Wyrok NSA z dnia 24 stycznia 2024 r., sygn. II GSK 1197/23
Nałożenie kary administracyjnej za nieterminowe zgłoszenie do CRBR wymaga analizy proporcjonalności kary i rozważenia okoliczności jednostkowych, które mogą wskazywać na znikomość naruszenia. Organ powinien uwzględniać funkcje kontekstu prawnego i cel sankcji.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia NSA Joanna Kabat-Rembelska (spr.) Sędzia del. WSA Marek Krawczak po rozpoznaniu w dniu 24 stycznia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 31 stycznia 2023 r. sygn. akt II SA/Bd 1030/22 oraz zażalenia E. B. M. Sp. j. w G. na postanowienie zawarte w punkcie 2 tego wyroku w sprawie ze skargi E. B. M. Sp. j. w G. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy z dnia [...] sierpnia 2022 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za niedopełnienie obowiązków wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu 1. oddala skargę kasacyjną; 2. z zażalenia E. B. M. Sp. j. w G. na zawarte w zaskarżonym wyroku postanowienie o kosztach postępowania uchyla zaskarżony wyrok w pkt 2 i w tym zakresie przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Bydgoszczy; 3. zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy na rzecz E. B. M. Sp. j. w G. 900 (dziewięćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
