Wyrok NSA z dnia 24 kwietnia 2024 r., sygn. I OSK 2112/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jolanta Rudnicka Sędziowie: Sędzia NSA Mariola Kowalska (spr.) Sędzia del. WSA Arkadiusz Blewązka po rozpoznaniu w dniu 24 kwietnia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...],, Spółka jawna z siedzibą w [...], od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 czerwca 2022 r. sygn. akt IV SA/Wa 902/22 w sprawie ze skargi [...],, Spółka jawna z siedzibą w [...], na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Siedlcach z dnia 10 marca 2022 r. nr SKO.4000-459/2022 w przedmiocie odmowy pozbawienia charakteru ochronnego lasu oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 14 czerwca 2022 r. sygn. akt IV SA/Wa 902/22, po rozpoznaniu sprawy ze skargi M. spółka jawna z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Siedlcach z 10 marca 2022 r. nr SKO.4000-459/2022 w przedmiocie odmowy pozbawienia charakteru ochronnego lasu oddalił skargę.
Wyrok zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:
M. spółka jawna z siedzibą w W. (dalej: "skarżąca") wniosła do Starosty W. o pozbawienie obszaru leśnego charakteru ochronnego. W uzasadnieniu wniosku wskazała, że uchwałą Rady Miejskiej W. z 29 listopada 2016 r. przystąpiono do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta W. - strefy magazynowo - produkcyjnej Z. I. W celu sporządzenia przedmiotowego planu, Burmistrz Miasta W. (dalej: "Burmistrz") zwrócił się do Marszałka Województwa Mazowieckiego (dalej: "Marszałek") o wyrażenie zgody na zmianę przeznaczenia gruntów leśnych, w tym działek nr A, B i C. Marszałek odmówił wydania stosownej zgody, mając na uwadze fakt, że ww. działki stanowią lasy ochronne. Od decyzji Marszałka skarżąca wniosła odwołanie, które nie zostało uwzględnione przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Warszawie. Skarga Miasta W. na tę decyzję została oddalona prawomocnym wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 2 sierpnia 2018 r. (sygn. akt IV SA/Wa 1081/18). Jedną zatem z przesłanek uzasadniających wniosek stanowiła okoliczność, że bez zniesienia statusu lasu ochronnego na objętych wnioskiem działkach, brak będzie możliwości zmiany przeznaczenia tych działek. Skarżąca stwierdziła również, że lasy których dotyczy wniosek znajdują się w skrajnym fragmencie większego zespołu pojedynczych, drobnych kompleksów leśnych miasta W. Zniesienie statusu lasu ochronnego nie będzie rodziło negatywnych skutków, w szczególności dla polityki leśnej. W ocenie spółki, nie wywoła to również żadnych negatywnych skutków o charakterze przyrodniczym lub społecznym.
