Interpretacja indywidualna z dnia 15 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.668.2025.3.KK
Przychody z odpłatnego zbycia działek, nabytych w spadku, po upływie pięciu lat od daty nabycia przez spadkodawcę, nie stanowią źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT i nie są obciążone podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 17 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości oraz podatku od towarów i usług. Uzupełniła go Pani pismem z 1 września 2025 r. (data wpływu 3 września 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Postanowieniem Sądu Rejonowego w … w sprawie o sygn. akt … z 29 listopada 2018 r. dokonano między małoletnią AA, a Panią podziału majątku dorobkowego byłych małżonków: BB i CC (Pani) oraz działu spadku po BB, po którym prawa do spadku zostały stwierdzone postanowieniem Sądu Rejonowego w … z 11 września 2012 r. w sprawie o sygn. akt …, w zakresie obejmującym prawo do udziału we współwłasności:
1)nieruchomości położonej w miejscowości …, gmina …, oznaczonej nr działki A, dla której Sąd Rejonowy w … prowadzi księgę wieczystą pod numerem …;
2)nieruchomości położonej w miejscowości …, gmina …, oznaczonej nr działek B, C, D, E, F, G, H, I, dla której Sąd Rejonowy w … prowadzi księgę wieczystą nr …
w ten sposób, że udziały przysługujące małoletniej AA przejęte zostały na własność przez Panią. W pkt 2 ww. postanowienia z 29 listopada 2018 r. Sąd zasądził od Pani na rzecz AA kwotę 124 800 zł z tytułu spłaty jej udziału spadkowego. Na skutek postanowienia Sądu stała się Pani jedyną właścicielką działek.
W 2024 r. dokonała Pani podziału geodezyjnego działek w ten sposób, że:
1)działki o numerach C (o powierzchni 0,56 ha) i E (o powierzchni 0,56 ha) zostały podzielone na działki o numerach: J, K, L, Ł, M, N, O, P i R;
2)działka o numerze F (o powierzchni 0,52 ha) została podzielona na działki o numerach: S, Ś, T i U.
Wskazane grunty stanowiły część gospodarstwa rolnego prowadzonego przez około 20 lat wspólnie przez małżonków: BB i Panią. Praca w gospodarstwie była dla małżonków źródłem dodatkowego dochodu - oprócz stałych wynagrodzeń za pracę. Mieszka Pani w bezpośrednim sąsiedztwie wskazanych gruntów (obok) - w domu po swoich teściach, który chce darować córce. Dom ten jest dla Pani zbyt duży i nie stać Pani na jego utrzymanie. Dom wymaga nadto licznych remontów. Córka nie ma swojego mieszkania, ani domu. Ma męża i dzieci. Nie ma perspektyw, aby samodzielnie kupić lub wybudować dom. Może jednak systematycznie, w tym zwłaszcza własnymi siłami, wyremontować dom, który ma otrzymać od Pani.
Od czasu śmierci męża nie prowadzi Pani gospodarstwa rolnego. Nie ma do tego siły, zdolności, pomocy, ani zaplecza w postaci odpowiedniego sprzętu. Poza tym obecnie prowadzenie gospodarstwa rolnego byłoby dla Pani nierentowne. Nie byłaby Pani w stanie utrzymać się z pracy w gospodarstwie - koszty upraw przewyższyłyby dochody. Musiałaby Pani zapłacić za uprawę ziemi. Poza tym grunty są niskiej klasy – IV, V i nie można liczyć na dobre plony wydajnych roślin. Utrzymuje się Pani z pracy zarobkowej. Grunty od kilu lat nie są uprawiane. Ulegają degradacji i nie korzysta Pani z gruntów. Dla Pani dalsze posiadanie gruntów wiąże się jedynie z obowiązkiem zapłaty podatku od nieruchomości.
