Brak prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktury nabycia nieruchomości w przypadku niewykorzystywania do czynności opodatkowanych - Interpretacja indywidualna z dnia 20 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.144.2025.2.MR
Jednostce samorządu terytorialnego nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu nieruchomości niezwiązanej z działalnością opodatkowaną, a brak sprzedaży oraz zmiana przeznaczenia w ciągu 10-letniego okresu korekty nie pociąga obowiązku korygowania podatku odliczonego.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 marca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
· prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury otrzymanej w związku z nabyciem nieruchomości (pytanie oznaczone we wniosku nr 1);
· braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego przy zakupie w sytuacji, kiedy przez okres 10-letniej korekty nie dojdzie do zamierzonej sprzedaży (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) oraz
· braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego przy zakupie w sytuacji, kiedy przez okres 10-letniej korekty nie dojdzie do zamierzonej sprzedaży, a po tym czasie nastąpi zmiana przeznaczenia (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 maja 2025 r. (wpływ 19 maja 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Miasto (…) jest jednostką samorządu terytorialnego, zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Miasto wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, jak również w myśl art. 6 ust. 1, do zakresu działania Miasta należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Wykonując zadania własne Miasto działa zarówno w charakterze organu władzy publicznej, jak i na podstawie umów o charakterze cywilnoprawnym, stanowiących działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT, jako podatnik podatku od towarów i usług.
Miasto zamierza dokonać zamiany nieruchomości niezbudowanych, ze spółką będącą czynnym podatnikiem VAT. Nieruchomości zbywane, jak i nieruchomości nabywane ujęte są w planie zagospodarowania przestrzennego jako działki pod zabudowę mieszkaniową wielorodzinną.
Poprzez czynność zamiany nieruchomości Wnioskodawca będzie miał do czynienia z dwoma zdarzeniami, pierwsze polegało będzie na sprzedaży opodatkowanej stawką podstawową, drugie zdarzenie to zakup, również opodatkowany stawką 23%, udokumentowany fakturą. W wyniku transakcji Miasto zyska większą, atrakcyjniejszą nieruchomość, którą planuje przeznaczyć do sprzedaży w bliżej nieokreślonym czasie.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
1.Przedmiot sprzedaży stanowią działki: (…).
2.Miasto nie planuje żadnych nakładów na uatrakcyjnienie nabywanych działek.
3.W celu sprzedaży nieruchomości Miasto, w oparciu o ustawę o gospodarce nieruchomościami oraz rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań za zbycie nieruchomości: wystąpi do Rady Miasta o wyrażenie zgody na sprzedaż nieruchomości; sporządzi wycenę nieruchomości przez uprawnionego rzeczoznawcę; podejmie i opublikuje zarządzenia w sprawie przeznaczenia nieruchomości do sprzedaży oraz w sprawie sprzedaży w przetargu ustnym nieograniczonym nieruchomości stanowiącej własność Miasta; powoła komisję przetargową do przeprowadzenia przetargu ustnego nieograniczonego; przeprowadzi przetarg; sporządzi protokół z przetargu; opublikuje w BIP i na tablicy ogłoszeń informację o przetargu; ustali termin aktu notarialnego i zawiadomi osoby, które wygrały przetarg o terminie zawarcia aktu. Działania zmierzające do dokonania sprzedaży nabytych działek podjęte zostaną po dokonaniu czynności zamiany.
4.Miasto zamierza dokonać sprzedaży nabytych nieruchomości w ciągu 10 lat od nabycia.
5.Przyczyny/okoliczności, zaistnienie których będzie powodowało, że planowana sprzedaż nie dojdzie do skutku: Rada Miasta (…) nie wyrazi zgody na sprzedaż nieruchomości; brak chętnych do udziału w przetargu; osoba, która wpłaciła wadium nie przyjdzie na przetarg; osoba, która wpłaciła wadium nie bierze udziału w licytacji; osoba, która wygrała przetarg nie dokonała wpłaty kwoty stanowiącej różnicę między ceną brutto a wpłaconym wadium na konto Miasta; osoba, która wygrała przetarg nie przyjdzie na akt notarialny mimo zawiadomienia.
6.Od momentu nabycia do momentu sprzedaży Miasto nie planuje wykorzystywać nabytej nieruchomości do innych celów.
