Postanowienie NSA z dnia 17 czerwca 2025 r., sygn. III OW 32/25
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Piotr Korzeniowski, Sędziowie Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak (spr.), Sędzia del. WSA Tadeusz Kiełkowski, po rozpoznaniu w dniu 17 czerwca 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Marszałka Województwa Śląskiego z 24 kwietnia 2025 r. znak [...] o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy Marszałkiem Województwa Śląskiego a Prezydentem Miasta Mysłowice przez wskazanie organu właściwego w sprawie wydania zezwolenia na przetwarzanie odpadów postanawia: wskazać Marszałka Województwa Śląskiego jako organ właściwy w sprawie.
Uzasadnienie
Wnioskiem z 24 kwietnia 2025 r. Marszałek Województwa Śląskiego wniósł o rozstrzygnięcie negatywnego sporu o właściwość przez wskazanie Prezydenta Miasta Mysłowice jako organu właściwego w sprawie wydania zezwolenia na przetwarzanie odpadów, tj. odzysku odpadów poza instalacjami.
W uzasadnieniu Marszałek Województwa Śląskiego wskazał, że pismem z 7 marca 2025 r. Prezydent Miasta Mysłowice przekazał mu, zgodnie z właściwością, wniosek A. S.A. z siedzibą w W. (dalej: inwestor lub spółka) o wydanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów. Obszar, którego dotyczy wniosek o wydanie zezwolenia znajduje się w województwie śląskim, powiecie miasto [...], gminie miasto [...], na terenie przedsięwzięcia "Zaprojektowanie i wykonanie drogi [...]. Dla tej inwestycji została wydana przez Wojewodę Śląskiego decyzja z 31 stycznia 2025 r. o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Decyzją zostały objęte wskazane tam działki, na których będzie prowadzony proces przetwarzania odpadów. Przekazując sprawę według właściwości Prezydent Miasta Mysłowice wskazał, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia została wydana decyzja Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach z 30 czerwca 2016 r. oraz decyzja Generalnego Dyrektora Ochrony środowiska z 3 października 2022 r. o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia. Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 31 rozporządzenia Rady Ministrów z 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. poz. 1839 ze zm.) autostrady i drogi ekspresowe stanowią przedsięwzięcia mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko. Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 13 z ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2024 r., poz. 1112 ze zm., dalej: ustawa środowiskowa), przedsięwzięcia powiązane technologicznie kwalifikuje się jako jedno przedsięwzięcie, także jeżeli są one realizowane przez różne podmioty. Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 3 pkt 1 lit. a) ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2023 r., poz. 1587 ze zm. - dalej: ustawa o odpadach), organem właściwym do wydania zezwolenia na przetwarzanie odpadów dla przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu ustawy środowiskowej jest marszałek województwa.
