Poradnia kadrowa
- Czy pracodawca, który przesunął termin urlopu, musi zwrócić wydatki pracownikowi
- Kiedy pracodawca musi uwzględnić wniosek urlopowy pracownika
- Jakie okoliczności powodują przerwanie urlopu
- Jak ustalić wymiar urlopu po przejściu pracownika na część etatu
Pracodawca będzie musiał przesunąć termin urlopu pracownika podany w planie urlopów. Pracownik zapłacił już za zagraniczną wycieczkę, na którą nie będzie mógł pojechać. Czy pracodawca będzie musiał zwrócić mu te wydatki?
Zagadnienie to nie jest uregulowane w przepisach kodeksu pracy. Zwraca się jednak uwagę, że na pracodawcy, który przesunął urlop pracownika z powodu swoich potrzeb, ciąży obowiązek pokrycia kosztów poniesionych przez pracownika w związku z organizacją wypoczynku (por. „Dokumentacja pracownicza. Wzory dokumentów kadrowych z komentarzem”, red. Bożena Lenart, Legalis 2023/el oraz wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z 28 kwietnia 2010 r., sygn. akt I SA/Go 56/10).
Ważne! W sytuacji gdy pracodawca ustalił plan urlopów, powinien udzielać urlopów zgodnie z tym planem.
Plan urlopów podaje się do wiadomości pracowników w sposób przyjęty u danego pracodawcy.
Przesunięcie terminu urlopu może nastąpić na wniosek pracownika umotywowany ważnymi przyczynami bądź z inicjatywy pracodawcy – z powodu szczególnych potrzeb pracodawcy, jeżeli nieobecność pracownika spowodowałaby poważne zakłócenia toku pracy.
