Wyrok NSA z dnia 13 listopada 2024 r., sygn. III OSK 1534/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Olga Żurawska-Matusiak (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Rafał Stasikowski Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski Protokolant: asystent sędziego Justyna Skwarek-Światłoń po rozpoznaniu w dniu 13 listopada 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej K.K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 18 stycznia 2024 r., sygn. akt II SA/Go 689/23 w sprawie ze skargi K.K. na decyzję Dowódcy [...] z dnia 26 września 2023 r. nr 24/2023/RP w przedmiocie zwolnienia ze służby 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od K.K. na rzecz Dowódcy [...] kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim wyrokiem z 18 stycznia 2024 r., II SA/Go 689/23, po rozpoznaniu sprawy ze skargi K.K. (dalej: "skarżący"), na decyzję Dowódcy [...] z 26 września 2023 r., nr 24/2023/RP w przedmiocie zwolnienia ze służby, oddalił skargę.
Powyższe orzeczenie zostało wydane w następującym stanie faktycznym sprawy.
Dowódca [...] rozkazem personalnym z 13 czerwca 2023 r., nr 86, z 31 lipca 2023 r. zwolnił skarżącego z zawodowej służby wojskowej i przeniósł do rezerwy pasywnej. Jako podstawę prawną rozstrzygnięcia organ podał art. 104 oraz art. 127a § 1 i § 2 k.p.a., art. 186 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 231 ust. 1, art. 228 ust. 1 pkt 4, art. 229 ust. 1 i 2 oraz art. 238 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz.U. z 2022 r. poz. 2305 z późn. zm.), § 15 ust. 1, § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 lutego 2023 r. w sprawie zwalniania żołnierzy zawodowych z zawodowej służby wojskowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 433).
W uzasadnieniu rozkazu personalnego organ wskazał, że uwzględnił wniosek przełożonego skarżącego i wszczął postępowanie w sprawie zwolnienia skarżącego z zawodowej służby wojskowej. We wniosku tym, przełożony skarżącego podniósł, że skarżący otrzymał w trakcie corocznego procesu opiniowania służbowego ocenę dostateczną. Zwrócił również uwagę na znaczny brak dyspozycyjności skarżącego, kary dyscyplinarne oraz uchylanie się od obowiązków służbowych.
