Interpretacja indywidualna z dnia 3 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4015.264.2025.3.BD
Darowizna środków pieniężnych od matki obywatelki Ukrainy na rzecz córki czasowo przebywającej w Polsce nie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, jeżeli obie strony nie posiadają obywatelstwa polskiego ani miejsca stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 3 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn).
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od spadków i darowizn jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 sierpnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych darowizny środków pieniężnych od matki. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – w pismach, które wpłynęły do Organu 2 i 29 września 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pani obywatelką Ukrainy, zamieszkującą w Polsce na podstawie PESELU UKR. Pani mama, obywatelka Ukrainy, która nie zamieszkuje w Polsce, sprzedała swoje mieszkanie w Ukrainie i gotówkę (ok. (…) tys. euro) za to mieszkanie chce Pani przekazać jako darowiznę. Pani mama ze względu na to, że nie mieszka w Polsce, nie posiada polskiego rachunku bankowego i nie będzie mogła przelać Pani tych pieniędzy przelewem bankowym. Gotówkę ze sprzedaży mieszkania Pani mama chce wpłacić w oddziale banku w Polsce na Pani konto. Ze względu na stan wojenny nie może też dokonać przelewu z Ukrainy na Pani polskie konto.
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że przebywa w Polsce na podstawie peselu UKR, nadanym po rozpoczęciu wojny specustawą ukraińską (z 12 marca 2022 r. – wielokrotnie nowelizowaną), dotyczącą obywateli Ukrainy i ich rodzin, którzy przybyli do Polski po 24 lutego 2022 r., w związku z wojną. Na tej podstawie jest Pani legalny pobyt, czyli obecnie do (…). Innej podstawy pobytu np. karty pobytu Pani nie posiada. Nie posiada Pani obywatelstwa polskiego, jedynie meldunek.
Pytanie
Czy opisane zdarzenie przyszłe będzie zwolnione od opodatkowania od darowizn w Polsce?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, darowizna ta powinna być zwolniona z opodatkowania.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1837 ze zm.):
Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny, polecenia darczyńcy.
Ustawa nie definiuje pojęcia darowizny, w związku z tym należy sięgnąć do ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071).
Z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego wynika, że:
Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
Stosownie do art. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn:
Nabycie własności rzeczy znajdujących się za granicą lub praw majątkowych wykonywanych za granicą podlega podatkowi, jeżeli w chwili otwarcia spadku lub zawarcia umowy darowizny nabywca był obywatelem polskim lub miał miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn – co do zasady – podlega nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych znajdujących się/wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jednakże w art. 3 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn ustawodawca przewidział wyjątek od tej zasady.
W myśl art. 3 pkt 1 ww. ustawy:
Podatkowi nie podlega nabycie własności rzeczy ruchomych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych podlegających wykonaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli w dniu nabycia ani nabywca, ani też spadkodawca lub darczyńca nie byli obywatelami polskimi i nie mieli miejsca stałego pobytu lub siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Podstawą wyłączenia nabycia tytułem darowizny od obowiązku podatkowego na gruncie powyższego przepisu jest kumulatywne spełnienie trzech warunków:
1)przedmiotem darowizny są rzeczy ruchome znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz
2)obdarowany nie posiada obywatelstwa polskiego ani miejsca stałego pobytu w Polsce oraz
3)darczyńca nie posiada obywatelstwa polskiego ani miejsca stałego pobytu w Polsce.
Z wniosku wynika, że jest Pani obywatelką Ukrainy i zamieszkuje w Polsce, gdzie przybyła Pani po rozpoczęciu wojny w Ukrainie. Nie posiada Pani karty stałego pobytu jak również obywatelstwa polskiego. Przebywa Pani w Polsce na podstawie peselu UKR, możliwość legalnego pobytu został Pani przyznana do (…). Pani mama jest obywatelką Ukrainy i nie mieszka w Polsce. Pani mama zamierza przekazać Pani w darowiźnie środki pieniężne (ze sprzedaży mieszkania na Ukrainie), wpłacając je na Pani rachunek bankowy w oddziale banku w Polsce.
Dokonując analizy przedmiotowej sprawy w pierwszej kolejności należy zauważyć, że przedmiot darowizny, który będą stanowiły środki pieniężne, w chwili zawarcia umowy będzie znajdował się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Z treści wniosku jasno wynika, iż darowana Pani suma pieniężna zostanie przekazana w formie wpłaty gotówkowej w oddziale banku w Polsce.
W przedmiotowej sprawie znajdzie zatem zastosowanie – co do zasady – ogólna reguła opodatkowania określona w art. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Przepis ten dotyczy bowiem rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W analizowanej sprawie istotne znaczenie ma jednak regulacja zawarta w art. 3 pkt 1 cyt. ustawy. Według jego postanowień, nie podlega opodatkowaniu nabycie tytułem darowizny własności rzeczy ruchomych (a takimi są środki pieniężne, o których mowa w treści wniosku), jeżeli w dniu nabycia ani nabywca (obdarowany), ani darczyńca nie byli obywatelami polskimi i nie mieli miejsca stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Jak wynika z treści wniosku, Pani matka jest obywatelką Ukrainy, która nie zamieszkuje w Polsce. Pani natomiast jest obywatelką Ukrainy, która przebywa w Polsce na podstawie pozwolenia czasowego, nie posiada Pani karty stałego pobytu.
W tym miejscu podkreślić należy, że przebywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie zezwolenia na pobyt czasowy – nie można utożsamiać z miejscem stałego pobytu.
Kwestie stałego pobytu cudzoziemców reguluje ustawa z 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 1079). Warunki udzielania zezwolenia na pobyt stały zostały wymienione w art. 195 i następnych ustawy o cudzoziemcach.
I tak zgodnie z art. 195 ust. 1 ww. ustawy:
Zezwolenia na pobyt stały udziela się cudzoziemcowi na czas nieoznaczony, na jego wniosek, jeżeli: (…).
W myśl art. 210 ust. 1 ww. ustawy:
Decyzję w sprawie udzielenia cudzoziemcowi zezwolenia na pobyt stały wydaje się w terminie 6 miesięcy.
Zgodnie natomiast z art. 98 pkt 1 ustawy o cudzoziemcach:
Zezwolenia na pobyt czasowy cudzoziemcowi udziela się albo - w przypadkach, o których mowa w art. 160, art. 181 i art. 187 - można udzielić na jego wniosek, jeżeli spełnia wymogi określone ze względu na deklarowany cel pobytu, a okoliczności, które są podstawą ubiegania się o to zezwolenie, uzasadniają jego pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres dłuższy niż 3 miesiące.
Podsumowując wskazać należy, że nabycie przez Panią środków pieniężnych od matki na podstawie darowizny nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, z uwagi na treść art. 3 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn – o ile w chwili dokonania darowizny nie będzie Pani miała miejsca stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zatem jeśli w dniu nabycia Pani jako obdarowana oraz Pani mama jako darczyńca nie będą obywatelami polskimi i nie będą miały miejsca stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej to nabycie własności środków pieniężnych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej będzie podlegać wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn na podstawie art. 3 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, a nie – jak Pani wskazała – zwolnieniu.
W opisanej sytuacji nie może mieć zastosowania zwolnienie. Żeby bowiem dane nabycie korzystało z ulgi w postaci zwolnienia, to musi podlegać opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Jak wynika z wyżej przedstawionej argumentacji, opisane nabycie w ogóle nie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.
Zatem, mimo, że opisana sytuacji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, to Pani stanowisko uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