7.W sytuacji, gdy w ciągu 10 lat nie dojdzie do sprzedaży nabytej nieruchomości, z przyczyn wskazanych w pkt 5, zostanie wykorzystana do realizacji zadań własnych gminy, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, np. budowa parku, parkingu, placu zabaw, boiska.
8.Działki, które Miasto zamierza nabyć, zaliczone zostaną do środków trwałych. Jednakże zgodnie z art. 16c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 22c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych grunty nie podlegają amortyzacji.
9.Wartość początkowa nabytych nieruchomości wyniesie więcej niż 15.000,00 zł.
Pytania
1. Czy Miastu w opisanej transakcji zamiany (kupna/sprzedaży) przysługiwało będzie prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury otrzymanej za nabycie nieruchomości?
2. Co w sytuacji, jeżeli Miasto dokona odliczenia VAT naliczonego związanego z nabyciem nieruchomości, ale przez okres 10-letniej korekty nie dojdzie do zamierzonej sprzedaży, czy wówczas należy zrobić korektę podatku naliczonego odliczonego przy zakupie?
3. Co w sytuacji, jeżeli Miasto dokona odliczenia VAT naliczonego związanego z nabyciem nieruchomości, ale przez okres 10-letniej korekty nie dojdzie do zamierzonej sprzedaży, a po tym czasie zmieni przeznaczenie na cele związane z działalnością nieopodatkowaną, czy wówczas należy zrobić korektę podatku naliczonego odliczonego przy zakupie?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
W ocenie Wnioskodawcy, w opisanej sytuacji, Miastu przysługiwało będzie prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury nabycia nieruchomości.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikająca z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z przytoczonych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Wskazane w art. 88 przesłanki negatywne w ocenie Wnioskodawcy nie będą miały miejsca.
Dla skorzystania z prawa do odliczenia VAT konieczny jest zamiar wykorzystania zakupionych towarów lub usług do czynności opodatkowanych. Zamierzona sprzedaż obecnie nabywanej nieruchomości niezabudowanej, spełniającej zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy definicję terenu budowlanego, bez wątpienia zaliczać się będzie – w ocenie Wnioskodawcy – do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z czym – zdaniem Wnioskodawcy – Miastu przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem nieruchomości.
Ad. 2
Zdaniem Wnioskodawcy po upływie okresu korekty, tj. 10 lat od zakupu, jeżeli nie dojdzie do sprzedaży tej nieruchomości, żadna działalność opodatkowana i nieopodatkowana nie będzie na niej prowadzona, jak również nie zmieni się jej przeznaczenie, czyli nadal będzie przeznaczona do sprzedaży, Miasto nie będzie zobowiązane do skorygowania podatku naliczonego odliczonego przy nabyciu.
Podatnikowi, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami na nabycie towarów i usług wykorzystywanych na potrzeby opodatkowanej działalności gospodarczej. Powyższa reguła znajduje zastosowanie również wobec nabycia nieruchomości, przy czym trzeba zwrócić uwagę na pewne uregulowania szczególne. Nabycie składnika majątku, jakim jest nieruchomość, daje prawo do odliczenia podatku naliczonego, jeżeli jest on wykorzystywany na potrzeby opodatkowanej działalności gospodarczej. Miasto na dzień wystąpienia zdarzenia, dokonuje nabycia nieruchomości z zamiarem jej sprzedaży, w bliżej nieokreślonym czasie, która to sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu VAT. Zatem – w ocenie Wnioskodawcy – Miastu przysługiwało będzie odliczenie VAT naliczonego z faktury dokumentującej nabycie.
