Wyrok WSA w Krakowie z dnia 10 grudnia 2024 r., sygn. II SA/Kr 1324/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Monika Niedźwiedź Sędziowie: Sędzia WSA Mirosław Bator (spr.) Asesor WSA Anna Kopeć Protokolant: sekretarz sądowy Anna Bubula po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 grudnia 2024 r. sprawy ze skargi G. J. na czynność Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Krakowie w przedmiocie włączenia karty ewidencyjnej zabytku archeologicznego lądowego z dnia 18 listopada 2021 roku do wojewódzkiej ewidencji zabytków I. stwierdza bezskuteczność zaskarżonej czynności w zakresie działek [...] i [...] zlokalizowanej w miejscowości S. gm. K.; II. zasądza od Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Krakowie na rzecz skarżącego G. J. kwotę 697 zł (sześćset dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
G. J. wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie skargę na czynność Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Krakowie w przedmiocie włączenia karty ewidencyjnej zabytku archeologicznego lądowego z dnia 18 listopada 2021 r. do wojewódzkiej ewidencji zabytków. Skarżący podniósł, że o włączeniu działki nr [...] i [...] zlokalizowanej w miejscowości S. gm. K., powiat [...] do wojewódzkiej ewidencji zabytków karty ewidencyjnej zabytku archeologicznego lądowego dowiedział się w piśmie z dnia 26 lipiec 2024 r. Zaskarżonej czynności zarzucił naruszenie:
1/ art. 7, art. 77 § 1, art. 80 K.p.a. poprzez wadliwe
- prowadzenie postępowania wyjaśniającego i ustalenie przez Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, że nieruchomości skarżącego stanowią zabytek, podczas gdy prawidłowo prowadzone postępowanie dowodowe winno prowadzić organ do konkluzji, że nie stanowią one zabytku i nie podlegają one ochronie konserwatorskiej;
- poprzez niewyjaśnienie dokładnie wszystkich okoliczności faktycznych sprawy, a w szczególności przyczyn uzasadniających uznanie działek za obiekt spełniający definicję zabytku i założenie dla nich karty ewidencyjnej oraz wpisanie ich do wojewódzkiej ewidencji zabytków, podczas gdy brak jest jakichkolwiek podstaw do uznania ww. nieruchomości za obiekt wymagający ochrony konserwatorskiej i włączenia go do wojewódzkiej ewidencji zabytków;