Podjęła Pani decyzję, aby dokonać podziału nieruchomości w celu sprzedaży wydzielonych w ten sposób działek. Planuje Pani w jednym roku (2025) sprzedać, co najmniej cztery działki, nie więcej, niż sześć działek wraz z udziałami w wewnętrznej drodze dojazdowej (podział uwidoczniony jest na mapie). Uzyskane w ten sposób środki zamierza Pani przeznaczyć w 2025 r., w całości na budowę nowego domu dla siebie i Pani obecnego męża (na jednej z posiadanych przez siebie działek, nieopodal domu, w którym mieszka obecnie) oraz na spłatę małoletniej AA, zgodnie z postanowieniem Sądu. Nie posiada Pani innych możliwości sfinansowania wskazanej inwestycji oraz spłaty. Otrzymywane przez Panią wynagrodzenie za pracę wystarcza na pokrycie wydatków związanych z bieżącym utrzymaniem. Pani obecny mąż ma dołożyć się do budowy domu w co najmniej takiej samej części, jak Pani.
Poprzez wybudowanie domu chciałaby Pani zapewnić sobie i mężowi miejsce do spokojnego i bezpiecznego zamieszkania na stare lata. Dom ma być o małej powierzchni z przeznaczeniem dla dwóch osób. Wspólnie z mężem będzie miała Pani możliwość utrzymania takiego domu.
Nie prowadzi Pani działalności gospodarczej. Nie zajmuje się nabywaniem nieruchomości, ani ich sprzedażą. Nie wydzierżawia, ani nie dzierżawi gruntów. Nie zajmuje się zawodowo obrotem nieruchomościami, ani nie podejmuje działań, które są charakterystyczne dla zawodowych pośredników sprzedaży nieruchomości. W szczególności nie ogrodziła działek, nie wykonała zjazdu z drogi gminnej na drogę wewnętrzną i nie utwardziła tej drogi, nie uzbroiła działek w infrastrukturę techniczną, nie podejmowała działań marketingowych, itp.
Podział geodezyjny nieruchomości i planowana sprzedaż działek jest dla Pani czynnością jednorazową i w istocie jedyną możliwością uzyskania środków na budowę domu oraz spłatę małoletniej AA. Przedstawione czynności dotyczą zatem majątku prywatnego i pozyskane środki będą dotyczyły także sfinansowaniu potrzeb ściśle prywatnych, nie mających nic wspólnego z działalnością polegającą na uzyskiwaniu dochodów lub inwestowaniu.
W uzupełnieniu wniosku na pytanie Organu o treści: „Czy dla kupującego przed sprzedażą przedmiotowych działek zostanie wydane pozwolenie na budowę? Jeśli tak, to z czyjej inicjatywy nastąpiło wydanie ww. pozwolenia i dla których konkretnie działek?”, wskazała Pani, że nie. Przed sprzedażą działek nie zostanie wydane pozwolenie na budowę.
Na pytanie Organu o treści: jakie inne pozwolenia, decyzje zostały/zostaną wydane do dnia sprzedaży przedmiotowych działek (np. decyzje na budowę wjazdu na działkę, warunki techniczne przyłączy: kanalizacyjnych, sanitarnych, energetycznych, deszczowych, inne – jakie?) oraz z czyjej inicjatywy nastąpiło/nastąpi wydanie/uzyskanie tych pozwoleń/decyzji, itp.?”, wskazała Pani, że zostały wydane warunki techniczne dotyczące możliwości wykonania przyłącza wodnego i energetycznego. Warunki zostały wydane na Pani wniosek.
Na pytanie Organu o treści: „Czy dla działek objętych zakresem wniosku zostały/zostaną wydane jakieś inne pozwolenia, decyzje – oraz z czyjej inicjatywy nastąpi ich wydanie?” wskazała Pani, że nie. Dla działek nie zostały wydane inne decyzje – pozwolenia.
Na pytanie Organu o treści: „Czy działki posiadają/będą posiadać drogi dojazdowe? Jeśli tak to z czyjej inicjatywy powstały/powstaną drogi dojazdowe, jakie czynności i nakłady były ponoszone?”, wskazała Pani, że zjazd z drogi publicznej do działek był od zawsze – w postaci mostków. Nie będzie Pani wykonywać żadnych dróg.
