Wyrok WSA w Krakowie z dnia 18 grudnia 2024 r., sygn. II SA/Kr 1306/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Mirosław Bator Sędziowie: Sędzia WSA Magda Froncisz (spr.) Sędzia WSA Paweł Darmoń Protokolant: sekretarz sądowy Joanna Biegalska – Ciepacz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 grudnia 2024 r. sprawy ze skargi A. C. na czynność Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Krakowie w przedmiocie włączenia karty ewidencyjnej obiektu nieruchomego tj. budynku mieszkalnego zlokalizowanego os. [...] w miejscowości O., gmina O., powiat [...] do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków I. stwierdza bezskuteczność zaskarżonej czynność, II. zasądza od Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Krakowie na rzecz A. C. kwotę 200 zł (słownie: dwieście złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
A. C. wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie skargę na czynność Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Krakowie (delegatura w Nowym Targu) w przedmiocie włączenia (wpisu, ujęcia) karty ewidencyjnej obiektu nieruchomego stanowiącego własność skarżącej, tj. budynku mieszkalnego zlokalizowanego pod adresem os. B. nr [...] na dz. ewid. nr [...] w miejscowości O. G., gmina O. G., powiat n. do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków (dalej: WEZ).
Skarżąca podniosła, że czynność została dokonana w listopadzie 2017 r., zaś ona dowiedziała się o tym fakcie 26 sierpnia 2024 r. z pisma Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, znak: DNT-1.510.90.2024.AP.
Skarżąca zarzuciła ww. czynności naruszenie:
1) przepisów postępowania, które miało istotny wpływ na wynik sprawy, a to:
1. art. 7 w zw. z art. 77 § 1 i art. 80 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (obecnie Dz.U. z 2024 r. poz. 572), dalej "K.p.a.", poprzez ich niezastosowanie i w konsekwencji brak wszechstronnego rozważenia przez Konserwatora wszystkich okoliczności sprawy koniecznych do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy przy uwzględnieniu interesu społecznego i słusznego interesu obywateli - w tym skarżącej, a tym samym nienależyte i niekompletne wyjaśnienie stanu faktycznego sprawy, w szczególności powodów, dla których ww. budynek został uznany za zabytek i wpisany do WEZ - organ lakonicznie wskazał w piśmie z 20 sierpnia 2024 r., że: "W odpowiedzi na wniosek z dnia 17.07.2024 r. [data wpływu: 30.07.2024 r.] w sprawie j.w. Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Krakowie na dz. ewid. nr [...] w miejscowości O. G. jest ujęty w wojewódzkiej ewidencji zabytków (WEZ)"", załączając jednocześnie kartą ewidencyjną obiektu nieruchomego zlokalizowanego pod adresem: os. B. [...], dz. ewid. [...] - jest to nieruchomość sąsiednia, niestanowiąca własności skarżącej;