Według art. 91 ust. 4 ustawy, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w art. 91 ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów (nieruchomości), uważa się, że te towary (nieruchomości) są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu, aż do końca okresu korekty. Jednakże w sytuacji, gdy w okresie korekty nie zmieni się przeznaczenie nabytej nieruchomości, – jak wskazuje Wnioskodawca – nadal będzie przeznaczona do sprzedaży, ale do niej nie dojdzie, minie 10-letni okres korekty, to w konsekwencji Miasto nie będzie zobowiązane do dokonania korekty odliczonego podatku naliczonego od wydatku poniesionego na nabycie nieruchomości na podstawie art. 91 ust. 7a w związku z art. 91 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Ad. 3
Zdaniem Wnioskodawcy podjęcie decyzji, w stosunku do nabytej uprzednio nieruchomości wraz z odliczeniem podatku naliczonego, zmieniającej jej charakter na nieruchomość służącą realizacji zadań ustawowych Miasta po upływie 10 letniego okresu od dnia nabycia jest neutralna podatkowo i nie wywołuje obowiązku korekty podatku naliczonego. Upływ 10 letniego okresu korekty znosi obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 6 i 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:
6) towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii;
22) sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Pojęcie „dostawa towarów” w rozumieniu przepisów ustawy obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
·podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W celu dokonania odliczenia podatku naliczonego – zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy – podatnik zobowiązany jest do przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, bez względu na to, jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zatem istotna jest intencja nabycia, jeśli dany towar i usługa ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas – po spełnieniu warunków wskazanych w art. 86 ustawy – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy (art. 88 ustawy) lub aktów wykonawczych.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zamierzają Państwo dokonać zamiany nieruchomości niezbudowanych, ze spółką będącą czynnym podatnikiem VAT. Nieruchomości zbywane, jak i nieruchomości nabywane ujęte są w planie zagospodarowania przestrzennego jako działki pod zabudowę mieszkaniową wielorodzinną. Planują Państwo pozyskane niezabudowane nieruchomości przeznaczyć do sprzedaży w ciągu 10 lat od nabycia. Nie planują Państwo żadnych nakładów na uatrakcyjnienie nabywanych działek. W celu sprzedaży wystąpią Państwo do Rady Miasta o wyrażenie zgody na sprzedaż nieruchomości, sporządzą Państwo wycenę nieruchomości przez uprawnionego rzeczoznawcę oraz zorganizują Państwo przetarg w celu sprzedaży nieruchomości. Jak Państwo wskazują okolicznościami, których zaistnienie będzie powodowało, że planowana sprzedaż nie dojdzie do skutku będą: brak zgody Rady Miasta na sprzedaż nieruchomości, brak chętnych do udziału w przetargu oraz sytuacje kiedy: osoba, która wpłaciła wadium nie przyjdzie na przetarg; osoba, która wpłaciła wadium nie bierze udziału w licytacji; osoba, która wygrała przetarg nie dokonała wpłaty kwoty stanowiącej różnicę między ceną brutto a wpłaconym wadium na konto Miasta; osoba, która wygrała przetarg nie przyjdzie na akt notarialny mimo zawiadomienia. Od momentu nabycia do momentu sprzedaży nie planują Państwo wykorzystywać nabytej nieruchomości do innych celów. Wskazują Państwo również, że w sytuacji, gdy w ciągu 10 lat nie dojdzie do sprzedaży nabytej nieruchomości, zostanie ona wykorzystana do realizacji zadań Państwa zadań własnych, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Działki, które zamierzają Państwo nabyć, zaliczone zostaną do środków trwałych, a ich wartość początkowa wyniesie więcej niż 15.000,00 zł.
Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury otrzymanej w związku z nabyciem nieruchomości.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
Jak wskazano powyżej, obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Zasadą jest, że podatnik powinien na bieżąco odliczać podatek naliczony od dokonanych zakupów udokumentowanych fakturą.
Odnosząc się do ww. wątpliwości, należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.
W omawianej sprawie warunki o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy nie będą spełnione. Nabytą nieruchomość zamierzają Państwo sprzedać i jednocześnie od momentu nabycia do momentu sprzedaży nie planują Państwo wykorzystywać nabytej nieruchomości do innych celów. Z kolei jeśli do sprzedaży nie dojdzie, zamierzają Państwo wykorzystać nabytą nieruchomość do realizacji Państwa zadań własnych, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Co istotne nabyta nieruchomość została zaliczona przez Państwa do środków trwałych.
Z tak przedstawionego opisu sprawy wynika, że warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie zostały spełnione. Nieruchomość zaliczona przez Państwa do środków trwałych nie będzie przez Państwa wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Podsumowując stwierdzić należy, że nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury otrzymanej w związku z nabyciem nieruchomości.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 1 należało uznać za nieprawidłowe.
Pozostałe Państwa wątpliwości dotyczą braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego przy zakupie w sytuacji, kiedy przez okres 10-letniej korekty nie dojdzie do zamierzonej sprzedaży (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) oraz braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego przy zakupie w sytuacji, kiedy przez okres 10-letniej korekty nie dojdzie do zamierzonej sprzedaży, a po tym czasie nastąpi zmiana przeznaczenia (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).