Na pytanie Organu o treści: „Czy działki przed sprzedażą będą posiadać przyłącza do mediów: prąd, woda, gaz, kanalizacja, itp. – kiedy oraz z czyjej inicjatywy przyłącza zostały wykonane?”, wskazała Pani, że nie. Działki przed sprzedażą nie będą posiadały żadnych przyłączy.
Na pytanie Organu o treści: „Czy udzielała/udzieli Pani podmiotom trzecim pełnomocnictwa do występowania w Pani imieniu/wyraziła/wyrazi Pani zgodę na dysponowanie działkami wymienionymi we wniosku do celów budowlanych? Jeśli tak, to proszę wskazać:
a)komu udzieliła Pani pełnomocnictw (zgód, upoważnień),
b)przedmiot oraz zakres ww. pełnomocnictw/zgód,
c)jakie konkretnie czynności nabywca/inny podmiot dokonywał w związku z udzielonym pełnomocnictwem (zgodą, upoważnieniem)?”,
wskazała Pani, że nie udzielała Pani pełnomocnictwa.
Na pytanie Organu o treści: „Czy dokonywała Pani już wcześniej sprzedaży nieruchomości, a jeżeli tak to należy podać odrębnie do każdej sprzedanej nieruchomości:
a)kiedy i w jaki sposób weszła Pani w posiadanie tych nieruchomości?
b)w jakim celu nieruchomości te zostały nabyte przez Panią?
c)w jaki sposób działki były wykorzystywane przez Panią od momentu wejścia w ich posiadanie do chwili sprzedaży?
d)kiedy dokonała Pani ich sprzedaży i co było przyczyną ich sprzedaży?
e)ile działek zostało sprzedanych i jakich (niezabudowanych czy zabudowanych, jeśli zabudowanych to czy były to nieruchomości mieszkalne, czy użytkowe)?
f)czy z tytułu ich sprzedaży odprowadzała Pani podatek VAT, składała deklaracje VAT-7 oraz zgłoszenie rejestracyjne VAT-R?
g)na co zostały przeznaczone środki uzyskane ze sprzedaży ww. działek?”
wskazała Pani, że tak. W 2024 r. sprzedała Pani dwie działki i w 2025 r. sprzedała Pani jedną działkę. Były to działki rolne. Nie występowała Pani o żadne warunki techniczne, przyłączy warunki zabudowy itp. Działki nabyła Pani w taki sam sposób, jak działki, których dotyczy wniosek. Działki sprzedała Pani, gdyż potrzebowała pieniędzy na budowę nowego domu. Pieniądze są przeznaczone na budowę.
Na pytanie Organu o treści: „Czy posiada Pani inne działki, które w przyszłości zamierza Pani sprzedać?”, wskazała Pani, że nie planuje sprzedaży innych działek niż te opisane we wniosku.
Na pytania Organu o treści:
1)„Kto, kiedy i na podstawie jakiej czynności (np. kupno) nabył nieruchomości położoną w miejscowości …, gmina …, oznaczonej nr działki A? W sytuacji, gdy nabyła Pani nieruchomość wraz BB należy wskazać, czy nabycie nastąpiło do wspólności majątkowej małżeńskiej?
2)Kto, kiedy i na podstawie jakiej czynności (np. kupno) nabył nieruchomości położone w miejscowości …, gmina … (działki nr B, C, D, E, F, G, H, I)? W sytuacji, gdy nabyła Pani nieruchomość wraz z BB, należy wskazać, czy nabycie nastąpiło do wspólności majątkowej małżeńskiej?”,
wskazała Pani, że wszystkie działki początkowo były własnością Pani męża BB. Stała się Pani właścicielką działek na podstawie spadkobrania i działu spadku.
Postanowienie w sprawie działu spadku stało się prawomocne 31 maja 2019 r.
