Wyrok NSA z dnia 16 lipca 2024 r., sygn. II OSK 1482/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Leszek Kiermaszek (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Paweł Miładowski Sędzia del. WSA Magdalena Dobek-Rak po rozpoznaniu w dniu 16 lipca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 31 marca 2023 r. sygn. akt II SA/Gl 1779/22 w sprawie ze skargi B.M. na postanowienie Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 21 października 2022 r. nr WINB-WOA.7722.182.2022.AT w przedmiocie niedopuszczalności zażalenia w sprawie wszczęcia postępowania dotyczącego rozbudowy i nadbudowy budynku 1. uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę, 2. zasądza od B.M. na rzecz Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego kwotę 460,00 (czterysta sześćdziesiąt) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 31 marca 2023 r., sygn. akt II SA/Gl 1779/22, po rozpoznaniu sprawy ze skargi B.M. (dalej zwana skarżącą), na postanowienie Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Katowicach (ŚWINB) z dnia 21 października 2022 r., nr WINB-WOA.7722.182.2022.AT w przedmiocie niedopuszczalności zażalenia od pisma Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla miasta Bielska-Białej (dalej PINB) z dnia 8 sierpnia 2022 r., znak: PINB.7353.95.2022.AS - uchylił zaskarżone postanowienie i zasądził od Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego na rzecz skarżącej 100 (sto) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Wyrok ten został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
PINB, w odpowiedzi na pismo skarżącej z dnia 13 czerwca 2022 r., pismem z dnia 8 sierpnia 2022 r. poinformował skarżącą, że przeprowadził czynności kontrolne na działce nr [...] obręb [...] przy ul. [...] w Bielsku-Białej i nie stwierdził podstaw do wszczęcia z urzędu postępowania. Organ wskazał, że roboty budowlane związane z nadbudową i rozbudową budynku mieszkalnego jednorodzinnego na ww. działce wykonane zostały zgodnie z zatwierdzonym projektem budowlanym i warunkami pozwolenia na budowę. Wyjaśnił, że roboty polegające na zabrukowaniu fragmentu działki kostką brukową nie wymagały zaś ani pozwolenia na budowę, ani zgłoszenia do organu architektoniczno-budowlanego. Nie dopatrzył się także podstaw do ingerencji organu nadzoru budowlanego wobec ogrodzenia między działkami.