Wątpliwości te korespondują, z przyjętym przez Państwa założeniem, o przysługiwaniu prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury otrzymanej w związku z nabyciem nieruchomości. W związku z tym, iż jak wskazano powyżej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego nie będzie Państwu przysługiwało w związku z niewykorzystywaniem nieruchomości do czynności opodatkowanych podatkiem VAT nie dochodzi do zmiany przeznaczenia tej nieruchomości.
Zmiana przeznaczenia nastąpi dopiero w sytuacji kiedy rzeczywiście dojdzie do sprzedaży nabytej nieruchomości – z czynności nieuprawniających na umożliwiające zastosowanie prawa do odliczenia. Zastosowanie znajdzie wówczas przepis art. 91 ustawy.
Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego zostały określone w art. 91 ustawy.
W myśl art. 91 ust. 1 ustawy:
Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a lub 10c-10g, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10, 10a lub 10c-10g lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.
Według art. 91 ust. 1a ustawy:
Podatnik może nie dokonywać korekty, o której mowa w ust. 1, jeżeli różnica między proporcją ustaloną zgodnie z art. 90 ust. 2-10a lub 10c-10g a proporcją ustaloną dla zakończonego roku podatkowego nie przekracza dwóch punktów procentowych.
W świetle art. 91 ust. 1b ustawy:
W przypadku gdy proporcja ustalona dla zakończonego roku podatkowego jest mniejsza niż proporcja ustalona zgodnie z art. 90 ust. 2-10a lub 10c-10g, przepis ust. 1a stosuje się pod warunkiem, że kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu wynikająca z:
1)różnicy między ustalonymi proporcjami oraz
2)2)korekty, o której mowa w ust. 2, z wyłączeniem korekty środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł
– nie przekracza 10 000 zł.
Stosownie do art. 91 ust. 2 ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.
Na podstawie art. 91 ust. 3 ustawy:
Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej – w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.
Zgodnie z art. 91 ust. 4 ustawy:
W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.
Mając na uwadze art. 91 ust. 5 ustawy:
W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 – w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.
W myśl art. 91 ust. 6 ustawy:
W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:
1) opodatkowane – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
2) zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.
Według art. 91 ust. 7 ustawy:
Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.
Stosownie do art. 91 ust. 7a ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.
Zgodnie z art. 91 ust. 7b ustawy:
W przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.
Jak stanowi art. 91 ust. 7c ustawy:
Jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.
Jak stanowi art. 91 ust. 7d ustawy:
W przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.
Zgodnie z brzmieniem art. 91 ust. 7e ustawy:
Podatnik, który skorzysta ze zwolnień, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3, art. 113 ust. 1 albo art. 113a ust. 1, może dokonać korekty podatku naliczonego za pozostający okres korekty w deklaracji podatkowej składanej za ostatni okres rozliczeniowy, w którym podatnik był podatnikiem VAT czynnym.
W świetle art. 91 ust. 8 ustawy:
Korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania.
Z powyższego wynika, że w sytuacji gdy podatnik w pierwszej kolejności wykorzystuje nabyte towary i usługi do czynności niedających prawa do odliczenia podatku naliczonego wówczas nie przysługuje mu prawo od odliczenia podatku naliczonego na mocy art. 86 ustawy. W przypadku zamiany przeznaczenia towarów lub usług na cele związane z działalnością opodatkowaną, podatnik ma prawo zweryfikować uprzednio nie odliczony podatek naliczony stosownie do art. 91 ustawy.
Powyższe wynika w szczególności z art. 91 ust. 2 ustawy, który reguluje m.in. sytuację towarów i usług, które stanowią u podatnika środki trwałe. Wprowadza on tryb korekty do tych składników majątku. Z uwagi na wieloletni okres wykorzystania składników majątku zaliczanych m.in. do środków trwałych przyjmuje zasadę dokonywania cząstkowej i równomiernej korekty w dłuższym czasie: dla nieruchomości przez 10 lat, a dla pozostałych składników majątku, których wartość początkowa przekracza 15.000 zł, przez 5 lat.
Podsumowując stwierdzam, że będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury otrzymanej w związku z nabyciem nieruchomości, dopiero w sytuacji kiedy dojdzie do opodatkowanej podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości i wtedy znajdą zastosowanie przepisy art. 91 ustawy. Jednocześnie jeśli przez okres 10-letniej korekty nie dojdzie do zamierzonej sprzedaży, wówczas nie będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku VAT.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 2 i 3, oceniane całościowo, należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W myśl art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