Na pytanie Organu o treści: „Kiedy zmarł BB i jakie osoby dziedziczyły spadek po nim oraz w jakich udziałach? Jakie rzeczy i prawa majątkowe były przedmiotem spadku po zmarłym? Czy w skład spadku po zmarłym mężu wchodziły nieruchomości położone w miejscowości … wymienione we wniosku?”, wskazała Pani, że BB zmarł 3 sierpnia 2012 r. i spadkobiercami po nim są: Pani i DD (wasz syn). DD zmarł 26 czerwca 2016 r., po nim dziedziczy córka - AA. W skład spadku wchodziły nieruchomości opisane we wniosku. Inne rzeczy nie wchodziły do spadku.
Na pytanie Organu o treści: „Czy wartość rynkowa nabytych przez Panią składników majątkowych w wyniku działu spadku dokonanego w 2018 r. zwiększyła się w stosunku do wartości Pani udziału w składnikach majątkowych wchodzących w skład spadku, tj. czy wskutek ww. działu spadku uzyskała Pani przysporzenie majątkowe ponad posiadany udział w majątku spadkowym przed jego dokonaniem – jeżeli tak, należy podać w jakiej wysokości?”, wskazała Pani, że Jej zdaniem, nie doszło do zwiększenia składników spadku. Poniosła Pani znaczne koszty na remont domu i budynków gospodarczych oraz ich utrzymanie. Poza tym, po mężu spłacała Pani kredyt hipoteczny na remont poddasza użytkowego w domu. Kwota kredytu wyniosła 60 000 zł i kredyt spłaciła Pani w ciągu czterech lat.
Pytania
1.Czy w przedstawionym stanie faktycznym sprzedaż w 2025 r. przez Panią 4-6 działek gruntu wraz z udziałami w działce stanowiącej wewnętrzną drogę dojazdową, zostanie na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych potraktowana, jako odpłatne zbycie nieruchomości oraz udziału w nieruchomości, rodzące obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu odpłatnego zbycia działek?
2.Czy w przedstawionym stanie faktycznym sprzedaż przez Panią w 2025 r. 4-6 działek gruntu wraz z udziałami w działce stanowiącej wewnętrzną drogę dojazdową, zostanie na podstawie art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, potraktowana, jako sprzedaż rodząca obowiązek podatkowy w VAT z tytułu odpłatnego zbycia działek?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1, dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie odpowiedzi na pytanie nr 2, dotyczące podatku od towarów i usług, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pani stanowisko w sprawie
W ocenie Pani, zakładana sprzedaż nie będzie rodziła obowiązku podatkowego w podatku dochodowym (w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych), ani w podatku VAT (zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów).
Stanowisko to wynika z faktu, że nabycie przez Panią udziałów w nieruchomości (całości nieruchomości) nastąpiło ponad 5 lat temu. Fakt dokonania podziału działki nie ma dla tego terminu znaczenia, gdyż w jego wyniku nie zmienił się zakres władztwa nad działkami. Ponadto nie prowadzi Pani działalności handlowej polegającej na sprzedaży działek. Dążenie do osiągnięcia jak najlepszej ceny ze sprzedaży jest z kolei przejawem racjonalnego zarządzania osobistym majątkiem. Nie można bowiem wymagać, aby właściciel wyzbywał się go w możliwie najmniej rentowny sposób.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy:
Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c)prawa wieczystego użytkowania gruntów
– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.
Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie skutkuje powstaniem przychodu. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie lub wybudowanie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a przychód uzyskany z odpłatnego zbycia w ogóle nie podlega opodatkowaniu.
Wobec powyższego, odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu, jeżeli zbycie to ma miejsce przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.
Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Użyte w ww. przepisie pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się na trzech przesłankach:
-zarobkowym celu działalności,
-wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
-prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.
Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże, brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz, czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych. Za takim rozumieniem pojęcia „zorganizowany” przemawia również definicja słownikowa. Zgodnie z Nowym Słownikiem Poprawnej Polszczyzny Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000, organizować to przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie, bądź w znaczeniu drugim nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 7 maja 2008 r., sygn. akt I SA/Op 18/08).
Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.
Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 3 czerwca 2015 r., sygn. akt I SA/Po 919/14: „Dla przyjęcia, że działalność ma charakter ciągły, nie jest niezbędne, by powtarzane były konkretne czynności; możliwe, że dana czynność (np. sprzedaż) będzie dokonana jednorazowo, natomiast wraz z poprzedzającymi ją czynnościami przygotowawczymi będzie tworzyła ciąg działań, który uznać należy za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a ust. 6 u.p.d.f.”.
Natomiast, przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.
Ponadto należy wskazać, że w myśl art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
W związku z powyższym, istotne jest również dla aktywności zarobkowej podatnika – mieszczącej się w zakresie zdefiniowanym w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – nieistnienie przeszkód określonych w art. 5b ust. 1 ww. ustawy. Aby dana aktywność nie została uznana za działalność gospodarczą, konieczne jest łączne spełnienie tych przesłanek.
Z przytoczonych przepisów wynika, że przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości może stanowić przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) lub z odpłatnego zbycia nieruchomości (art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ww. ustawy).
Ocena, z jakiego źródła pochodzi przychód, ma ogromne znaczenie dla określenia chociażby takich kwestii, jak ustalenie sposobu opodatkowania przychodu, możliwości odliczenia kosztów jego uzyskania itp. W pewnych sytuacjach możliwe jest występowanie wątpliwości, do jakiego źródła przychodów należy zakwalifikować danego rodzaju przychód. Jeden i ten sam przychód stanowić może przychód wyłącznie z jednego źródła. Ponadto nie jest możliwa sytuacja, w której ten sam przychód będzie np. zaliczony częściowo do jednego źródła, a częściowo do innego.
Wobec powyższego, w celu właściwego zakwalifikowania skutków działań podjętych przez Panią do właściwego źródła przychodu, należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z odpłatnym zbyciem nieruchomości, o których mowa we wniosku.
Jak już wcześniej wyjaśniono, na związek uzyskiwanych przychodów ze źródłem wymienionym w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może wskazywać rozpatrywany całościowo zespół powiązanych ze sobą działań podatnika, powtarzalnych, uporządkowanych, konsekwentnie prowadzących do osiągnięcia zysku, w szczególności łącznie polegających na nabywaniu nieruchomości, ich zaawansowanym przygotowaniu do sprzedaży (tzn. w sposób wykraczający poza zwykły zarząd mieniem), zbywaniu w celu zarobkowym odpowiednio przygotowanych nieruchomości. Brak jest natomiast podstaw, aby podejmowane przez podatnika czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mające na celu prawidłowe, racjonalne gospodarowanie tym majątkiem, kwalifikować jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ww. ustawy.
Na gruncie analizowanej sprawy, powzięła Pani wątpliwość, czy sprzedaż wydzielonych działek (od czterech do sześciu), będzie skutkowała powstaniem przychodu opodatkowanego, zgodnie z zasadami przewidzianymi w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych dla odpłatnego zbycia nieruchomości (czyli źródła przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy), lub zgodnie z zasadami przewidzianymi dla pozarolniczej działalności gospodarczej (czyli źródła przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).
Z treści wniosku wynika, że w 2024 r. dokonała Pani podziału geodezyjnego działek w ten sposób, że:
1.działki o numerach C (o powierzchni 0,56 ha) i E (o powierzchni 0,56 ha) zostały podzielone na działki o numerach: J, K, L, Ł, M, N, O, P i R;
2.działka o numerze F (o powierzchni 0,52 ha) została podzielona na działki o numerach: S, Ś, T i U.
