Brak możliwości wypowiedzenia przez stronę narusza prawo do sprawiedliwego procesu - Wyrok NSA z dnia 4 lutego 2025 r., sygn. III OSK 1395/23
W postępowaniach dotyczących obszarów Natura 2000, organ administracyjny ma obowiązek umożliwić stronom wypowiedzenie się na temat zebranych dowodów, szczególnie gdy kluczowe znaczenie ma ekspertyza przyrodnicza, a ocena legalności działań powinna uwzględniać pełną i prawidłową analizę wszystkich czynników wpływających na środowisko.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jerzy Stelmasiak (spr.) Sędziowie sędzia NSA Mirosław Wincenciak sędzia del. WSA Tadeusz Kiełkowski po rozpoznaniu w dniu 4 lutego 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej A.P.i P.P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 lutego 2023 r. sygn. akt IV SA/Wa 51/23 w sprawie ze skargi A.P. i P.P. na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 4 listopada 2020 r. nr [...] w przedmiocie nakazania podjęcia niezbędnych działań naprawczych dla inwestycji 1. uchyla zaskarżony wyrok i zaskarżoną decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 4 listopada 2020 r. nr [...] 2. zasądza od Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska na rzecz A.P. i P.P. solidarnie kwotę 1137 (jeden tysiąc sto trzydzieści siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 27 lutego 2023 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę A.P. i P.P. (dalej: skarżący) na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z 4 listopada 2022 r. w przedmiocie nakazania podjęcia niezbędnych działań naprawczych dla inwestycji.
W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że pismem z 9 czerwca 2014 r. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie o ustalenie, czy realizacja inwestycji, polegającej na budowie budynku gospodarczego na działce o nr ew. [...]/2, położonej w miejscowości [...], gm. [...], nie stoi w sprzeczności z art. 33 ust. 1 ustawy z 16 kwietnia 2004 r., o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r. poz. 1098, dalej: u.o.p.) oraz o rozważenie, czy nie zachodzi konieczność wszczęcia postępowania w trybie art. 37 u.o.p. Po otrzymaniu informacji od Starosty Leskiego, który przedłożył kopię zgłoszenia budowy oraz kopię opisu technicznego do projektu architektoniczno-budowlanego przedmiotowego budynku gospodarczego, a także informacji od skarżących, a także po zweryfikowaniu zagospodarowania działki w terenie, organ I instancji pismem z 2 czerwca 2015 r. zawiadomił skarżących o wszczęciu postępowania w trybie art. 37 u.o.p.
