Dziennik Gazeta Prawna 127/2025 z 03.07.2025 [dodatek: Kadry i Płace]
Artykuł
z dnia 03.07.2025
Data publikacji: 03.07.2025
czas pracy
Indywidualne wprowadzenie systemu czasu pracy wymaga zawarcia porozumienia
Pracodawca może uzgodnić z pracownikiem odrębny system organizacji czasu pracy, nawet jeśli nie przewiduje go regulamin. Takie rozwiązanie powinno jednak zostać odpowiednio ujęte w treści umowy o pracę. Niedopuszczalne jest jego wprowadzenie w drodze wypowiedzenia zmieniającego
Przepisy kodeksu pracy (dalej: k.p.) nie zawierają legalnej definicji pojęcia „system czasu pracy”. Można jednak przyjąć, że jest to uregulowany przepisami prawa pracy sposób organizacji pracy pracowników w odniesieniu do czasu jej wykonywania.
System czasu pracy może obejmować między innymi:
- wymiar czasu pracy (w tym dopuszczalne maksymalne wydłużenie dobowego czasu pracy),
- maksymalną długość okresów rozliczeniowych (co do zasady, choć w każdym systemie można wprowadzić przedłużony okres rozliczeniowy),