Grunty od kilu lat nie są uprawiane. Ulegają degradacji. Nie korzysta Pani z gruntów. Dla Pani dalsze posiadanie gruntów wiąże się jedynie z obowiązkiem zapłaty podatku od nieruchomości. Podjęła Pani decyzję, aby dokonać podziału nieruchomości nabytej w spadku i działu spadku w celu sprzedaży wydzielonych w ten sposób działek. Planuje Pani w 2025 r. sprzedać, co najmniej cztery działki, nie więcej, niż sześć działek wraz z udziałami w wewnętrznej drodze dojazdowej (podział uwidoczniony jest na mapie). Uzyskane w ten sposób środki zamierza Pani przeznaczyć w 2025 r. w całości na budowę nowego domu dla siebie i Jej obecnego męża (na jednej z posiadanych przez siebie działek, nieopodal domu, w którym mieszka obecnie) oraz na spłatę małoletniej AA, zgodnie z postanowieniem Sądu. Nie posiada Pani innych możliwości sfinansowania wskazanej inwestycji oraz spłaty. Nie prowadzi Pani działalności gospodarczej. Nie zajmuje się nabywaniem nieruchomości, ani ich sprzedażą. Nie wydzierżawia, ani nie dzierżawi gruntów. Nie zajmuje się zawodowo obrotem nieruchomościami, ani nie podejmuje działań, które są charakterystyczne dla zawodowych pośredników sprzedaży nieruchomości. W szczególności nie ogrodziła działek, nie wykonała zjazdu z drogi gminnej na drogę wewnętrzną i nie utwardziła tej drogi, nie uzbroiła działek w infrastrukturę techniczną, nie podejmowała działań marketingowych, itp. Podział geodezyjny nieruchomości i planowana sprzedaż działek jest dla Pani czynnością jednorazową i w istocie jedyną możliwością uzyskania środków na budowę domu oraz spłatę małoletniej AA. Przedstawione czynności dotyczą zatem majątku prywatnego i pozyskane środki będą dotyczyły także sfinansowaniu potrzeb ściśle prywatnych, nie mających nic wspólnego z działalnością polegającą na uzyskiwaniu dochodów lub inwestowaniu.
W 2024 r. sprzedała Pani dwie działki i w 2025 r. sprzedała Pani jedną działkę. Były to działki rolne. Nie występowała Pani o żadne warunki techniczne, przyłączy warunki zabudowy itp. Działki nabyła Pani w taki sam sposób, jak działki, których dotyczy wniosek. Działki sprzedała Pani, gdyż potrzebowała pieniędzy na budowę nowego domu. Pieniądze są przeznaczone na budowę.
Podejmowane przez Panią działania dotyczące sprzedaży działek mieszczą się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, związanym ze zwykłym gospodarowaniem tym majątkiem i nie wskazują na działania o charakterze inwestycyjnym, typowym dla przedsięwzięć realizowanych w ramach działalności gospodarczej. Okoliczności opisane we wniosku nie wskazują, że sprzedaż działek opisanych we wniosku nastąpi w ramach zorganizowanej i ciągłej działalności, która wyczerpywałaby znamiona działalności gospodarczej, określone w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zakres, stopień zaangażowania i cel działania wskazuje, że są to działania należące do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. W związku z tym, kwota uzyskana ze sprzedaży działek (od czterech do sześciu) nie stanowi i nie będzie stanowiła przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy.
Zatem, skutki podatkowe tych czynności należy więc ocenić w kontekście przesłanek wynikających z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ww. ustawy.
W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma forma prawna ich nabycia oraz moment nabycia.
Aby zatem ustalić, czy w przedmiotowej sprawie sprzedaż przez Panią przedmiotowych działek podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, istotne jest ustalenie, czy ich odpłatne zbycie nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.
Z treści wniosku wynika, że planuje Pani w 2025 r. sprzedać, co najmniej cztery działki, nie więcej, niż sześć działek wraz z udziałami w wewnętrznej drodze dojazdowej. Pani mąż BB zmarł w 2012 r. i był jedynym właścicielem nieruchomości. Wszystkie działki początkowo były własnością Pani męża BB. Stała się Pani właścicielką działek na podstawie spadkobrania i działu spadku. BB zmarł 3 sierpnia 2012 r. i spadkobiercami po nim są: Pani i DD (wasz syn). DD zmarł 26 czerwca 2016 r., po nim dziedziczy córka AA. W skład spadku wchodziły nieruchomości opisane we wniosku. Inne rzeczy nie wchodziły do spadku.
