Poradnia ubezpieczeniowa
- Co powinien zrobić płatnik składek, któremu zleceniobiorca zarzuca nieprawidłowości w odprowadzaniu składek
- Jak obliczyć podstawę wymiaru zasiłku dla pracownika, który nie przepracował ani jednego pełnego miesiąca kalendarzowego
- Czy nietrzeźwy pracownik, który uległ wypadkowi przy pracy, otrzyma świadczenia
Zleceniobiorca złożył do nas wniosek o sprostowanie danych przekazanych do ZUS w zakresie wysokości składek. Jego zdaniem zaniżyliśmy kwotę składek i nie naliczamy ich od właściwej podstawy. Uważamy jednak, że te zarzuty są bezzasadne. Jak powinniśmy postąpić w takiej sytuacji?
Płatnik składek musi rozpatrzeć złożony wniosek. Zgodnie z art. 50 ust. 2e ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (dalej: ustawa systemowa), jeżeli ubezpieczony, który nie jest jednocześnie płatnikiem składek – a więc m.in. zleceniobiorca – po zapoznaniu się ze stanem swojego konta w ZUS uzna, że nie wszystkie należne składki na ubezpieczenie emerytalne zostały zewidencjonowane lub zostały wykazane w nieprawidłowej wysokości, może wystąpić do płatnika składek z wnioskiem o sprostowanie danych lub o przekazanie brakujących dokumentów.
Taki wniosek może zostać złożony w formie pisemnej albo do protokołu. Płatnik ma na jego rozpatrzenie 60 dni od daty jego otrzymania. W tym czasie należy poinformować ubezpieczonego o sposobie rozpatrzenia wniosku.
