czas pracy
W systemie równoważnym harmonogram wymaga korekt
Utrzymanie niezmiennego harmonogramu godzin jest dopuszczalne, konieczne jest jednak jego dopasowanie do wymiaru czasu pracy w danym okresie rozliczeniowym. Nawet drobna zmiana liczby godzin jednego dnia może zapobiec zarówno niedopracowaniu, jak i nieuzasadnionemu powstawaniu nadgodzin
Rozkład czasu pracy stanowi porządek określający czas realizacji obowiązków wynikających ze stosunku pracy, ustalony przez pracodawcę w sposób:
- względnie stały – na przykład w układzie zbiorowym pracy, regulaminie pracy czy obwieszczeniu o czasie pracy,
- z założenia okresowy – w harmonogramie czasu pracy.
Pojęcie to obejmuje zarówno godziny, jak i dni wykonywania pracy, a w przypadku przerywanego systemu czasu pracy może także obejmować przerwy w jej wykonywaniu. Obowiązek stosowania się do rozkładu czasu pracy jest konsekwencją obowiązku przestrzegania czasu pracy i stanowi odpowiednik uprawnienia pracodawcy do ustalania tego czasu.
Pojęcie rozkładu czasu pracy występuje w podwójnym znaczeniu, tzn. jako:
- model organizacji pracy w zakładzie pracy (art. 150 k.p.),
- konkretny plan czasu pracy pracownika (harmonogram czasu pracy, grafik czasu pracy).
Stały rozkład czasu pracy
Pojęcie stałego rozkładu czasu pracy odnosi się do harmonogramu określonego najczęściej w regulaminie pracy lub obwieszczeniu, w którym dla danego stanowiska przewidziano niezmienne dni oraz godziny wykonywania obowiązków.
