymiarze, czyli 32 tygodni. Mariola Lipiec w 2024 roku skorzystała ze wszystkich rodzajów urlopów, przez co faktycznie nie świadczyła pracy przez co najmniej 6 miesięcy. Pomimo tego pracownica nabędzie prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2024 rok, gdyż w przypadku korzystania z urlopu macierzyńskiego oraz urlopu rodzicielskiego nie jest wymagane przepracowanie co najmniej 6 miesięcy w danym roku kalendarzowym. Wysokość dodatkowego wynagrodzenia rocznego zostanie obliczona proporcjonalnie do okresu przepracowanego.
We wskazanych przypadkach wysokość dodatkowego wynagrodzenia rocznego ustalona zostanie proporcjonalnie do okresu przepracowanego w danym roku kalendarzowym. Odróżnić trzeba bowiem kwestie związane z nabyciem prawa do trzynastki za dany rok kalendarzowy od kwestii dotyczących ustalania wysokości tego świadczenia. Ponadto należy wskazać, że choć na mocy art. 2 ust. 3 pkt 6 i 7 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu wskazane tam okresy nieświadczenia pracy nie wpływają negatywnie na nabycie prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego, to jednak mają wpływ na wysokość nagrody rocznej – pracownik otrzyma świadczenie w wysokości proporcjonalnej do okresu faktycznie przepracowanego.
Utrata prawa do trzynastki
W określonych przypadkach pracownik traci prawo do trzynastki w danym roku kalendarzowym – i to nawet wtedy, gdy faktycznie świadczył pracę przez okres co najmniej 6 miesięcy. Następuje to w sytuacji, gdy był nieobecny w pracy z przyczyn nieusprawiedliwionych dłużej niż przez dwa dni. Natomiast jeden lub dwa dni absencji w pracy nie będą podlegały wliczeniu do okresu przepracowanego. Zmniejszy się zatem wysokość wynagrodzenia rocznego o te dni. Pracownik traci prawo do trzynastki dopiero po co najmniej trzech dniach nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy
Zygmunt Nowak w 2024 roku bez usprawiedliwienia nie przyszedł do pracy w dniach: 6 maja, 4 listopada i 27 grudnia. Nie zostanie jednak pozbawiony trzynastki. Wprawdzie trzykrotnie nie był obecny w pracy bez usprawiedliwienia, ale są to trzy jednodniowe nieusprawiedliwione nieobecności w pracy. Żadna z nieobecności nie trwała dłużej niż jeden dzień.
Drugą przesłanką jest stawienie się do pracy lub przebywanie w niej w stanie nietrzeźwości. Warunek ten nie obejmuje sytuacji, gdy pracownik, będąc w stanie nietrzeźwości, przebywał w miejscu pracy w dniu, w którym nie miał obowiązku świadczenia pracy.
Trzecim powodem utraty trzynastki jest wymierzenie pracownikowi kary dyscyplinarnej wydalenia z pracy. Tu trzeba podkreślić, że wymierzenie zatrudnionemu kary porządkowej zgodnie z art. 108 k.p. nie powoduje utraty prawa do trzynastego wynagrodzenia. Przepisy ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu nie zawierają zasady, zgodnie z którą utrata prawa do trzynastki następuje wtedy, gdy sytuacje stanowiące podstawę do zastosowania sankcji wystąpią w ciągu roku kalendarzowego, za który przysługuje dodatkowe wynagrodzenie. W piśmiennictwie powszechnie się jednak przyjmuje, że podstawy do pozbawienia pracownika tego prawa wystąpią tylko wówczas, gdy przypadki określone w art. 3 ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu będą miały miejsce w roku, za który pracownikowi ze względu na spełnienie przesłanki przepracowania wymaganego okresu pracy przysługiwałaby trzynastka (por. A. Rzetecka-Gil, „Dodatkowe roczne wynagrodzenie”, Monitor Prawniczy 2015, nr 3, s. 127).
Zenon Bąk stawił się do pracy w stanie nietrzeźwości 2 stycznia 2025 r. Zdarzenie to jest podstawą do pozbawienia prawa pracownika do trzynastki za 2025 rok, nie zaś za rok 2024, pomimo tego, że świadczenie to za 2024 rok nie zostało jeszcze przez pracodawcę wypłacone. Zdarzenie pozbawiające pracownika prawa do trzynastki musi bowiem nastąpić w roku kalendarzowym, za który ona przysługuje.
Adrian Mazur
•art. 2, art. 3 ustawy z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 1690)
•art. 108, art. 152 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 1465; ost. zm. Dz.U. z 2024 r. poz. 1222)