W myśl art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
W przypadku odpłatnego zbycia, nabytych w drodze spadku, nieruchomości lub praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), okres, o którym mowa w tym przepisie, liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie tej nieruchomości lub nabycie prawa majątkowego przez spadkodawcę.
W myśl art. 922 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071):
Prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób stosownie do przepisów księgi niniejszej.
W myśl art. 924 i 925 Kodeksu cywilnego:
Spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, Spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.
Stosownie do treści art. 926 Kodeksu cywilnego:
Powołanie do spadku wynika z ustawy albo z testamentu.
W myśl art. 1025 § 1 ustawy Kodeks cywilny:
Prawomocne postanowienie sądu o nabyciu spadku, czy też akt poświadczenia dziedziczenia sporządzony przez notariusza, potwierdza jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia.
Powyższe oznacza, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej.
W konsekwencji, przewidziany w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych okres pięciu lat, w myśl art. 10 ust. 5 ww. ustawy, należy w niniejszej sprawie liczyć od końca roku, w którym nastąpiło nabycie przedmiotowej nieruchomości przez spadkodawcę (Pani męża).
Pani mąż zmarł w 2012 r. i był jedynym właścicielem nieruchomości. W związku z tym, planowane zbycie przez Panią nieruchomości w 2025 r., w części nabytej w spadku po mężu, nastąpi niewątpliwie po upływie okresu pięciu lat, stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 10 ust. 7 ww. ustawy:
Nie stanowi nabycia albo odpłatnego zbycia, o których mowa w ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), odpowiednio nabycie albo odpłatne zbycie, w drodze działu spadku, nieruchomości lub praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), do wysokości przysługującego podatnikowi udziału w spadku.
W świetle art. 1035 Kodeksu cywilnego:
Jeżeli spadek przypada kilku spadkobiercom, do wspólności majątku spadkowego oraz do działu spadku stosuje się odpowiednio przepisy o współwłasności w częściach ułamkowych z zachowaniem przepisów niniejszego tytułu.
Zgodnie z art. 1037 § 1 Kodeksu cywilnego:
Dział spadku może nastąpić bądź na mocy umowy między wszystkimi spadkobiercami, bądź na mocy orzeczenia sądu na żądanie któregokolwiek ze spadkobierców.
Z instytucją działu spadku mamy więc do czynienia w sytuacji, w której spadek przypada kilku spadkobiercom. Wskutek działu spadku poszczególni spadkobiercy stają się podmiotami wyłącznie uprawnionymi względem przyznanych im praw majątkowych, stanowiących do chwili działu przedmiot wspólności. Nie zmienia to faktu, że dział spadku jest zawsze konsekwencją wcześniejszego nabycia spadku. Na skutek działu spadku następuje konkretyzacja składników masy spadkowej przypadających poszczególnym spadkobiercom.
Zgodnie z teorią prawa rzeczowego, przyznanie danej osobie na wyłączną własność rzeczy w drodze zniesienia współwłasności, czy działu spadku, jest nabyciem tych rzeczy. Natomiast, biorąc pod uwagę przyjętą linię orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego, nabyciem rzeczy w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest przyznanie jej na wyłączną własność jednemu ze współwłaścicieli, jeśli:
·podział taki jest ekwiwalentny w naturze i nie towarzyszą mu spłaty i dopłaty lub
·wartość otrzymanej przez daną osobę rzeczy mieści się w ramach posiadanego dotychczas udziału.
Dział spadku, w wyniku którego udział w nieruchomości lub prawie majątkowym nie zwiększył się, zmienia wyłącznie charakter własności. Jednakże nabycie nieruchomości lub prawa majątkowego w drodze działu spadku (nawet jeżeli działu spadku dokonano bez spłat lub dopłat) w części przekraczającej udział spadkowy stanowi w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabycie nieruchomości lub prawa majątkowego w tym udziale, który przekracza udział nabyty w spadku. Wszelkie przypadki, gdy udział danej osoby ulega powiększeniu, traktowany być musi w kategorii nabycia, gdyż w ten sposób ulega powiększeniu zakres dotychczasowego władztwa tej osoby nad nieruchomością lub prawem majątkowym. Bezsprzeczne jest, że udziały, jakie otrzymuje spadkobierca powyżej swojego udziału (jeżeli nabywa majątek w dziale spadku o wartości większej od swojego udziału w spadku) były własnością pozostałych spadkobierców. Spadkobierca nie miał do nich żadnych praw aż do momentu działu spadku. Nabycie w wyniku działu spadku (udziału w nieruchomości), które należały do innych spadkobierców, należy traktować jako nabycie, w związku z treścią cytowanego powyżej art. 10 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W opisie sprawy wskazała Pani, że Pani mąż BB zmarł w 2012 r. i był jedynym właścicielem nieruchomości. Postanowieniem Sądu Rejonowego w … z 29 listopada 2018 r. dokonano między małoletnią AA, a Panią podziału majątku dorobkowego byłych małżonków: BB i Pani oraz działu spadku po BB. Postanowienie stało się prawomocne 31 maja 2019 r. Na skutek postanowienia Sądu, udziały przysługujące małoletniej AA przejęte zostały na własność przez Panią. W pkt 2 ww. postanowienia Sąd zasądził od Pani na rzecz AA kwotę 124 800 zł z tytułu spłaty jej udziału spadkowego. Na skutek postanowienia Sądu stała się Pani jedyną właścicielką działek.
W związku z tym, wartość rynkowa składników majątkowych, które otrzymała Pani w wyniku działu spadku przekroczyła wartość Pani pierwotnego udziału w spadku. Zatem wartość nabytych przez Panią udziałów w nieruchomościach w wyniku działu spadku dokonanego prawomocnym postanowieniem Sądu w 2019 r., przekroczyła wartość udziału nabytego przez Panią w spadku po mężu. Zatem datą nabycia przez Panią udziału w nieruchomościach przekraczających Pani udział nabyty w spadku po mężu, na mocy art. 10 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest 2019 r. W związku z tym, planowane przez Panią odpłatne zbycie nieruchomości w 2025 r., w części nabytej w dziale spadku, również nastąpi po upływie okresu pięciu lat, stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 10 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Reasumując, mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe wskazać należy, że sprzedaż przez Panią wydzielonych działek nie będzie mieć związku z działalnością gospodarczą i nie nastąpi w wykonywaniu działalności gospodarczej. Zatem przychód z ww. sprzedaży nie będzie stanowił źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc nie jest przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej i nie będzie Pani zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego z tego tytułu.
Jednocześnie, planowana przez Panią w 2025 r. sprzedaż ww. nieruchomości nabytych w spadku po zmarłym mężu i dziale spadku, nie będzie stanowić dla Pani źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) w związku z ust. 5 i ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ sprzedaż nastąpi po upływie okresu pięciu lat, o którym mowa w tych przepisach. Zatem, nie będzie Pani zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego z tytułu sprzedaży ww. nieruchomości.
Stanowisko Pani uznano za prawidłowe, ponieważ wskazała Pani, że nabycie przez Panią udziałów w nieruchomości (całości nieruchomości) nastąpiło ponad pięć lat temu.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście zadanego pytania, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii wynikających z opisu stanu faktycznego, które nie były przedmiotem pytania i własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej.
Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Wydając interpretacje opieram się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzę postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Końcowo wskazać należy, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Pani. Nie wywołuje skutków prawnych dla innych osób.
Jednocześnie wyjaśnić należy, że na powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma wpływu wystąpienie (lub niewystąpienie) obowiązku zapłaty podatku od towarów i usług. Kwestie związane z podatkiem od towarów i usług są regulowane poprzez odrębne przepisy zawarte w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.). Oznacza to, że rozstrzygnięcia spraw w zakresie regulowanym ustawą o podatku od towarów i usług zasadniczo nie mają wpływu na rozstrzygnięcia w zakresie regulowanym ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.).Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a ;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. O podatku od towarów i usług ;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w .... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA) :
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres : Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
