Podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników – procedura postępowania pracodawcy
Pracodawca ma obowiązek ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Nie musi się jednak zgadzać na proponowane przez pracownika dokształcanie. Jeśli wyrazi zgodę lub skieruje go na naukę, powinien zapewnić mu przynajmniej płatne zwolnienia od pracy lub urlop szkoleniowy.
Przez podnoszenie kwalifikacji zawodowych rozumie się zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika, z inicjatywy pracodawcy albo za jego zgodą (art. 1031 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, dalej: k.p.). W związku z tą definicją zdaniem resortu pracy:
MRPiPS (...) przepisy Kodeksu pracy dotyczą przede wszystkim podnoszenia kwalifikacji zawodowych w ramach pracy aktualnie wykonywanej przez pracownika, ale również będą mogły mieć zastosowanie w przypadku, gdy planowany jest awans pracownika lub też pracodawca zamierza zaproponować mu inne warunki pracy, np. pracę na innym stanowisku, ze względu na zmianę profilu działalności firmy.
Postępowanie pracodawcy wobec pracownika podnoszącego kwalifikacje
W przypadku gdy pracodawca rozważa pomoc pracownikowi w związku z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych, powinien postąpić w następujący sposób:
