Wyrok NSA z dnia 29 października 2024 r., sygn. I OSK 1255/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Piotr Przybysz Sędziowie: Sędzia NSA Piotr Niczyporuk Sędzia del. WSA Jakub Zieliński (spr.) Protokolant: starszy sekretarz sądowy Małgorzata Zientala po rozpoznaniu w dniu 29 października 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M.K., od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, z dnia 25 lutego 2021 r. sygn. akt II SA/Ol 935/20, w sprawie ze skargi M.K., na decyzję Wojewody Warmińsko-Mazurskiego, z dnia 5 października 2020 r. nr WIN-III.7581.108.2020.MB, w przedmiocie ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości, , oddala skargę kasacyjną.,
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie wyrokiem z 25 lutego 2021 r. o sygn. akt II SA/Ol 935/20 oddalił skargę M.K. na decyzję Wojewody Warmińsko – Mazurskiego z dnia 5 października 2020 r. nr WIN-III.7581.108.2020.MB w przedmiocie ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości.
Skargę kasacyjną do powyższego wyroku wniósł M.K. (dalej: "Skarżący" lub "Strona") zaskarżając go w całości i zarzucając:
I . naruszenie prawa materialnego oparte na art. 174 pkt 1 p.p.s.a. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm. – dalej: p.p.s.a.). mające wpływ na wynik sprawy, tj.:
art. 145 § 1 pkt 1 lit. a p.p.s.a. w zw. z art. 124 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami poprzez zignorowanie przez Sąd I instancji błędnej wykładni art. 124 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami polegającej na rozumieniu treści ustanowionej tym przepisem normy jako wiążącej organ administracji po spełnieniu przez wnioskodawcę warunków formalnych przewidzianych w przepisie, podczas gdy przyjęcie przez ustawodawcę czasownika "może" nakazuje organowi badanie przesłanek ograniczenia korzystania z nieruchomości;
art. 145 § 1 pkt 1 lit. a p.p.s.a. w zw. z art. 124 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami polegającej na niewłaściwym zastosowaniu, polegającym na aprobacie Sądu uznania przez organ, że projekt wnioskowanego przedsięwzięcia jest zgodny z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, w sytuacji gdy z treści uchwały nr XIX-93/04 Rady Miejskiej w M. z dnia 10 września 2004 r. wynika, że działki nr [...]1 i [...]2 znajdują się w części terenu oznaczonego symbolem R: uprawy rolne, ustalenia ogólne miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wskazują na zaopatrzenie w elektryczność z sieci elektroenergetycznej niskiego lub średniego napięcia, natomiast dla terenów elementarnych tj. terenu działek [...]1 i [...]2 zasad obsługi w zakresie infrastruktury technicznej dot. elektryczności nie ustala się, a zatem z planu zagospodarowania przestrzennego nie wynika aby na działkach należących do skarżącego przewidziano możliwość ograniczenia w drodze decyzji korzystania z ww. nieruchomości, ani tym bardziej realizacji jakiegokolwiek celu publicznego, w szczególności z zakresu zaopatrzenia w elektryczność objętego wnioskiem inicjującym niniejszą sprawę;
