Czy prawo chroni radnego przed wypowiedzeniem zmieniającym
Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody rady gminy, której jest on członkiem – ta zasada jest zapisana w art. 25 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym. Czy jednak ta ochrona obejmuje też zmianę warunków pracy lub płacy? Zdania ekspertów są podzielone
W literaturze wskazuje się, że art. 25 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.) nie mówi wprost o uprzedniej zgodzie rady gminy na wypowiedzenie zmieniające. Na ten temat szeroko wypowiedziała się Anna Wierzbica („Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz”, red. B. Dolnicki, Lex 2021). Jej zdaniem powoływanie się na art. 42 par. 1 Kodeksu pracy (dalej: k.p.), który nakazuje odpowiednie stosowanie do wypowiedzenia warunków pracy i płacy przepisów o wypowiedzeniu umowy o pracę, jest zbyt daleko idące, gdyż w u.s.g. nie ma umocowania do stosowania takiej konstrukcji, podobnie jak w żadnej innej z ustrojowych ustaw samorządowych. Według autorki wskazane akty prawne w zakresie dotyczącym wyrażania zgody na rozwiązanie stosunku pracy radnego nie nakazują ani stosowania odpowiednio przepisów kodeksu pracy, ani też nie zawierają odesłania do konkretnej normy kodeksowej. Taki stan rzeczy dowodzi – według Anny Wierzbicy – że wolą ustawodawcy było unormowanie zagadnienia dotyczącego wyrażenia zgody przez organ stanowiący na rozwiązanie stosunku pracy radnego jedynie w omawianych ustawach ustrojowych. Jeśli bowiem ustawodawca ma zamiar stosować odesłania do przepisów innego aktu prawnego, to wyraża go wprost. Dotyczy to także przepisów ustrojowych. Autorka uważa ponadto, że prezentowana argumentacja znajduje potwierdzenie również w przepisach dotyczących zasad techniki prawodawczej, które stanowiąc m.in., że w przepisie odsyłającym jednoznacznie wskazuje się przepis lub przepisy prawne, do których się odsyła, nie dają legitymacji do tworzenia domniemania, że odesłanie istnieje. W każdym przypadku odesłanie powinno mieć charakter wyraźny, jednoznaczny i wyczerpujący. Reasumując: zdaniem Anny Wierzbicy należy przyjąć – wbrew przeważającej linii orzeczniczej oraz poglądom doktryny – że w aktualnym stanie prawnym, w świetle literalnego brzmienia art. 25 ust. 2 u.s.g., rada gminy nie ma legitymacji do wyrażania zgody na zmianę warunków pracy bądź płacy pracownika– radnego.
